Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Birre

Toalettömning

Rekommendera Poster

Vi har en finsk motorbåt fabr. Seiskari. I Finland har man hårdare bestämelser för hur man hanterar tömning av toaletter. Det är förbjudet att spola ur toaletter ute tillhavs, borde vara så i Sverige också. Båten är försedd med en tank som måste sugas ur. Någon som vet var (norr om Sthlm) det finns en sådan hamn med den servicen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svinninge Marina, Åkersbergahttp://www.svinningemarina.se/ . Längst in i Trälhavet har sugtömning vid mastkaranen.

Skulle jag ha en båt med fast toa igen skulle jag montera sugtömning det första jag gjorde. Inte av miljöskskäl, utan för att det är så enkelt att tömma toatanken.

Gå in på Gästhamnar i menyn till vänster (här på MG). Välj avandcerad sökning. Bocka i Sugtömning i första raden, näst längst ner. Välj det kustkort (och eventuellt skägårdskort för mer avgränsat område) som du vill ha uppgifter inom. Klicka på sök. Och du får svar på vilka gästhamnar som har sugtömning http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;sub_page=advsearch&searchstr=Skriv in sökord&kustkort=71&skargardskort=alla&info=sugtommning

Hade jag en båt med bara sugtömning skulle jag nog montera ett utsläpp till havet, att använda i nödfall.

tommy



Senast ändrad av toaen | 15 juli 2008 | 07:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellåj

 

Vad jag vet så måste man montera sugtömning om man monterar en ny tank i sin båt. Jag satte en in en ny i min searay och i den vevan fick jag höra att det måste man göra. Har inte undersökt det närmre men jag montera båda möjligheterna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag vill tacka de som svarade för tipsen !!!!!!!!!

Hälsningar

Birger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alldeles för få tömmningställen och alldeles för få båtar med möjlighet att sugtömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är helt riktigt. Undrar över detta. Sverige som är ett mösterland och världsbäst ! på miljöfrågor. Inte har löst detta problem. Sverige har många gånder fler båtbajsare än i Finland. Nä, vi gör så att när vi är ute och seglar och behöver bajsa eller tömma septitanken, seglar vi över till Svenskt vattenåmråde, detta då för att vara laglig. Lagar skall efterföljas HI !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cycklade runt på Åland någhra dagar nu i sommar (valde att inte åka båt - ångrar det nu).

I varenda gästhamn (somjag cycklade på) - stor som liten finns det en anordning för sugtömning av toatank på fritidsbåt - oftast alldeles intill bränslepumparna - där ser man vad lite lagstiftning kan göra.

Hemma får man söka med lykta och ljus.... i mina hemtrakter finns bara två ställen för detta - Fyrudden och Gryts Varv - skandal helt enkelt......Det är en kommunal angelägenhet.

Låt oss kträva detta av våra politiker - de som pratar så mycket om att Östersjön ska räddas.

Att installera sugtömning i en fritidsbåt som har toatank är ganska enkelt och billigt - inga stor investeringar för oss båtägare alltså. Har själv gjort en sådan installation så jag vet...

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa mer om varför det inte gjorts mera.

http://www.smf.nu/facts/070622/index.html

Man måste även se till den totala belastningen på miljön. Är det skiten som töms i vattnet eller är det transporter av den från öar till reningsverk som belastar miljön hårdast. Med transport menar jag att en sugbil(lastbil) ska köra till en färga som kör ut den till ön för tömning. Tillbaka in till fastlandet och sen till reningsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, åtminstone i Stockholms omgivningar, jag kan inte tala för andra ställen i det här avseendet, finns det goda möjligheter att etablera sugtömningsanordningar eftersom det finns kommunalt avlopp på ställen som ligger ganska långt ut. Finns det spoltoaletter, men inte sugtömning blir det hela lite märkligt, avloppet ifrån båtarna torde vara avsevärt mer koncentrerat i så fall. Det här skräckscenariot att man måste hämta avloppet med båt tycker jag är ganska fånigt. Att det inte är lämpligt att etablera på Svenska högarna betyder inte att det är en brist på ställen där det går alldeles utmärkt. Notera att det inte heller står någonting om det i den artikel du refererar.

Det är väl ingen som förväntar sig att kunna sugtömma i St Nassa. Däremot tycker jag att det är rimligt att det går att sugtömma t.ex i hemmahamnen, inne i Stockholm, och i gästhamnar som i dag saknar den möjligheten, men av någon anledning kan förse dig med spoltoaletter och tvättstugor.

Det är inte för att det inte går att ordna som det finns så få tömningsställen, utan för att det inte finns tillräckligt incitament idag för att skapa flera, det är en investeringskostnad och viss driftskostnad som ska bäras av någon på något sätt. Jag är inte för ett totalförbud mot att tömma septiktankar i vattnet, men jag kan nog tänka mig att det på något sätt behöver tryckas på för att man ska komma vidare.

Det är samma sits som med alkylatbensinen. Det finns folk som vill använda sig av det mer miljövänliga alternativet, men tröskeln för att göra det är för hög eftersom tillgången är för dålig så efterfrågan hålls nere. Och tillgången blir inte bättre för att efterfrågan är för låg för att skapa incitament. Hönan och ägget. Det är då ofta frestande att ta till lagstiftning för att bryta dödläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag inte emot att man ordnar tömning av toan där det är möjligt mot befintligt avlopp.

Men som med allt annat så är det frågan om pengar. Det finns ingen lag som tvingar någon. Alltså är det inte statens ansvar, inte heller kommunernas o s v. Då gäller att folk själv gör något. Själv har jag föreslagit det i den båtklubb jag är medlem i. Hur är det med er andra som skriker om detta? Försöker ni påverka er hemmahamn att skaffa. Det är ju där det är enklast att få till något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt som inte diskuterats här är hur stor tank man behöver ha för att den ska räcka tills man hittar ett tömningsställe. Antag att en båt från Sthlm med 4 pers. åker till Stora Nassa.

En dag ut, kanske två, en dag eller två, en eller två dagar tillbaka, antag totalt 4 dagar x 4 personer. 5 liter per person och dag inkl spolvatten? Eller 10 liter? då blir tanken 80-160 liter lite marginal så blir det 100-200 liter. Var får man plats med den i en 30 fots segelbåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid sedvanlig skandinavisk kost varierar avföringens volym per dag mellan 75 och 250 ml.
Endast 100-150 gram lämnar kroppen i form av avföring.

Normal mängd urin per dag är cirka 1.5 till 2.5 liter.

5 liter inkl spolvatten/person räcker nog mer än väl, låter man  Flört sen bli att kissa i holken/tanken så räcker säkert 2 liter eller mindre.

4 dagar * 4 personer * 5 liter = 80 liter
4 dagar * 4 personer * 2 liter = 32 liter

En 100 liters (0,1 m²) tank är väl inte ovanligt i 30 fotare (typ 50 cm * 50 cm* 40 cm eller så) det har jag på min 31 under durken i kölsvinet,  14 dagar med 3 personer = 1 tömning (och då var den långt ifrån full).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar rimligt. Dessvärre stämmer det väldigt illa med min erfarenhet av hur fort tanken blir full. Någon mer som har idé om hur stor tank som behövs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...