Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
7anne

Elmotor...

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en elmotor till småbåtarna men en del har ju sjuka priser. Coop säljer en vettig (tror jag) Fladen motor nu för 2200:- . Men den uppges att vara för sötvatten som många andra. Vad är egentligen skilnaden på en som är avsedd för söt resp, saltvatten. Tycer att om man nu skapar en elmotorutombordare så borde ju skillnade vara väldigt liten i dom som tåt salt resp, sötvatten. Ingen ska ju rosta. Det som finns i vatnet borde ju vara rostfritt i alla??? eller..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också och tittade på Fladen motorn hos Coop för några veckor sedan. De tog då 1300kr för 40lbs modellen, vilket verkar vara ett riktigt bra pris. Tyvärr var motorerna slut för tillfället och jag fick inte köpa skyld-exet. Annars så hade jag slagit till direkt...

Någon som vet något mer om just dessa motorer, dvs Fladen? har tidigare testat en minn-kota 30 och tyckte den var trevlig. Fladen motorn såg ju nära på identisk ut... (?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min MiniKota 30 hos Olsons fiske i våras för 1395kr, tror dom tar 1695 nu.



Senast ändrad av knota | 04 juli 2008 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på COOP idag igen och de har visst kvar rean på Fladen 40(43lbs), priset är 1499kr. Köpte nu med mig en hem, med lite medlemskuponger så blev den ännu billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt små elmotorer sen -91. Haft en som inte funkade, och då fick jag en ny. Annars kan det ju i princip inte trassla.

Har mest använt LEF Minn-Kota, men har nu skaffat en Fladen, som verkar vara en direkt kopia, men billigare.

Enda problemet är att ett vanligt batteri är så tungt (om man måste bära iväg det för att ladda).

Har inte hittat något mindre batteri t rimligt pris, men nu finns ju många bra batterier, för bl a cyklar o mopeder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ö & B tar dom 1299:- för Fladen Eco, antagligen modellen 36 (Lbs).

Ska dit i morgon och kolla om dom har dom och vilken modell det är, annars får man väl testa COOP också, får se om nån har nåt hemma, finns nån att köpa så blir det köp (nyköpt liten dinge behöver en motor)Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kan tillägga att den jag köpte på coop var av modellen Maxximus 43. Vet inte riktigt vad som skiljer men den har batteriindikator, om det kan vara det...(?)



Senast ändrad av Knoparn | 28 juli 2008 | 12:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Gekås i Ullared säljer Fladen eco 40 för 1195. Var där igår och köpte en. Det visade sig dock vara Maxximus 43 som jag hade köpt. Den är väl ngt. starkare tror jag, (efter en koll på Fladens hemsida.)

Har dock inte hunnit skaffa ngt. batteri än. Har någon ngt. tips om vad som är lämpligt?

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt billigt, grattis!  När jag läste handboken så rek. 110Ah batteri. Dock är ju dom relativt stora, tunga och klumpiga... Jag kommer troligen köpa ett mindra, typ 70-80Ah.

Ö&b har modellen Eco 36(såg jag), om någon undrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, jo jag blev såklart lite extra lycklig när jag såg att det var den lite större modellen Glad

På kartongen så stod det 8 timmars drifttid på trean (trolling) och 3 timmar på femman (maxfart) med ett 90 Ah batteri.

Jag kommer nog oxå att prioritera vikt framför drifttid. Tänkte sätta elmotorn bredvid 25-hästarn så ska jag förflytta mig lite längre så blir det ju ändå den som får göra det jobbet.

mvh

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, Knoparn, har du hunnit testköra din ännu? Funderade på att skaffa ett bilatteri för ngn. hundring på bilskroten innan jag bestämt mig för hur kraftigt batteri jag behöver, man vill ju inte ångra sig när man väl köpt det.

(Vet att ett bilbatteri inte är ämnat för detta men jag är så sugen på att testa hur den går.)

Tungan

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr, har inte provkört ännu, har ännu inget batteri ;) Jag var till Biltema och tänkte köpa ett marinbatteri men det kändes dyrt, vilket det också var vid efterkontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Fladen Eco 36 från Ö&B som nu använts några timmar.

Batteri jag använder är 2 st Biltema 18Ah artnr: 80-413 paralellkopplade (jag hade dom redan) och ihoptejpade med silvertejp (Biltema) och ett hemmagjort bärhandtag av någon meter överbliven rem från Biltema lastspännare (34-2988) som håller fast dingen när den står på badbryggan.

Längsta tid jag kört den i sträck är c.a. 2 timmar, ungefär halva tiden på fullgas (se bild över färdväg).
Batteriindikatorn visar då fortfarande fullt när jag kommer tillbaks till utgångspunkten.

Lite smäckig, infästningen mellan motorn och dess fastsättning i aktern (den led man tiltar motorn runt i djupled) består av en genomgående pinne som inte sitter riktigt fast (pinnen kan glida i sidled så den lossar från ena sidan och motorn blir lealös och kan i värsta fall ramla i vattnet!
Jag snabbfixade det med lite silvertejp på var sida om pinnen/bulten så den inte kan åka ur, permanent fix senare blir ett borrhål i var kortände på pinnen, gänga hålet och sen i med bult med bricka.
Jag är i övrigt nöjd med motorn, den funkar för mina behov (och brorsdottern är lyrisk, hon vill inte sluta åka omkring Cool) och att glida fram så tyst så inte ens sjöfåglarna flyttar på sig när man kommer är helt suveränt Skrattande



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 augusti 2008 | 21:38

post-22127-1394235577,0331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...