Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
stebo

GPS/plotter tips mottages tacksamt.

Rekommendera Poster

Hej,

tillhör den lilla skara som ännu inte skaffat navigator eller plotter.

I min mening bör dessa enkelt kunna kombineras. Någon som har tips på fabrikat o modell inför detta köp?

MVH

Stebo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eagle Intellimap 642C iGPS har bra pris/prestanda förhållande tycker jag. Har en sådan och är nöjd, enda jag saknar är att kunna jobba mot den från en PC (kräver extra programvara för 1500:-).

Man kan få den inkl. sjökort över hela Östersjön för drygt 7000:-, vilket är klart billigare än motsvarande Garmin modeller.

http://www.eaglenav.com/en/Products/GPS-Chartplotters/IntelliMap-642C-iGPS/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare.. Eagle 502C har vunnit bäst i test mot garmin, lowrance och andra dyrare fabrikat. 642c är identiskt förutom dubbla upplösningen.

Eagle Intellimap 642c   4750:-

Sjökort Navionics          1395:-  

Totalt:                         6145:-



Senast ändrad av Uttern-6000 | 24 juni 2008 | 15:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Garmin 420S alltså inklusive ekolod. Är lite besviken på navigera till funktionen. Annars är jag grymt nöjd å kommer aldrig äga båt utan GPS igen.

Har för mig att 525 fick bästa köp i någon båttidning nyligen. Alltså modellen större.

Montera själv, spar tusenlappar. Vem som helst som inte har båda tummarna mitt i handen fixar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en navigator ger båtåkande helt nya dimensioner, förr i tiden tog man alltid samma gamla säkra sträckor, nu kan man välja väg på helt annat sätt.

Sen måste man ha kvar riktiga pappersjökort för att kunna planera hur man skall åka, det går inte med plottern, det blir för 'plottrigt' vid en liten skala.

En varning, på mörkblått vatten på Navionics Gold är inte alla hinder utsatta, hittade en ö ca 10 meter lång, 1.5 - 2 meter hög som inte fanns med. Så var försiktig. Liksom markeras grynnorna med en symbol som är mycket mindre än i Sjöfartsverkets sjökort, ibland har jag svårt att skilja mellan grynnor och siffror.

Bella440, är inte 4 skärmen för liten för både sjökort och ekolod? Jag tycker att min 5'' är i minsta laget bara för sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Verkar som man inte kommit så långt med att smälta samman dessa produkter, Garmin GPSmap 276C ser lite liten ut.

Ska kolla mer på Intellimap 642C, verkar klart intressant.

 



Senast ändrad av stebo | 24 juni 2008 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken modell du än väljer - beställ den ifrån USA. Det är ca halva priset inkl sjökort, frakt och tull. Jag köpte en Garmin 420 förra året inkl ett regular sjökort som gick loss på ca 5000 kr - motsvarande pris i Sverige är 9000 kr för samma paket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten båt, liten skärm.

Nä, det funkar. Ok, man kan ju inte blåsa på i 30 knop å bara stirra på skärmen men för min lilla båt är det ok. Vet inte om den extra är värd några tusenlappar.

Om jag köper större båt kanske.

Det stora problemet är väl uppdateringsfrekvensen av informaitonen som visas på skärmen, men det är ju samma oavsett skärmstorlek. Fast det har ju att göra med att jag vill se kurs upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma dilemma, en gps plotter...

Eagle 502c 5 med 640*480 verkar vara mest för pengarna?  

Garmin 52x är väl en nivå upp, 6 skärm, 3D visning av kortet och flygfoton över svenska hamnar, hmmm är det värt 3tkr dyrare kort?

..:: Edit ::.. På Hjertmans    ( http://www.hjertmans.se/ ) här i Göteborg säger dom att Garmin och Eagle är samma tillverkare --- titta bara hur dom ser ut --  är det sant tro?

 



Senast ändrad av spaceas | 30 juni 2008 | 15:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance o Eagle är samma tillverkare, fan vet hur dom fått ihop det om dom säger att Eagle o Garmin är samma dock...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah. Det är inte omöjligt att jag har fått hjärnblödning av att leta efter rätt gps plotter - Eagle och Lowrance ser nästan likadana ut till skillnad från garmin.

Vad är skillnaden mellan Lowrance och Eagles produkter, utom priset då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade först tänkt köpa Eagle 642i, men det blev istället Lowrance 5300Ci som jag tycker har betydligt bättre skärm. Det blev ca 500:- dyrare med Lowrance 5300Ci, men den är å andra sidan en lite mer avancerad apparat med fler anslutningsmöjligheter för eventuellt framtida behov.

De apparater som har samma spec så tycker jag inte det skiljer mycket i pris mellan Eagle och Lowrance, men jag tror inte Lowrance har någon riktig motsvarighet till Eagle 642i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar att Lowrance-plottern har bättre skärm än 642an i det fallet... Lowrance kostar mer och har SÄMRE skärmupplösning än Eaglen... fortfarande i just denna specifika jämförelse. Eagle-instrumenten är ofta nedbantade versioner av deras motsvarighet i Lowrance, men att det bara skiljer 500:- mellan likvärdiga instrument verkar inte stämma... Enl generalagentens hemsida är rekommenderade priserna på dessa 5395:- för Eagle 642 respektive 7295:- för Lowrance-plottern. Japp, Lowrance kan mer, men det kostar också mer..

 



Senast ändrad av KillerBoo | 30 juni 2008 | 18:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att upplösningen är något lägre på 5300C, men upplösning är inte allt...
Det jag upplever är mycket bättre hos skärmen på 5300C är att den har bättre färger, är mer lättläst och verkar ljusstarkare. När jag såg de bredvid varandra så kändes 5300C klart bättre.


Lowerance närmaste motsvarighet till Eagle 642i är 5150C (har samma skärm som 642i), men 5150C har extern antenn vilket förmodligen gör att den kostar några 100-lappar mer. (Rek pris 5695:- ) I den butik jag köpte Lowrance 5300C så hade de kampanjpris som var lägre än det rekommenderade priset för Eagle 642i, men det kan vare bra att kolla upp priserna för det kan skilja enormt mellan butikerna.



Senast ändrad av Fogel70 | 30 juni 2008 | 19:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Köpte min Lowrance 522 iGPS i USA, Boatersland, och detta kostade mig 3500:-. En nackdel med sådana köp kan vara engelsk manual samt ev. garantiärenden. Det senare drabbades jag av och returpaketet till USA kostade mig 266:-. Det som lindrade mina kostnader något är att jag har släkt i USA som gör tjänsteresor till sverige ibland och därmed drabbades jag ej av frakt- o tullkostnader. Servicen vid mitt problem var kanon, jag (svågern) hade plottern vid dörren efter ca en vecka från det jag skickade den till Lowrance, USA. Sjökortet köpte jag från Navalis för ca 1400:-

Plottern fungerar bra noteras bör dock att användarens kunskaper är begränsade, det jag upplever som bökigast är o få till optimal montering/placering av ekolodsgivaren (blöta ryggar fgör dem i aktersoffan). Jag är dock jättenöjd med denna produkt!

Bosse W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa du, Stebo- ställer man en sån här fråga får man lika många svar som antalet svarande. Personligen använder jag Garmin 525S, importerad från USA. Den har massor med onödigt lull-lull, men Navigera till-funktionen fungerar klockrent om man förstår hur den ska användas. (Använder den aldrig dock, men förstår det fantastiska i funktionen.) Alla ovan nämnda plottrar fungerar jättebra. Har inte testat Eagle, men litar på andras utsago. Jag tycker att du ska smaka lite på de olika fabrikaten hos de handlare du har i ditt närområde innan du bestämmer dig. När du sedan sitter där i båten ska du inte ångra dig, då allihop fungerar väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressanta svar. 

Egentligen så är det inte i butiken som jag vill testa min snart köpta GPS plotter, jag vill veta hur krångligt är det använda de olika fabrikatens menysystem när man väl sitter i båten... :P  Ljusstyrka är en poäng, upplösning en annan, och vilka kort den tar en tredje men  är den svår att använda blir nyttan inte så stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart finess. Det skall jag göra!

 

Testade Garmin 625 på Hjertmans i går, när den fick välja rutt hamnade vi alltid utomskärs på västkustkorten. Tex Askimsfjorden- Grebbestad, Hisingen - TJörn. Stora bågar ut till fartygen. Kändes sådär halvkasst- personalen ställde in på 1m djupgående och handhavandet i övrigt. de var lika förvånade som jag...

Eagle-Lowrance-Garmin är lika ljusstarka enligt samma butik, och  personalen förordade faktiskt korten till Lowrance/eagle pga de ser ut mer som riktiga sjökort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar mycket intressant denna Eagle Intellimap 642C iGPS . Funderar själv på en lowrance 5300 precis. Ni som använder eaglen. Fungerar den bra i alla lägen? Inga hopp på 50-100 m som jag sett att garmins modeller gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Eagle Intellimap 642C iGPS  idag med kort för västkusten, återkommer med rapport när jag hunnit montera och provköra i helgen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 642an och tycker den är riktigt bra, både funktionellt och användarintuitivt (puh, sicket ord) JAg har ännu inte öppnat manualen, mer än för att bekräfta funktionen av WAAS/EGNOS. Har inte använt den till millimeternavigering, men har inte upplevt att det skulle hoppas nånting fram o tillbaka. Det jag saknar är att kunna scanna egna sjökort till mindre sjöar och lägga in dom i plottern, men det vet jag å andra sidan inte om Garmin klarar heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken vad du tycker Spaceas. Är du nöjd med ditt köp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en garmin 178c, den fungerar bra  förutom att den har dom där hoppen i bland, och det är störande.

vet inte om det beror på att den tappar satelitkontakten, eller vad det är, någon som vet?

Den har innbygd antenn, (den sitter på skärmen)

kanske bättre med en extern??

 

Garmin tycker jag är enkla i menyerna, och lätta att använda.

har ekolod oxå, går att dela upp hur mycket man vill se av ekolodet. men jag brukar ha helskärm när jag fiskar för då behöver man ju inte se vart man åker.

det blir nog svårt att navigera om har både kartan och ekolodet framme, är för liten skärm till det!

Lycka till med ditt köp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eaglen fungerar utmärkt och gör precis vad den skall :) Bra stöd i navigeringen med andra ord.

 

 Tyvärr har min båt blivit påkörd av en )(#/€)(/#€ typ så min båt ligger på varv-  kan inte testa så mycket mer förrän den är reparerad - om försäkringsbolaget slutar krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...