Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
jorgenkarls

Övervikt - trailer

Rekommendera Poster

Hej på er,

Funderingar kring bil trailer. De flesta går över tillåten vikt 3500kg eller vad bilen får dra med B-körkort. Har själv en bowrider som väger 1200 trailer på 330 vilket blir ca 300kg för mycket med B-kort.

Nån som har koll på böter ? Vad händer vid en ev koll ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag antar att du har en bromsad registrerad trailer.

Det borde klassas som olovlig körning.

För B-kort gäller:

släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en trailer med totalvikt på 1000kg måste du titta i bilen registrerings bevis. Där står det vad den får dra på bkortet för mindre bilar är det vanligen 1100kg.

En trailer med tjänstevikt på 1000kg får lasta ca 700kg, över detta blir det olagligt.

Det är altså olagligt att köra en tomtrailer om tjänstevikten på denne överstiger det bilen får dra.

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du måste ha BE kort (tungt släp) för ekipaget men bara har B så får du böter. Räknas ej som en riktig olovlig körning. Böter gäller.

Det är inte hur mycket du faktiskt lastar på ekipaget som gäller utan det intressanta när det gäller din behörighet är de vikter som står i papperen. Totalvikten på släpet får ej överstiga bilens tjänstevikt och ekipaget får ej ha en totalvikt överstigande 3,5 ton.

Den klassade totalvikten på trailern är alltså intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inget snack om att det blir olagligt. Trailern är typad på 1500kg och bilen väger 2300 kg totalvikt. Då är vi 300kg över.

Jag har en 80 kärra dock ej inreggad utan körs som 30 kärra.

Ok det är böter att vänta ifall man har otur att åka dit alltså. Var lite orolig för körkortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur snäll konstapeln är, om du stoppas. Du bör få indraget körkort, men klarar dig undan med böter om du har tur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekannt som gjorde detta misstaget. Blev dömd för olovlig körning och fick indraget körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan inte finna något på vv beträffande vikt-regler på bromsat efterfordon (?). Ej bromsat efterfordon(totalvikt) får inte överskrida bilens bruttovikt. Kanske någon annan kan svara på detta... ?

Ett efterfordon(30km/h) får ej ha fjädring. Har du en gammal 80-kärra så måste (som jag förstår det) fjädringen sättas ur spel på varaktigt sätt för att få använda den som 30-släp. Annars är det en släpvagn och ska registreras... Om du har fjädringen kvar på kärran så har du alltså ytterligare ett problem. Har efterfordon bromsar så måste de fungera.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen får en 30 kärra vare sig ha bromsar eller fjädring. De måste tas bort.

Har du väl gjort det och kör med den som 30-trailer borde inte vikten vara något problem. Då räknas det som efterfordon och då tror jag du får dra nästan vad som helst.

Jag jobbade på ett ställe förut där de hade byggt om en tung lastbil till A-traktor. Därmed blev det tillåtet att köra tung lastbil och dra ett 18 meters släp enbart med b-körkort. Det vägde bra mycket mer än 3,5 ton. Haken var att ekipaget inte gick att köra fortare än 30 km/h, men det gjorde inte så mycket då det gick i ett industriområde med högst en kilometer mellan byggnaderna...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtupptagingsvagn kan vara efterfordon, får då ej ha fjädring. Kärra med flak kan aldrig bli efterfordon och måste vara registrerad.

På väg gäller då att efterfordonets bruttovikt ej får överstiga dragfordonets bruttovikt.

VAd det gäller körkortsklass får inte släpvagnens totalvikt överstiga bilens tjänstevikt inte heller får tågvikten överstiga 3.5t (Gäller uppgifterna på regbeviset och b kort) På Be gäller att släpets bruttovikt inte får överstiga bilens släpvagnsvikt.

Obromsat gäller att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. olastat obromsat gäller tjänstevikt, tjänstevikt, men då är även ett spännband last och då faller detta.

Observera att vissa bilar har en av tillverkaren bestämmd max vikt på obromsat släp, det står i så fall på regbeviset under övriga uppgifter.

Körkortsklass räknas med registrerade uppgifter. Överskrids detta är det olovlig körning.

Lastar man mera än tillåtet är detta överlast och har inte med körkortsklass och göra, ex får du dra ett släp på b kort med totalvikt på 1500kg och du hänger på ett med 1400 kg totalvikt och sen överlastar med 500 kg så bruttovikten är 1900 kg är detta 500 kg överlast och inget annat.

Bli av med körkort kan man bli både vid olovlig körning och överlast om det vill sig illa. Desutom kan man bli hindrad att fortsätta vid överlast, dvs lasta om på vägen eller kalla på bärgare.

Hoppas det klarnade något.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har hört är att det (om man har B-kort) är klockrent olovlig körning och leder till körkortsindragning. Vid BE-behörighet blir det bara överlass och böter, vilket i sig kan vara kostsamt men leder inte till körkortsindragning.

Därav valde jag att ta BE-kort för 2 år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från vägverkets hemsida:

http://www.vv.se/templates/page3____10124.aspx

http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx

Bromsar: Efterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms ska den kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert. Efterfordon som tas i bruk från och med 1 januari 2005 och har bromsar måste uppfylla de krav som gäller från detta datum enligt VVFS 2003:20.

Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

 

Står inget om lastvikt på bromsat efterfordon! vad jag kan se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa lösningen för att lösa problemet är väl att ta BE-körkort.

Har insett att jag måste göra det om jag någon gång vill byta till större båt, då min bil har totalvikt 2540 kg (så det är bara 960 kg kvar).

Men det borde väl vara lätt att ta BE-körkort om man har kört med båttrailer några år, varje gång man är ute med båten... Vad säger ni:

1. Hur mycket behöver man plugga in?

2. Vad kostar ett BE-kort inklusive kursbok, uppkörning och prov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...