Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
fluffe

Bränsletank + luftning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ett riktigt nybörjarmisstag/slarv från min sida. Jag glämde att lossa på luftningsskruven på tanken i båten... Som en följd av detta blev tanken hmmmmmmmm inte så lite ihoptryckt (både ovan o undersida...). Hur återfår min tank sin ursprungliga form??? Köpa ny eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eller töm den på bränsle och uppsök en verkstad el annan plats med tryckluft och tryck ut den med hjälp av luft! (försiktigt)

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm på soppa, fyll med vatten och ställ i frysbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, inte alla har frysbox i xxxxxxxlllll storlek men jag gillade iden(sedan att vatten bara utvidgar sig 8-10% vid frysning) det e vell bara att ta en lång mejsel eller kvast skaft o peta ut den igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tyckte ide´ n med att dra åt luftskruven å ställa den i solen  borde funka,   man har ju sett tankar som ser ut som fotbollar av att stå i solen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är nog inte ensam om att ha gjort detta!

 

Jag har gjort det och många andra. Solen såg till att lösa mitt problem.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det väldigt försiktigt med att trycka ut tanken. Gör det under kontroll dvs övervaka expansionen. Det är väldigt lätt att det blir sprickor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckluft tror jag är bökigt. Det ska rätt mycket tryck till och risk för sprickor.

Stäng luftskruven och låt tanken stå i solen en stund. De tryck som då uppstär är tanken gjord för att klara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog mest på solidén. Hade en jeepdunk i plåt ståendes i solen, den blev rund så man fick banka tillbaka den till sin vanliga form.

Men ha lite koll så den inte jäser upp allt för mycket och tat lite lugnt när du öppnar luftningen sen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

 

Gick ut direkt o ställde den i solen med silvertejp över mynningen (pga att metalldelen på locket med flottören på blivit sned o rätad...). Tejp sol fungerade och efter ngn timma var tanken som ny...

Numer ligger tanken i med luftskruven ngt mer lossadCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...