Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rubinen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rubinen

  • Placering
    Löjtnant
  1. Du hade så rätt. Tack för det
  2. Här är det på min. Hoppas ni förstår vad jag menar.
  3. Om det är normalt. Talar vi mycket vatten då? Jag menar: jag får känslan av att det är som en kran som står på. Får nu efter intensivt tittande på min lilla film även för mig att vattnet faktiskt inte kommer ifrån avgashålen utan runt ikring... alltså typ från under kåpan. Jag skickar med en bild på en liknande motor för att visa vart jag menar.
  4. Inser nu själv i efterhand att jag självklart skulle ha öppnat kåpan för när jag kollar min lilla video igen så tror jag att jag hittar ev. fel där. Får åka ut i morgon och köra tunna igen
  5. Idag provstartade jag min Mariner 50 hk -90, i tunna, bara för att se så allt var ok efter att jag bytt impeller i helgen för första gången i mitt liv. Hon startade direkt, som vanligt, och kylstrålen såg fin ut. Hon går klockrent hela tiden. Låter henne gå medans jag går runt och tittar bakifrån. Det har jag faktiskt aldrig gjort förut och jag blev lite förvirrad. Kylstrålen var, som sagt, jättefin, men samtidigt pissar hon vatten ur, vad jag tror är avgashål. Två rektangulära hål på riggen just under kåpan. Är detta normalt? Ursäkta en blondin
  6. Den satt mitt under. Inte stor alls. Ser ut som jag gått på nåt, men jag kan inte erinra mig att jag gjort det. Placeringen gjorde att jag inte såg den innan jag krälade in under båten. När jag började peta i den så var den rakt igenom så nu ska här plastas
  7. Relingslisten är väl tätad liksom skarven mellan skroven. Så... i tisdags tvättade jag och krälade runt i gruset och till slut hittade jag sprickan. Tack för alla svar.
  8. Jag har ingen o-ring, aldrig haft, men gott om gängtejp. Torkade av den ordentligt när jag tog upp för att se om det fuktade nåt där med vattentrycken från insidan, men nix. Det är ju för att jag kollat såna saker som motorbultar, dyvika osv. som jag misstänker spricka. Nåja, det blir nog bra till slut. Hon ligger ju fortfarande med mer än 50 cm snö runt så jag har tid kvar att klura.
  9. Kollade dem innan och i samband med upptagningen eftersom jag redan då visste att jag hade sjukt mycket vatten i.
  10. Inte salt vatten. Hur menade du med såpan? Vattna båten och sen blåsa genom dyvikan eller tänkte jag rätt nu?
  11. Det är Vatorn, ja. Jag tror att anledningen till att hon inte sjunker är för att jag mycket nogrannt tätat mellan skroven dvs. i mötet under listen för att inte vattenstänk skulle kunna hamna mellan skroven. Luften mellan skroven kommer alltså inte ut vilket borde ge flytkraften eftersom det gör att det inte kan bli helfullt med vatten. Det är min teori till att hon flyter och därför får jag det till att vattnet kommer underifrån. Annars hade luften sipprat ut och hon sjunkit. Dyvikan läckte inte vid upptag.
  12. Jag hade i höstas problem med vatten mellan skroven (dubbelskrov). Riktigt obehagligt med vattenförflyttningen vid färd. Detta måste ha börjat läcka in på senare delen av säsongen då jag upptäckte att hon låg djupare. Vid upptagningen så letade jag som en tok efter ev. spricka, men kunde inte finna. Dyvikan tät, men när jag öppnade den så stod hon och spottade ut vatten i säkert 10-15 min. Nu funderar jag på hur jag ska hitta ev. spricka på smart sätt. Jag har en tanke och det är att koppla trädgårdsslang till dyvikan och fylla i med vatten och se om jag kan hitta ev. spricka genom vattendropp. Häromdan funderade jag på om man inte kan använda nån rökpatron typ som sotarna använder när de provtrycker skorstenar... ja, inte vet jag. Någon som har fler ideér?
  13. Tack! Jag hade väl egentligen lite tur. Båten pajjade sista helgen och sista möjliga turen innan semestern och jag hade 75% av den planerad med resor och enbart endagars vändningar hemma. Jag bestämde mig till slut att låta något kunnig titta. Jag ringde till dem 25 juli. De undrade om jag ville lämna in direkt, men jag åkte ju till Italien i 1 vecka dagen efter och båten låg i blaskan och jag har ingen dragkrok och svärfar har inte tid och bla bla bla... så tid fanns inte. Vi kom överens om att jag lämnar in den så fort jag kommer hem. Killen kanontrevlig! Jag kom hem onsdag 6/8, lämnade in båten tors 7/8 ca kl 14. Tis 12/8 kl.09 så ringer de att båten är klar. Det finns de som väntar hela säsonger på sina båtar. Trist som fasen, men kanske finns det bättre verkstäder ibland? Jag fick min fixad på 115 timmar och det duger för mig Kl. 16,30 var hon, Galadriel (ej korrekt döpt, men namnsatt), sjösatt och redo. Fasen vad jag är nöjd!! Jag kan verkligen, absolut rekommendera Jobs Marin i Sollentuna! Senast ändrad av Rubinen | 12 augusti 2008 | 23:39 Senast ändrad av Rubinen | 12 augusti 2008 | 23:47 Senast ändrad av Rubinen | 13 augusti 2008 | 10:12
  14. Lämnade in hela paketet i torsdags och ska hämta tillbaka det idag Switchbox trasig. 3000 kr.
×
×
  • Skapa nytt...