Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
TobiasLager

Segla Stockholm-Öland

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte min första segelbåt nu i våras (Maxi 77) och har planer på att segla ner till Öland i sommar. Hur lång tid tar det ungefär att segla sträckan Stockholm-Öland?

Är det någon som har seglat sträckan eller har bra tips på naturhamnar/gästhamnar på vägen?

Tack på förhand!

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbsegling: Landsort direkt riktning Kalmar kan du göra på 1,5 dygn, snabbare om du kan hålla 6-7 knop.

Men jag rekomenderar att ta innre vägen via Trosa skärgård ner via Västerviks skärgård för det är en väldigt fin och vacker sträcka. Det finns massor av platser att lägga till vid. Ta ett par kanske tre dygn på dig så får du en fin tur.

Lite större ställen att lägga till vid med god service typ, marina är Arkösund, Loftahammar, Västervik, Mönsterås och Kalmar vilka har mycket bra service. Men sen finns det oändligt av små fina hamnar och naturplatser, det är bara att välja.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landsort - Bornholm ca 120 distansminuter om man går direkt ca 150 om man går innomskärs. Sen tillkommer ju sträckan fån din hamn i Stockholm, som ju är en ganska ospecifikt begrepp. Från Svinninge/Åkerberga till Landsort eller Öja som väl ön heter är det ca  50 distansminuter.

 

 Jag gick sträckan för några år sen och från Svinninge till Bornholm hade jag 7 dagsettapper  någon på 10 distansminuter, men de flesta uppemot 35. Det var egentligen en ren transportsegling. Om jag skulle upplevt nått av tex Gryts och St Annas skärgård hade det behövts mycket mera tid.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall ta på dig mycket mer än 7 dygn så kan du ju inte segla mer än ett par timmar om dagen..... Cool

Men precis som jag också tycker så är det en för fin sträcka att bara transport segla men jag har gjort sträckan på lite mer än ett dygn men då är det vad jag kallar transport segling.

Personligen tycker jag att man ser och kan njuta sträckan på 3-4 dygn men jag brukar iofs starta 0700 och segla hela dagen om vädret tillåter.

Kan som du bara rekomendera att gå inomskärs för det är oerhört fint och vackert.

Per



Senast ändrad av oceanis | 27 maj 2008 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här sträckan har jag gått många gånger, på 2 dygn och på 7 dygn. När vi har gjort det på 2 dygn har det varit för att komma till Öland, mest som transport.

Eftersom du inte gjort det förut föreslår jag att du tar god tid på dig, det finns mycket utmed vägen. Mina absoluta favoriter är Missjöarkipelagen och Misterhultstriangeln. Att rekommendera naturhamnar tycker jag är vanskligt, det finns obegränsat, stanna för dagen när du tröttnar.

I boken Landsort-Skanör finns väldigt mycket information om sträckan.

Fast jag tycker det är roligare att leta upp en egen naturhamn än att slå upp i boken, lite blessyrer på kölen får man räkna med.

När du kommer till Öland, passa på att hyra cykel, man kan behöva röra på benen efter allt stillasittande och det finns inga uppförsbackar. Vi brukar segla till Byxelkrok, och vill man till Borgholm så kan man ta bussen och får dels se Öland, dels slippa segla den enformiga sträckan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej oceanis

Jag vill inte gå i polemik med dig, men du räknar nog en hel del fel, eller så har du en fruktansvärt snabb segelbåt och det var ju inte utgångpunkten i frågeställningen.

Tobias har köpt sin första segelbåt, en Maxi 77, som har ett Lystal på 1,03. Själv seglade jag en Storfidra som har lystal 0,91.

Det är riktigt när jag seglade min båt från Svinninge Marina till Kungshamn på västkusten och jag tog en av många natthamnar i Bornholm på Öland att jag på sträckan till Borholm en dag seglade endast styvt två timmar.

Det var mellan Nynäshamns gästhamn och gästhamnen på Öja (Landsort). Stäckan är om man seglar den absolut kortaste vägen 9,6 distansminuter. Det gäller då att man inte går i markerade farleder, då blir det en del längre. Skulle man då också få kryss får du åtminstone lägga på 50 %, kanske mer.

Om kvarvarande sträcka är 200-10 = 190 distansmminuter och man seglar 2 timmar om dagen och med en båt som Maxi 77 eller Storfidra kan man knappast räkna med större hastighet i snitt än 4 knop.

190: (4x2)= ungefär 24 dygn

Om man därmot tillryggalägger 190 distansminuter på 6 dygn blir medeldistansen per dygn 31,7 distansminuter och med en fart om 4 knop tar det ca 8 timmar. Måste man då också kryssa tar samma sträcka 12 timmar.

Varför skall man ha så brått när det finns så mycket fint att titta på. Hade jag haft mer tid till mitt förfogande skulle jag nog kunnat tillbringat en månad på sträckan Svinninge till Bornholm och naturligtvis inte seglat mer än 2 timmar om dan.

tommy

 

post-945-1394235490,5794_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare och tycker också att man skall undvika Borgholm. Det var fint för 10-20 år sedan men idag mycket stökigt. Det är bättre att ta landvägen dit om man nu vill dit.

Jag tycker att Stora Rör är en liten fin hamn att gå in i och kan rekomendera denna. Sen är Öland väldigt fint och en tur på cykel är inte dumt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, tack för alla svar=)

När det gäller min hemmahamn så ligger den väldigt nära Stavsnäs så jag är inte så långt norrut i skärgården. Jag måste dessvärre segla lite under press eftersom jag bör vara tillbaka hemma igen ca 18 dagar efter avsegling men efter era beräkningar ska det ju vara lugnt. Jag tycker ändå att bara segla två timmar om dagen inte är så roligt, är en van jolleseglare och gillar när det händer lite (inte för att det händer så mycket på en Maxi 77Glad) så jag har nog planerat att segla kring 8-10 timmar om dagen oavsett vind och väder.

Tänkte försöka lägga upp en sorts färdplan och undrar om det finns något bra sjökortsprogram till dator eller är det de klassiska sjökorten som gäller även under planering?

Ha det bra!

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite frågande inför det här med planering? Kan man verkligen planera in övernattningar och sedan följa planen?

Vi har aldrig planerat noggrannare än att sikta på ett grovt slutmål typ Byxelkrok, Fyn, Finland och sen ger väder och vind resten.

Har även provat utan mål ett år då vi sade att vi kör ditåt det blåser så vi slipper kryssa. Det blev några vändor fram och tillbaka på Nämdöfjärden eftersom vinden vände, så vi ledsnade och åkte hem och tog bilen till sydeuropa i stället. Så ett mål ska man nog ha.

 



Senast ändrad av trewq | 28 maj 2008 | 00:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 18 dar på dig och seglar 8-10 timmar om dan, hinner du segla mellan 400 och 500 distansminuter, dvs längre än den sträckan du planerar. Gå snabbt ut och ta det lite lungnare hem.

 

 Jag använder gratsprogrammet SeaClear som du laddar ner från  http://www.fbk.nu/seaclear.htm 

Sen tillkommer ju sjökort. De finns ju att köpa på många ställen http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=7&osCsid=e0349620e68746030e0ec01a90a51483

Finns ju även Det levande sjökortet som är sjökort och navigationsprogram i ett.

För planering använder många Google Maps  http://maps.google.se/maps?f=s&utm_campaign=se&utm_source=se-ha-emea-se-google-gm&utm_medium=ha&utm_term=karta

lycka till

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med polemik för min del Glad

Gick själv (med besättning) sträckan Kalmar-Landsort förra sommaren på 1,5 dygn med bra förutsättning, dvs sträcksegling utan stopp. Så jag tror inte jag räknar fel utan det bygger på praktisk erfarenhet. Och jag skrev med glimten i ögat i mitt första inlägg att om man gör en snabb segling och kan hålla 6-7 knop hinner han fixa det på lite mer än ett dygn. Vet dock inte riktigt hur du räknar.. Cool

Nog om detta för vi ju har samma åsikt om att det är synd att jäkta, utan rekomenderar starkt att gå inomskärs för det är vackert nästan hela sträckan ner. Och det finns både vackra naturhamnar och bra hamnar med all service typ affärer/bränsle etc på lagom avstånd om man behöver detta under resan.

För mig är det en delad tjusning mellan själva seglingen och naturupplevelsen vilket innebär att jag normalt seglar från tidig morgon till ganska sen eftermiddag så jag brukar hinna med 7-11 timmar normalt bra dagar. Sen kan jag stanna upp och ligga still kanske två dygn istället.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SkrattandeSkrattande ...... och åkte hem och tog bilen till sydeuropa istället.....

Kommentaren fick mig att skratta hela morgonen.

Visst går det att planera resan ganska så i detalj men då förutsätter det att man accepterar motorgång en hel del enligt min mening.  Skall man enbart lita på möjligheten att segla så funkar det sämre för förutsättningarna varierar så oändligt.

Har många års erfarenhet av segling på syd, västkusten och Danmark vilket har medfört att man måste försöka planera nästa stopp. Det finns inte naturhamnar i samma omfattning som det finns på stora delar av ostkusten vilket med för att nästa hamn måste nås. Därför är också hamnlivet annorlunda mot vad jag numera sen några år upplever i Stockholm. På västkusten och framför allt i danska hamnar finns det alltid plats för en båt till. Det är bara att tränga ihop sig lite till i hamnen.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påminner mig om en episod när jag var ung (ca 18-19 år).

Jag o en polare skulle cykelsemestra på Gotlan. På den tiden var man en stålman, trodde man.

Bodde i Farsta på den tiden. Kompisen o jag kom överens om att cykla till Nynäshamn för att ta färjan över. Ingen av oss hade växlar på hojjarna, jag lånade hans mammas.

Vid 10-tiden på dagen hade vi hunnit till Handen, bolaget öpnnade o vi slank in. Lite färdkost skulle vi ha. Solen lyste det var varmt o skönt, vi satte oss på en gräsmatta för att knäcka första biran innan färden fortsatte. Efter några öl till så skönk intresset för att cykla.

Vi tog pendeln tillbaka, snabb packade en väska, ut till Arlanda, fick två restplåtar till Ibiza en vecka. Har iof inget med segling att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tappa tråden, om jag skulle planera skulle jag nog föredra papperssjökort därför att jag tror man får bättre överblick. Har iofs varken navprogram eller plotter, tillbringar hela vardagarna framför en bildskärm.

Planering kan slå fel och då får man tänka om. En sommar var planeringen Sthlm-Fyn. Efter 10 dagars motvind med bondkryss och motorgång hade vi en dagsetapp kvar. Då utlovades västlig storm för nästa dag. Nää nu får det vara nog, vi skiter i Fyn, vände och drog upp spinnaker och körde till Gotland i stället, mycket behagligare. Men om vi inte hade kämpat på enligt planen hade vi inte fått uppleva det positiva.

En annan gång hade vi planerat att delta i klubbkappsegling en lördag. På morgonen var det duggregn och halvkallt. Vill vi det här egentligen?, nej vi åker till Liseberg i stället 100 mil t.o.r.

Så jag har nog slutat planera

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär så jag brukar göra. Segla långa dagar och ta en och annan liggdag på fina ställen. Dock är min båt svårt att få en större medelfart på än 4 knop - i bästa fall. Detsamma gäller nog ungefär för en maxi 77 - fast Maxin kryssar ju betydligt bättre.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...