Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
grebonicke

Skillader mellan försäkringsbolag?

Rekommendera Poster

Hej alla seglare,

vi har fått hjälp här förut inför köpet av seglbåt och nu har vi slagit till. Det blev en Mamba 29 i bra skick så familjen får känna på båtlivet lite grand. Skall bli kul!

Nu skall vi segla hem båten den 6/6 och har kollat runt på försäkringar och det skiljer en del i pris men inte supermycket, jag tänkte kolla mer med er andra vad ni värderat eller om ni vet om att det ena på försäkringsbolag A är bättre osv. Just nu lutar det åt Länsförsäkringar med en helförsäkring, de har dessutom inga begränsningar på tider i vattnet, men ersätter inte skador uppkomna av is. Men det är ok för oss.

Känner ni till andra saker? Elektronikersättningar, lösöre, bemötande vid försäkringssakador etc. Allt ni kommer på är såklart av intresse :)

Tack på förhand,
/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nicklas

Vi har tyvärr fått nyttja vårat försäkringbolag Svenska sjö av olika orsaker men de var jättebra att ha med att göra. Svarade snabbt på det vi ville ha svar på och hjälpte oss med namn på firmor som var duktiga på att fixa våra problem. Kan rekommendera dem.

MVH

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, efter en skada kontaktade jag Svenska Sjö och förde en dialog om ersättningen. Inget tjafs, snabbt och effektivt reglerat, helt nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som kan skilja mellan bolag är åldersavdraget för utrustning. Och om det går att korrigera genom egna åtgärder.T.ex nollställer vissa bolag åldersavdraget för riggen om man byter stag och vant med vissa intervall.

Eftersom du pratar om isskador och  tid i vattnet är du kanske vinterliggare. Då bör man också kolla att bolaget ersätter stöld av personligt lösöre, elektronik etc. året runt. Vissa bolag anser att båten kan anses vara upplagd mellan t.ex 1/11 och 31/3 trots att den används och ligger i sjön. Och då får man ingen ersättning vid ev. inbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö är det enda bolag jag haft, och anledningen är att de är klart billigast. Sen att de fått bra omdömen gör ju inte saken sämre Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Jag ligger i året om och betalar inget extra för det eller mindre. Jag har kollat och med bolaget att det stämmer. Sjöassistans ingår i försäkringen och bolaget heter Trygg Hansa.

I sjöassistans ingår-
Bogsering
Bärgning upp till 5000:-
Dykuppdrag
Reservdelar
Reparationer
Väderprognoser
Navigationsvarningar
Nummerupplysning
Sjukvårdsupplysning
Skärgårdsinformation
Allmän rådgivning
Starthjälp

Självriskersättning till din båtförsäkring upp till 1500:-
Ersättning för hemtransport för hela besättningen om båten är obrukbar

Du får hjälp med, ex om du får rigghaveri, går på grund, något fastnar i propellern eller om du undrar när skärgårdbutiken stänger.

Annars kostar sjöassistans 375:-, min försäkring ligger på drygt 1100/år värde 90000:-kronor där detta ingår.
/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod också i valet och kvalet ifjol och i förfjol.

Det blev - efter att ha pratat med MÅNGA i mina 4 olika båtklubbar - Svenska Sjö.

De kräver att man är medlem i båtklubb - sen är de inte alltid billigast - men de är BRA att ha att göra med - NÄR det händer - det som inte ska hända. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar, eftersom det inte skiljer så mycket i pengar och vi är medlemmar i sxk så känns Svenska Sjö som ett bra val!

Tack för alla era åsikter och tack för hjälpen.
Återigen med båt efter 18 år på land =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag just spolat Svenska Sjö eftersom de höjde min premie i år med ca 15-20% utan att säga något om det (jag är skadefri). Senare kom det information om att de istället sänkte andras. Så nu är det Atlantica, även om det blev nästan samma pris.

Hittills är intrycket att de är avsevärt proffsigare faktiskt. Hur det är om man får en skada är lite svårare att sia om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spolade svenska sjö för några år sedan. Då hade jag ett försäkringsärende, och de löste in båten. De sålde den först till ett varv, då viste inte jag att båten skulle lösas in. När jag åkte och hämtade grejerna hade han mer papper på båten än jag. Ringer och frågar om det, då säger de att de har betalt båten. Men jag hade inte fått några pengar. Efter lite tittande i sin dator så de också att det inte var utbetalt något. Det gälde att ligga i för att få någon information om vad som händer, och få ut sina pengar. Pengarna fick jag ca 3månader efter jag försökt flytta Bornholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...