Wood4ever 0 Postad 22 Maj , 2008 Hej på Er, Jag håller på och drar igång serietillverkning av en ny båt som är svaret på mina egna behov, en underhållsfri träbåt. Den är designad av Bo Zolland och Håkan Södergren och svarar exakt upp till min egen vision av den. Det speciella med den är att den har plastskrov under vattenlinjen och klinkbyggd mahogny över som är speciallackerat för att slipa underhåll. Det gör också att vi kan tillverka båten effektivare och därigenom billigare. Övergången är mycket genomtänkt och slutkonstruktionen har Håkan Södergren konstruerat. Jag driver projektet i Västervik och målet är kunna bibehålla tillverkningen i sverige då det är en klassiskt scandinavisk båt. Jag har redan en kortare väntelista vilket är kul. Exakt slutkundspris är lite svårt att säga idag men runt 1,3-1,5 milj fullutrustad med 160 hk Volvo Penta Diesel etc. Målet är att visa upp första exemplaret på Allt för Sjön mässan 2009. Vi visade upp 3D bilder på årets mässa och gensvaret blev över förväntan vilket var väldigt kul. Men jag tänkte utmana ödet lite redan nu och höra vad ni i forumet tycker. Vad säger ni? för mer information och bilder gå till www.golden-cut.se mvh Richard Granberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 22 Maj , 2008 Ser absolut ut som en snygg båt, och det jag begriper av det tekniska låter också bra så länge det fungerar som det är tänkt även i verkligheten. Trevligt att veta att det fortfarande utvecklas lite nytt här i krokarna, bor ju bara några mil från Västervik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Maj , 2008 Underhållsfri båt.....mja det finns väl inte. Men man kan ju lägga mer eller mindre mycket tid.... Min fundering är skarven mellan trä och plast i skrovet. En planande båt får en hel del smällar när man kör. Hurpass provad är den konstruktionen sedan tidigare? Men vad tusan, kul att någon vågar dra igång nåt nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 23 Maj , 2008 En vacker båt, absolut. Påminner väldigt mycket om Solöbåterna tycker jag. Intressant lösning med plast under vattenytan och trä över. Hoppas som nån skrev här ovan att det håller? Och kommer ni att epoxybehandla plasten redan innan leverans? Finns nog många båtägare som önskar att detta gjordes redan när båten var ny, för att slippa problem när båten får några år på nacken. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte_lule 0 Postad 27 Maj , 2008 Iden med att ha plast under och trä över vatten ytan är ingen ny ide, den har gjorts med Horisont 23 Dc båtarna. Den första båten som byggdes med plast och trä av horisontbåten byggdes 1968 och håller lika bra idag. Det byggdes fyra stycken horisonter med plast och trä innan dom gick över till att bygga dom helt i plast och alla fyra körs än idag och har inga problem med skarven mellan trät och plasten. Så Golden cut bygget kommer att fungera. Jag hoppas du har den klar till båtmässan 2009 så man får se den. Mvh Mattias Åhman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wood4ever 0 Postad 18 Juni , 2008 Hej igen, Kul med så positiva kommentarer, det bådar gott Som Matte_lule kommenterade så finns Horizont som jag fick reda på efter att ha drivit projektet ett bra tag. Det var väldigt positivt eftersom det visar att konceptet håller vilket är bättre för projektet än om det inte fanns en liknande beprövad fungerande konstruktion. Det finns dock skillnader i konstruktionen eftersom Horizont är äldre men även kravelbyggd medan Golden-Cut är klinkbyggd. Jag omnämner Horizont på hemsidan om någon vill se en bild på den. Övergången trä/plast på Golden-Cut visas också där för det nyfikna. mvh Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 4 September , 2009 Jag såg båten live i Loftahammar. Mycket imponerande bygge. Kul att det byggs så fina båtar i trä nu förtiden. Hoppas det går bra och att du säljer så företaget expanderar. Vill gärna se fler modeller i framtiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser