Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026
Suj01

Rykande AQAD41A

Rekommendera Poster

Jag har en 87:as AQAD41A som sitter i en Orrskär 850 som går väldigt bra men kapellet,akterspegel,gummibåten mm blit väldigt sotiga. Jag har bytt luftfilter och kör på vanlig miljödiesel samt har konstaterat att avgasspjället är helt orörligt då jag vrider på tändningsnyckeln och startar.  Länkarmen verkar död. Vad kan jag göra. Plocka bort spjället?  Tacksam för ideer från den som har erfarenhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spjället står öppet, gör det varken någon skada eller

nytta. 41A- motorerna är kända för att vara riktiga rök-

bomber. När 41B-motorn kom, sa man att röken var

obefintlig, men även dessa rök en del. Inte förrän 41P-

motorn kom hade man kommit till rätta med röken.

Avgasspjället på A-motorerna är till för att höja motor-

temperaturen på tomgång. Vid körning ska det stå

öppet. Har du kollat så motorn blir riktigt varm? Det

kan vara en termostat som inte stänger riktigt.

Motorrumsventilationen är riktigt usel på Orrskär, om

den inte är ombyggd. På akterspegeln ska man inte

ha några luftintag över huvud taget. Där är det mest

avgaser och vattendimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men andra ord... Prova att öppna lucka till kassetten och se om det hjälper. Luft

Andra tips:

Bränslefilter Som sitter vid pumpen

Bränsleledning (sprickor i slang som släpper in  tjuvluft)

Spridare 

Turbo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...