Suj01 0 Postad 21 Maj , 2008 Jag har en 87:as AQAD41A som sitter i en Orrskär 850 som går väldigt bra men kapellet,akterspegel,gummibåten mm blit väldigt sotiga. Jag har bytt luftfilter och kör på vanlig miljödiesel samt har konstaterat att avgasspjället är helt orörligt då jag vrider på tändningsnyckeln och startar. Länkarmen verkar död. Vad kan jag göra. Plocka bort spjället? Tacksam för ideer från den som har erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 21 Maj , 2008 Om spjället står öppet, gör det varken någon skada eller nytta. 41A- motorerna är kända för att vara riktiga rök- bomber. När 41B-motorn kom, sa man att röken var obefintlig, men även dessa rök en del. Inte förrän 41P- motorn kom hade man kommit till rätta med röken. Avgasspjället på A-motorerna är till för att höja motor- temperaturen på tomgång. Vid körning ska det stå öppet. Har du kollat så motorn blir riktigt varm? Det kan vara en termostat som inte stänger riktigt. Motorrumsventilationen är riktigt usel på Orrskär, om den inte är ombyggd. På akterspegeln ska man inte ha några luftintag över huvud taget. Där är det mest avgaser och vattendimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 21 Maj , 2008 Men andra ord... Prova att öppna lucka till kassetten och se om det hjälper. Luft Andra tips: Bränslefilter Som sitter vid pumpen Bränsleledning (sprickor i slang som släpper in tjuvluft) Spridare Turbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser