Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Hulten

Erfarenheter Garmin GPS + bränslesensor GFS 10

Rekommendera Poster

Du får gå in o välja hur många inforutor du vill ha uppe. Sen väljer du vilken info du vill ha i rutorna. // tomme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ändrar det i inställningarna för gps'en. Inte inne i inställningarna till gfs 10. Konfiguration mätområde, metrisk, nautisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Callekalmar jag har exakt samma problem att mängden bränsle minskar när jag kör med båten och när jag stängt av plottern så är det full tank igen.mycket störigt.någon som har någon bra gissning på vag som är fel????hade inte detta problem för några veckor sedan men har suttit och fipplat med plottern så det är väl nån inställning kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att om man bryter strömmen för gps'en t.ex om man har den kopplad på tändningen så lagras inte informationen. Gps'en är so en dator och måste därför stängas av på knappen varje gång. Då kommer den ihåg mängden bränsle som är kvar. Jag försöker lista ut hur man ändrar i gpsen så man får en större tank. Min 24 liters blev stulen och nu har jsg köpt en 30 liters men jag lyckas inte ändra :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som sitter med en lastgammal Garmin 172c, kan jag också få denna finess?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som sitter med en lastgammal Garmin 172c, kan jag också få denna finess? :)

 

Det kan du tyvärr inte enligt Garmins lista över kompatibla enheter. Du får skaffa dig en nyare plotter helt enkelt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har kalibrerat bränslenivån? Jag angav två pungter. Först 0% och sedan 100% Tänkte ange 75% 50% 25% när tanken når dessa nivåer. Men jag tycker att procentmättaren vobblar en del. Någon som upplever liknande? Fler tips om kalibreringen mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej callekalmar jag kalibrerade min genom att montera ur stigarerören ur tankarna (jag har två tankar) och mätte upp mitten på respektive rör satte tejp runt röret så jag kunde fixera flottörerna sedan placerade jag flottörerna i topp och angav 100% därefter mitten 50% och till slut i botten 0%. nu har jag kört 350 nm under semestern och det stämmer väldigt bra varje gång jag tankar och hur mycket som visas i infon. Lite mer jobb men det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en bra lösning. Mi tank är en traditionell 30L dunk ifrån biltema. Jag tänkte att när jag har kört upp 1/4 del dvs 7,5 liter så har jag 22,5 Liter kvar och mängden bensin i dunken kan man avläsa på dunken i det genomskinliga fältet när dunken står upp. På detta vis måste jag hålla koll medans jag kör för inte mitta mätpunkterna men det löser sig nog. Har du upplevt att procentmätaren vobblar? Det tycker bag är rätt konstigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen stor tank, där gäller det att mätningen är nogrann. Någon procentmätning har jag inte funderat på jag brukar läsa av förbrukning/NM hur mycket bränsle som finns kvar och hur långt jag kan åka innan det är dags att tanka. Bifogar en bild på inforutan jag får upp.

 

post-85114-0-14070400-1406214212_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, Det är som jag med läser av det. Reagerade bara på de vobblande procenten i kalibreringsmenyn. HUr långt man kommer innan man behöver tanka. är det nav.interv du avläser det på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte skaffa en GFS-10 till min 720 plotter. 

Måste man koppla på givaren till nivågivaren i tanken för att få volym kvar, eller kan plottern räkna ut detta själv genom förbrukad bensin sedan angedd full tank i volym? 

Litar inte riktigt på min nivåsensor och dessutom är ju inte tanken symmetrisk, så att bara dela upp den i tre delar vid kalibrering kan ju inte hjälpa mycket då volymen inte är linjär med nivån i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte skaffa en GFS-10 till min 720 plotter. 

Måste man koppla på givaren till nivågivaren i tanken för att få volym kvar, eller kan plottern räkna ut detta själv genom förbrukad bensin sedan angedd full tank i volym? 

Litar inte riktigt på min nivåsensor och dessutom är ju inte tanken symmetrisk, så att bara dela upp den i tre delar vid kalibrering kan ju inte hjälpa mycket då volymen inte är linjär med nivån i tanken.

 

Hej;

 

Du behöver inte koppla in nivågivaren. Gfs 10 fungerar som impeller och mäter mängden bränsle som passerar igenom den. När du har kopplat in din Gfs 10 och nmea 200 i din gps så får du frågan om hur mycket bränsle din tank rymmer. Du anger även att tanken är full. Därefter räknar den som sagt ut förbrukad mängd bränsle. Men, I inställningarna till Gfs 10 så kan du ställa in vissa kontrollpunkter för att gfs 10 skall vara mer exakt. För att kunna göra det så anger du hur mycket bränsle du har i tanken manuellt. dvs, har du en tank på 100 liter,  ange först 0% fyll där efter i 25 liter och ange 25% och sedan 50 liter, 50% osv. Vill ju vara riktigt envis så kan du ange fler kontrollpunkter än så. 2 är dock minimum. 

 

Hoppas infon var till lite hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle behöva lite hjälp, hoppas det är ok att ställa frågorna i denna tråden.

 

Köpte en Garmin Echomap50s för någon månad sedan och blev nu intresserad av GFS-10. Borde inte jag kunna koppla in denna på samma sätt som ni beskriver ovan i bla denna tråd?

 

Tyvärr fungerar inte länken till kopplingsschemat i denna tråden, kan någon hjälpa mig med någon form av sammanställning eller skicka kopplingsschemat till mig? Har någon även monteringsanvisningen för GFS-10 elektroniskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick idag svar från Garmin som sa samma som Callekalmar. Så länge man stänger av plottern med knappen och inte bara bryter strömmen så skall den fortsätta räkna från tidigare nivå.

Kanske kan vara bra att koppla in givaren ända för referens, men är ju sällan man har tom tank eller loss givaren för att kalibrera detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...