Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Hulten

Erfarenheter Garmin GPS + bränslesensor GFS 10

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av Garmin 420/520/525 tillsammans med bränslegivare GFS 10?
Tunt med info på Garmins sida...
Hur visas förbrukningen? Liter/timme? 
Vilken slangdimension passar på givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den visar liter /sjömil och liter/timme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang 3/8   . (9,5mm)           INTE  10mm !!!!!!!!!!!! glappar då !

 

behöver hjälp att koppla in min nya GFS 10 till 520 .

Kan någon förklara hur CanKit med alla dessa färger ska ihop med GFS givaren .

Det finns massor med färgglada kablar som jag inte fattar hur dom ska kopplas .

 

Det som är klart är  vit och vit och vit från motståndet sitter ihop och lika så dom  gröna sitter ihop med grön från motståndet . orange skulle kopplas till ..... eller inte kopplas in !?!?!?!

brun sladd skulle visst jordas ...tror jag !?!?! ..Ni märker , jag fattar inget av kopplingsschemat . Inte min grej vill jag lova !!!!

 

( jag ska INTE koppla in tankmätaren/givaren  till GFS 10 och plottern )  

Kan man få lite lättbegripliga tips så skulle jag bli glad !?



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 juni 2008 | 00:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fick du någon ordning på det hela?

Jag står själv i begrepp att skaffa en GFS10 till min Garmin 525s

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan dom inte göra ngn sensor med lite flöde igenom, för oss som verkligen gör av med soppa... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har jag klarat mig utan denna GFS10 ???  Helt klart ett bra verktyg till plottern .

Man stirrar helt maniskt på förbrukningen ,  ojoj  nu gick den upp en dl ...ojojoj..nu gick den ner igen ..ojojoj   ... ett under att man inte kört på något ännu !?!?! hahahaha 

Det som var intressant är att MAN TROR att minsta förbrukning ligger på ett visst varv eller en viss fart , men så blir det inte . som på min båt  ,så är 2800varv och 25knop det mest ekonomiska !

Summasumarum ... värt varenda krona ! :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, låter toppen!  Jag är just på väg att låta koppla på en.

Jag ringde Garmin och frågade hur informationen presenterades på GPS:en. Om jag fick teknikerna att förstå vad jag menade så var svaret det att infon kommer bara upp på info menyn inte direkt på kartsidorna, därman ju har tex F.Ö.G uppe i hörnet i en svart ruta. Stämmer det?  Vore ju bra om man slapp växla bild.

Kopplade du GFS10:an till din befintliga tankmätare också?  Var det lätt att kalibrera?

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har kopplat in en gfs 10 idag på min 520s. Jag har en Ryds 510gti med mercury 80 efi 2006.

 Jag började med att använda medföljande kopplingsdon(sockerbitar) men de glappar så använd vanliga kopplingsplintar eller liknande. CANet kit består endast av två 120ohms motsånd så om ni vill tjäna några kronor....

Inkopplingen var lätt(civilingenjör) men de flesta borde kunna fixa det. Plottern hittade enheten direkt och det var inga konstigheter med setup. Har endast tagit en provtur och förbrukningen var ca 0.6l/nm men kunde inte köra fortare än 22knop då gamlingar var med i båten.

Tidig rekommendation är köp. Återkommer med mer info.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Min erfarehet hittills är att den visar för mycket i genomsnitt, men vid låg fart, för lite . Jag har kalibrerat ner den men 15%. Jag har jämfört med mitt smartcraft instrument som jag fick med i samband med ett motorbyte (Optimax 115hk ) efter att jag hade kopplat på GFS10.  Förbrukningstalet är fladdrigt och jag önskar att förbrukingen som visas baserades på senaste minuten eller så.

// Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har inte lust o lägga upp någon bild på hur du koppla trådarna?

är du fortfarande nöjd ?

 http://picasaweb.google.com/wwill54/GFS10#5183840479550109410

på bilden med själva givaren mynnar 2 kablar ut , ena änden  en kontakt och andra lösa kablar med säkring.

hur kopplar man och  vart kommer 120 ohm motstånden in i bilden?

 



Senast ändrad av tottes | 03 februari 2010 | 00:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man montera den våg eller lodrätt? Montera efter filtret då hamnar den i motorbrunnen, inte så snyggt kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej den skall sitta efter filtret. Om du redan har ett filter så behöver du nog inte det medföljande också. men det beror på vilket filter du har. Den skall sitta så att det inte kan bli luft fickor i den. Lod rått har jag satt den.

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att den visar lite för hög förbrukning jämfört med vad Smartcraft systemet säger (350 MAG). Ca 10%-15%. Annars är det ett ovärderligt hjälpmedel att hitta rätt fart och rätt inställningar på drevtrim, trimplan osv.

//Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GFS 10 mäter det verkliga flödet som går upp till motorn. därför är det den visar ganska exakt rätt. Det som smartcraft instrumentet visar bygger på data från databoxen i motorn och är inte altid 100% exakt

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har sama erfarenhet att de visar olika (GFS10 vs Smarcraft), men skillnaden varierar vid olika farter. Det går att kalibrera flödesmätaren så att den visar mer eller mindre. jag har gjort det, men jag minns inte om det var plus eller minus 10%.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju även så att GSF 10 jämför ju förbrukningen/timme med farten från GPSen som är ganska exakt. och smartcraft instrumenten lär väll hämta sin fart från instrumenten som är en trycklogg alternativt skovelhjul och dom mäter ju egentligen inte fart över grund utan fart över vattnet och vattnet kan ju röra på sig så. det blir ju en jäkla skillnad på förbrukning/sjömil om tex smartkraft instrumentet skulle visa en knop mer eller mindre i tex 40 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, det ligger något i vad du skriver. Jag har tidigare förlitat mig en heldel på vad mortorn själv anger i form av liter/timme, med det kanske finns skäl att förlita sig på GFS:en. Ett sätt är ju att stämma av när man tankar. Vilket instrument ligger närmast sanningen?  Hur mycket som försvann ur tanken bör vara facit, om ingen annan hjälpt till förstås.

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror nog att båtens instrument kan visa rätt så rätt när man mäter liter/timme men däremot tror jag att det är bättre att förlita sig på GPs och flödesmätare när man ska mäta liter/distans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har kopplat in en GFS 10 med CAN kit, men får inte fram information om att en enhet kopplats in på GPSen (ny 521). Har försökt under konfigureringsmenyn att lägga till GFSen men inte hittat någon.
Jag har provat att ta fram bränsleinformation på instrumentpanelen, men inte fått något bränsleflöde på den?
Har också försökt att ladda senaste SW samt provat en kompis 421 med samma resultat. Har också bytt alla Garmin kopplingsplintar då jag tyckte dom glappade,

Min fundering är om det som står i citerat inlägg stämmer, att infon endast visas på info menyn? I såfall ska jag testa det nästa gång jag kommer till båten.

Tack på förhand.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska det synas i GPSen att bränslesensor GFS 10 är inkopplad? Har använt CANet kit samt GPS 521.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu var det förra våren jag kopplade in min GFS10. Din GPs är ju ny så den behöver inte uppgraderas. Däremot torj jag att man måste gå in på GPS:en och sälla in att du har en enhet in kopplad. Du skall dessutom ställa in hur du vill att de svarta rutorna med bränsle infon skall visas i kombination med tex FÖG . Det finns lite olika kombinationer om var och hur mycket som skall visas. tex liter/h, liter/Nm återstående mängd, räckvidd osv

 

MVH

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Magnus för svaret.

Jag trodde också att en ny GPS hade senaste SW, men den jag köpte hade 2.50 och efter det har 7-8 rättningar släppts, så den ligger nu på 3.30 vilket jag installerat.

Jag har provat att gå in på instrumentpanel och inforutor där jag hittat bränsleinformation. När jag aktiverar den får jag upp 4 rutor med bl.a liter per Nm, men det står bara __ i rutorna hur än jag kör?? Är det den inställningen som ska aktiveras?

Jag har också försökt med konfigurations menyn och lägg till enheter, men jag kan inte hitta någon bränslesensor?'

Har du Magnus eller någon annan något tips.

Ska kanske tillägga att jag just bytt till en ny GFS 10 då jag kände mig säker att den inte fungerade:(

MvH Rickard

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Spontant låter det som om GFS10:an inte är inkopplad rätt. Har den ström och är kablarna rätt kopplade? Men det har du väl säkert kollat 10 gånger redan. Jag får fundera lite på detta lite till. / magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja minst 10 ggr :)

En sak jag funderar på är hur den orange kabeln som ska aktivera GFSen ska se ut.

Som det verkar har jag ca 10V på den när GPSen är avslagen, och när GPS slås på så går den mot 0V. Är det någon som vet om det är normalt?

Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 7 samtal till Garmin verkar det vara så att Garmin 521 och GFS 10 inte kan kommunicera tillsammans via Garmin CANet adapter??? Bra support!!!

Ska tydligen använda NMEA 2000 Kit istället om man har GPS 521! Det är väl bara att skaffa en sån och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Någon som har 2 st GFS10 i en båt med två motorer? Jag har just installerat mina och har lite funderingar på hur jag ska konfigurera eftersom jag även har två bränsletankar.

tack på förhand

P-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna gamla tråd och frågar rakt ut. Fungerar verkligen GFS 10:an till en Garmin 520? Jag har köpt mig en båt som det följde med en Garmin 520 och istället för att sätta en separat flödesmätare så kan jag ju använda plottern istället, om det nu fungerar? :-)
När man läste på Garmins hemsida (även om den utgått) så finns det ingen egen ingång på plottern för NMEA men detta kanske går via huvudingången. Ser dock att någon i tråden fått det fungera tillsammans med det där CANsystemet såg det ut som eller har jag fel...hm.
Tänkte beställa flödesmätare och extra kablagen från USA eftersom en polare ska dit i sommar, det lär vara lite billigare där än här.
 

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag fick till det men min 525:a så då  skulle det nog fungera på din 520:a också

Du behöver ett extra kit då som du kan läsa om på denna tråden. Obs du måste också kolla att du har senaste versionen av mjukvaran. GFS:en kom efter dessa GPS modelle lanserades och det kom flera uppdateringar av mjukvaran.

 

/ Lycka till  Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...