Gå till innehåll
tisdag 20 januari 2026
Sofiab

Ska akterlanternan synas framifrån?

Rekommendera Poster

Hej,
Har inte riktig koll på det här med lanternor...
förra sommaren när vi var ute på kvällen, med min brors motorbåt som är ca 7 meter, så mötte vi en annan båt (mycket större än oss) och föraren i den skrek att vi skulle ha upp akterlanternan så att han såg den.

Frågan lyder alltså:
Måste akterlanternan synas framifrån!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar: Nej. Den ska lysa akterut till nästan rakt åt sidan.

Lanternor har diskuterats en del här.

För fartyg mindre än ca 45 m gäller att de ska ha sidolanternor (röd och grön), topplantera och akterlanterna (vita). Akterlanternan ska synas från aktern och till en vinkel 112.5 gr akter om tvärs. Alltså inte framifrån. Topplanterna ska synas från sidan till 112.5 gr akter om tvärs och framåt. Sidolanternorna från sidan framåt till 112.5 gr akter om tvärs.

Lite oklart, men jag tror du fattar!

Och detta är ju motorbåtsnack! Segelfartyg har ingen topplanterna.

Mindre båtar kan ha bara en ficklampa som lyser åt alla håll.

En snabb titt i Wikipedia eller en förarintygskurs är också ett bra sätt attfå svar på frågan.

PS

Jag fick en kommentar nedan från Forgus31. Han undrade om jag inte menade 22.5 gr akter om tvärs. Jo, visst, så är kanske bättre att uttrycka det. För vad skulle 112.5 gr akter om tvärs betyda? Jo, det blir ju 22.5 gr åt andra sidan. Nej, nu slutar vi krångla, både Forgus och jag!

Och så kan jag också rekommendera Salta Boken.

Senast ändrad av Algot_R | 29 april 2008 | 21:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har förarintyg, men brukar aldrig köra i mörker själv så de kunskaperna har fallit i glömska.
Var lättare att skriva en tråd här än att leta upp kursböckerna ur förrådet.

Tack för svaret!

Kommentar nr 2...vi pratar Akterlanterna...inte topp...

Senast ändrad av Sofiab | 27 april 2008 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

. ..om du tänker till så behöver du inte någon akterlanterna .

Rätt placerad vit 360gr är gott nog

( bara din fråga om att en akterlanterna måste synas framifrån..................) Skäms  

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 27 april 2008 | 23:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan Akterlanternan skall inte synas framifrån som dom andra här har sagt däremot skall en topp lanterna finnas som på båtar större än 7m lyser framåt o akter lanternan bakåt . På båtar mindre än 7m behövs bara en runtom lysande topp lanterna o det kan vara det han i den andra båten menade .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelfartyg har ingen topplanterna.

Sant, om det är ett segelfartyg helt utan motor. Om ett segelfartyg har maskin installerad/monterad och har den startad betraktas det som motorfartyg och ska föra skeppsljus motsvarande motorfartyg, samt även följa de väjningsregler som gäller motordrivet fartyg.

Senast ändrad av Rovarn | 28 april 2008 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat: 

Akterlanternan ska synas från aktern och till en vinkel 112.5 gr akter om tvärs. Alltså inte framifrån. Topplanterna ska synas från sidan till 112.5 gr akter om tvärs och framåt. Sidolanternorna från sidan framåt till 112.5 gr akter om tvärs.

Du menar nog 22,5 grader akter om tvärs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, fast då är du skyldig att hålla dig ur vägen för alla andra fartyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till din parentes...
Var kanske därför jag blev så förvånad över att en mötande båtförara skrek att vi skulle hissa akterlanternan så att han såg den..... eller vad tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Det finns en liten folder som heter salta boken, vattentäta fakta till hands för fritisskepparen. I denna går att finna följande: Lanternornas lysvinklar, sidolanternor 112.5grader. Topplanterna 225grader. Akterlanterna 135grader. Toppljusets höjd skall vara minst 1m över sidolanterna om båten skall föras utanför inre svensk vatten. Annars gäller 50cm. Motorbåtar som är högst 7m och max fart 7knop får ha vit runtomlysande topplanterna. Det sista är konstigt då min båt är CE märkt utan akterlanterna men med 360vit topplanterna (8m och 35knop). Det är vad som står i boken. Köp den, mycket bra att ha på huset.  //P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS .. jag påstod inte att man BRA ska ha en vit360gr, utan att R/G kan kompletteras med EN vit och då ska vara 360gr utförande .

kommentaren från den mötande båten var att vit inte syntes för över  och inte  ett ord att R/G saknades .

Utgick från första inlägget att det var mer än en ''roddbåt med liten motor''

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...