Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
thrh

För tio minuter sedan la de ut förslaget om båtkörkort för omröstning på Afonbladet, vad ty

Rekommendera Poster

29 knop Flört

 

En gammal och trött 85hk jag har. Men lär ju få ta det när jag köper ny motor.



Senast ändrad av Sardaukar | 10 april 2008 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarade naturligtvis JA för att jag anser att det behövs någon form av förarutbildning även på sjön... Hade jag inte tyckt det, så hade jag ju inte svarat JA...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du även är emot bilkörkort, och att du kör enligt som du själv beskriver ovan... och tycker att du kör bra enkom för den sakens skull... utan att tycka eller ens veta att du gör något fel...?



Senast ändrad av Keddy | 11 april 2008 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hela förslaget är konstigt.

Varför skall de över 50 eller var det 55år slippa körkort för båt? Är de automatiskt duktigare förare även om de köper sin första båt vid 55? Är det inte tillräckligt att de kör omkring på motorcyklar utan utbildning?

Om en person som är 55 eller äldre har kört båt utan navigationsutbildning i låt säga 30 år, är det då inte på tiden att de genomgår en utbildning? Skall det vi ha körkort för båt så ska det väl gälla alla?

Vem skall kontrollera att alla förare har körkort? På Västkusten ser man aldrig någon båtpolis?!

Hur går det med turistande båtar från Norge, Danmark, Tyskland osv? Skall de stoppas vid gränsen? Då kommer Bohuslän äntligen bli tomt på turister, så att man som svensk får plats i hamnarna!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan landtrafiken och sjötrafiken är väl att de flesta på marknaden förekommande bilar har en kapacitet att göra 160 kilometer per timma eller mer. På land möts bilar med endast ett par meters mellanrum, ibland bara ett par decimeter i upptill 110 kilometer i timman. Dessa möten kan ske med flera hundra, ibland uppemot tusen andra bilar under en dag året om, beroende på var och när man kör naturligtvis. Ser Du att en mötande bil av någon aledning beter sig konstigt och en kollision är nära förestående har Du oftast varken mycket tid eller stora möjligheter att avvärja faran eftersom det utanför körbanan till höger om dig kan vara förenat med livsfara att ge sig ut i och till vänster kan det komma ytterligare mötande bilar efter den som beter sig konstigt. Vi har stora variationer i underlaget vid bilkörning, asfalt, grus, blöta höstlöv, snö, is mm. och underlaget varierar kraftigt med årstiderna på en och samma vägsträcka.

Detta är väl några av anledningarna till att viss utbildning behövs i landtrafiken.

Inte många båtar har kapaciteten att göra 70 knop eller mer, inte ens 50 eller 40 knop är sådär jättevanligt. Det är ytterst få dagar på året Du möter ett par hundra andra båtar, möjligen kan det hända just under semesterveckorna och i bra väder, men näpperligen dag ut och dag in året om. Möten till sjöss kan oftast göras med god marginal till den mötande. Möter Du en båt som framförs på ett underligt sätt har du stora möjligheter att både i god tid och med säkra avstånd hålla dig undan. Underlaget, vatten, är oftast just vatten, även om det ibland kan vara guppigt vatten.

Detta är väl några anledningar till att körkort på sjön inte behövs.

Sen kan man alltid diskutera att beteendet hos några båtförare skulle behöva ändras samt att fyllekörningar till sjöss ska minimeras, men det kommer man inte åt med ett körkort. Körkortet för bil hjälper i alla fall inte mot dessa företeelser i landtrafiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak. Jag kör ju min båt i en förhållandevis liten insjö. Där finns det ju varken polisbåtar eller kustbevakning. Det innebär väl att jag inte riskerar att åka dit? Eller kan polisen stå och vänta i hamnen när jag kommer? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar och tittar på hur det ser ut på sjön/havet idag, så märker även du att  antalet snabbgående små & stora båtar har eskalerat nå´ t så in i bänken de senaste 10 åren, och ökningen fortsätter... I många av de populära farlederna åker man precis lika nära varann som i biltrafiken. Många vet inte ens hur snabbt de får åka i de farlederna, utan blåser på precis som om det vore på öppna sjön. På våra vägar har vi hastighetsskyltar, på sjön har vi sjökort som talar om hastigheten... har man då inte genomgått någon form av utbildning -som oftast genererar ett certifikat av något slag- hur skall de då vara medvetna om hur man skall köra, hur fort man får köra, vem som skall väja etc etc...

 

Även om du kör på någon, eller blir påkörd i 15-20 knops hastiget är detta rent livsfarligt då du i en båt inte på långa vägar är lika skyddad som i en bil med plåt runtom, krockkudde, bilbälte, bromsar o s v

 

Om man möter en båt som framförs på underligt sätt, med de hastigheter de har idag så skall jag vara glad om jag hinner hålla mig undan eller väja undan...

Ovanstående anser jag är anledningar till att körkort eller annat certifikat på sjön behövs... precis som i trafiken på land... argumentationerna mot båtcert höll bra för 20-30 år sedan, men ökningen av båtar -och för den delen också idioter- är såpass kraftig att det i dagsläget är berättigat med någon form av båtcert för att bevisa att man kan reglerna på sjön samt att man kan framföra sitt fartyg på båttrafiksäkert sätt utan att framkalla fara för andra...



Senast ändrad av Keddy | 11 april 2008 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många vet inte ens hur snabbt de får åka i de farlederna, utan blåser på precis som om det vore på öppna sjön. På våra vägar har vi hastighetsskyltar, på sjön har vi sjökort som talar om hastigheten... Skyltarna har vi i sjötrafiken också, inget körkort hjälper folk att se dem!

Även om du kör på någon, eller blir påkörd i 15-20 knops hastiget är detta rent livsfarligt då du i en båt inte på långa vägar är lika skyddad som i en bil med plåt runtom, krockkudde, bilbälte, bromsar o s v Visst är det livsfarligt, men det kommer att vara lika livsfarligt om man har ett körkort som det är nu!

Om man möter en båt som framförs på underligt sätt, med de hastigheter de har idag så skall jag vara glad om jag hinner hålla mig undan eller väja undan... Då har Du nog väldigt långsamma reaktioner...

 -och för den delen också idioter- Inget körkort i världen får bort idioterna från sjön!

Jag vet inte om man kan lita på statistiken från sjöfartsverket och SSRS, men olycksstatistiken säger något helt annorlunda än vad Ni ja-sägare gör. 35 olyckor rapporterade 2006 i hela landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hehe, de är som milömupparna. Ser bara värsta tänkbara och tror blint på det sedan. Milde tid, vad händer med er alla om det inte blir någe bättre sedan? Vart tar ni vägen....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarade nej. Av det enkla själet att det inte gör ett dugg nytta och att man också tar bort grunden till varför folk vill vara på sjön. Friheten.

För att undvika olyckor måste man ju studera vad det är som orsakar dessa. Inte är det brist på förmåga att navigera inklusive att beräkna avdrifter och kunna gröna och röda prickar som gör att folk drunknar eller kör upp på land. Det är andra saker som man inte lär sig när man tar skepparexamen: Fylleri, bristande omdöme, klantighet eller bara otur.

Hade jag behövt ta körkort när jag byggde min första båt, en fluga, så hade jag nog inte byggt den och inte heller haft båt idag.

Ner med byråkratin och fram för folkvett!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig så länge det inte gäller alla. Jag har vari på sjön i 25 år, Min mor är 76 år, hon har aldrig framfört en båt, men med gällande förslag så får hon utan problem gasa fram i 30 knop?

Detta är ett påhitt av politiker över 55 med landställe ute i skärgården utan ens ett förarintyg.

Själva förslaget om körkort är ok, men inte under dessa omständigheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtkörkortet bara är ett steg närmare mot att införa båtskatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! Vi kommer nog inte undan hur vi än gör. Men frågan är vad vi ska betala skatt för.

Nya prickar kanske? Märken på alla grund?

Eller till övervakningen av sjöbusar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro det !

Det skulle ju betyda att försäkringsbolagen skulle gå miste om en massa premiepengar för att de agerade polis, och det är ju knappst dess uppgift eller hur ??

Dessutom är det inte förbjudet att äga och försäkra ett fordon utan att man för den skull framför det, eller ??

Vad som sedan gäller vid ev olycka då det uppdagas att du ej har körkort är ju en annan sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra det, och gärna en förhöjd skatt på bränslet för

fritidsbåtar oxå, ju mer motorstyrka desto högre skatt !

Tycker jag iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det leda till båtskatt? Å andra sidan är jag fär båtskatt. Jag har själv två stycken som älskar havet:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en båtskatt som jag uppskattar. Men dubbel båtskatt! Själv nöjer jag mig med enFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som röstar för ett sjökort har klart skjutit er själva i sankRynkar

Man behöver inte ha ett körkort för att ha en bil försäkrad, utan du måste äga den.

Tyvärr så verkar det som om nuvarande nautiska utbildningar inte räcker för ett körkort

Min situation i dag ser ut så här.....

 

I 3-4 årsåldern fick jag springa ner till sjön själv och möta farsgubben när han kom hem från arbetet.

Lite senare fick jag vara själv nere vid sjön bara jag hade flytvästen på mig.

Jag fick min första morakniv i samma veva, och skar mig ju givetvis på den, men samtidigt lärde jag mig att hantera den, barkbåtar blev min passion.

Jag vet inte hur många barkbåtar jag täljt? men det är mer än en om dan i 5-11 års ålder.

Jag tillbringade väldigt mycket tid nere vid bryggan, täljandes barkbåtar och sjösättning av dem och annan lek.

Eftersom jag respekterade föräldrars regler runt omkring denna process, så tilläts jag så småningom använda roddbåten själv bara flytvästen va med, givetvis så hadde ju farsgubben och jag många gånger tidigare rott ut för att tex dra lite strömming, och stor å stark som den femåring jag va, så skulle ju jag ro.

Med tiden fick jag lära mig snurran, för att senare använda den själv.

Lycka va ju att få åka till affärn och köpa glass själv.

Så startade mitt liv med sjö och båtar, och har fortsatt så, dock med ett litet uppehåll under 80talet(jag är född 59)

Jag har lärt mig respekten för sjön.

Jag har Lärt mig att hantera det mesta mellan snipor och plastracers.

Det har tagit ungefär 45 år.

Nautisk kompetens har jag skaffat mig under äldre dagar, inte för att jag behövde den utan för att det va kul!

Det är idag endast min ekonomi som inte tillåter att jag idag har ett 50 fots spjut god för 100 knop eller en Nord West 42.

Jag tycker att jag fått en bättre utbildning än vad någonsin en körskola kan ge mig på några månader.

Jag kan inte då begripa hur mycket bättre människa jag ska bli på sjön med ett båt körkort?

Jag vet redan sen länge tillbaka min plats på sjön och uppträder därefter.

 

Om ett båtkörkort skulle vara så viktigt? så borde ju olycksstatestiken kunna ge svar på det?

Men de olyckorna som dock inträffar, hur många av dem skulle inte ha inträffat även om föraren hade haft ett körkort?

Jag tror inte att de sk riktiga olyckorna kommer att bli mindre till antalet, utan att det kommer att fortsätta som tidigare?

Men dessa människor som idag irrar runt, inte hittar, inte vet vart de ska, inte kan läsa eller innehar ett sjökort, dessa människor skulle man kunna kanske tvinga på en navigations utbildning (förarbevis)det borde vara lika självklart som flytväst:

Vi som redan skaffat oss kunskapen att hantera flytetyg, lärt oss hur man beter sig på sjön och i hamnar,utbildning av både läst och praktisk erfarenhet.

Låt oss vara detta skapar bara en massa orosmoment och en massa skitsnack.

Samtidigt som det undergräver förtoenden av våra politiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...