Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst laxoringen

båtkörkort

Rekommendera Poster

JAPP! Jag hinner bli 55 år och 10 månader innan lagen träder i kraft (nu har jag iofs skärgårdsskepparen, men ändå) \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanken oxå, hinner bara blir 53... \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cry.gif\ border=\0\ alt=\Cry\ title=\Cry\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

alvarligt talat tycker ni inte att alla ska ett grundlägande förarbevis på sjön ovasett ålder längd fart på flytetyget

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara bläääää uppvuxen på sjön...56år när förslaget träder in ska man då börja läsa för ett körkort..blir så arg. Nej ett körkort kan vara bra men sätt det som en ren åldersgräns ex vis över 30knop 25 år  20 knop 18 år 10knop 15år, det vansinnigt alla vi som bott på sjön o som börjar komma upp till pension snart saka börja plugga till ett körkort för att visa att man kan köra båt....tänk om det ändå blev val i vårt land...//havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, och som en ung man på 43 får jag väl skriva mig på stugan på holmen \Smile\.

Nån som har en länk till remissförslaget som det egentligen ser ut? Och inte till nyheternas fria tolkningar..

 

Nåja, skriver jag inte bort mig på lördag borde man vara säker \Wink\

 

Trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

kan hålla med dig har 24 års erfarenhet på sjön och har inget förarbevis än i dag och har alldrig råkat ut för nått incident . är inte rädd för sjön men har respekt för sjön och dess saker som kan hända

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen. Jag som har alla nödvändiga examina... Jag är ju 55 när de träder i kraft. Då behöver man ju inget statligt förarbevis. Men å andra sidan kan man ju lite förstå det där med åldersgränsen. 55 år väl inte direkt överrepresenterat i olycksstatistiken undantaget alkolholrelaterade incidenter. Och den inkompetensen kan ju knappast kopplas hop med en obligatorisk nautisk kompetens....... 

 


Behörighetsbevis för båtar  



Tre olika behörighetsbevis föreslås:
• 1: Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla båtar vars skrovs längd är minst 10 meter långa eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Åldersgräns 15 år.
Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåt

personer som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljär bilfärjeförbindelser
• 2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst tolv meter och bredd minst fyra meter). Motsvarar dagens redan befintliga s.k. kustskepparexamen.
• 3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg för hög hastighet ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop. Åldersgräns 18 år.
Ansvarig myndighet blir Sjöfartsverket, som får ansvar för utfärdandet av tillstånd att bedriva utbildning som kan leda till behörighetsbevis samt utfärdandet av behörighetsbevis.
Övervakning och kontroll

Polisen/sjöpolisen och Kustbevakningen ska ansvara för övervakning och kontroll.
Ikraftträdande:

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från den 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

 

Senast ändrad av Reine | 04 april 2008 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl hoppas att det inte går igenom och om det mot förmodan skulle gå igenom får vi hoppas att båtägarna kollektivt uppvisar civil olydnad och helt enkelt struntar i att ansöka om körkortet. Finns det någon som på allvar tror att det skulle minska antalet tillbud till sjöss?

 

Jag känner att det är en skrivbordsprodukt tillkommen av gnällspikar. Gnällspikar som hävdar att alla andra gör fel etc etc,.

Många tycks bara vara irriterade över att få friden förstörd av ägare till snabbgående motorbåtar. Ni som tror att ett körkort kommer ändra på den saken kan fortsätta drömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjanteri... Vadå 55 och öbor ska slippa undan är väl minst lika viktigt att dessa har utbildning som alla andra.. Och ja mina tidigare påstående ang vad ett framtida båtkörkort kommer att kosta bekräftas ju om inte annat här.. Om man ska ta alla klasserna 1,2 och 3 så kommer d förmodligen att bli dyrt.. Och d e d dom jävla asen har klurat ut. Här handlar d inte om någon jävla säkerhet d handlar om att lura av folk pengar..

 

Ett förarintyg är idagens läge billigt varför? jo för att d är frivilligt. Nu blir d plötsligt krav på något och priserna kommer att skjuta i höjden.. E d dhär som väntar framtida generationer båtägare en dyr och trisst kontrollverksamhet som inte kommer att göra havet till en säkrare plats bara en dyrare..

 

Nuvarande system är enkelt, billigt och fungerar utmärkt enligt all statestik.. Så varför röra i detta om d inte finns pengar att tjäna och d är d d hela handlar om..

 

Rösta ner detta pissförslag och lägg resurserna på o se till så folk följer nuvarande lagar och regler körkort d kan ni fan ta själva. Och d ska vara ett körkort som enbart politiker måste ta (Ett tänk 2 gånger innan ni hittar på Idotförslagkörkort) Körkortet ska kosta 100 000000 och detta ska bekostats med skattatde privata pengar och pengarna ska gå till folket som ni lurat och bedragit i åratal...

 

Ja min hårda syn på denna pest som nu sprider sig som en löpeld genom landet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen en plump av en inkompetent grupp utredare!

 

Blir man mindre farlig i en båt som gör 29 knop bara för man är 55?

Ren och skär idioti, lägg ner med en gång men det är klart hur många

rika moderater över 55 har inte båt som gör 25 knop... Tror dom är

ganska många, och hur många av dom har hus på en ö i skärgården?

Allihop! Jag hoppas verkligen att nån som är klar i huvudet får något

att säga till om för det här är ju bara en idiotiskt skrivbordsprodukt

som inte kommer att leda till något....

Inte ett ord om att ändra alkoholnivåerna eller dess konroller inte ett

ord om sjövett.

Jag har inget emot utbildning av folk som skall ut på sjön men skall

Nisse 55 från urskogen som aldrig sett en båt på bild ens bara för

att han har åldern inne köra båt bättre utan utbildning än Kalle 25

med utbildning, från Lysekil som levt med båtar och havet hela sitt liv?

Lägg av!

Inte undra på att politikerföraktet ökar i Sverige när man återigen

vill införa en lag som bara gynnar en del grupper i landet, medlålders

rika politiker.....

Vore kul om en av de ansvariga utredarna ville förklara hur man kommit

fram till detta helt urbota idiotiska förslag. Dessutom skulle jag vilja veta

åldern på dessa.

 

Förslaget om civil olydnad kanske inte är så dumt ändå.......

 

Detta drabbar ju vad jag förstår inte mig men jag blir ändå förbannad

 när vuxna människor som valts i förtroende av folket hela tiden

gynnar sig själva!

 

Vad händer härnäst ska vi sälja ut Slottet till högstbjudande?

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slottet är beläget på en ö :-)
/Jugge 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ääh, varva ner den politiska debatten och snack om rika skärgårdsmoderater - faktiskt sossarna som drog igång det hela för ett par år sen, och sittande regering kör bara vidare, (taskigt omdöme eller ej), se en gammal artikel från -06: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_296838.svd

 

Vi slapp i alla fall ett nytt (statligt) båtregister, eller om det ska kallas valutareserv.. än så länge.

 

Hej

/Palm

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Några små funderingar runt detta:

 

En del säger att vi vill rädda liv...

Hade det inte varit bättre med en lag om flytväst?

Har för mig att minst hälften av alla drunkningsolyckor sker med långsamtgående eller stillaliggande båtar ex.vis vid fiske.

 

Andra säger att det visas för dålig hänsyn på sjön...

Fungerar det bra i trafiken där det finns bil- och mc- körkort?

 

Ytterligare några hävdar att nykterheten är för dålig.

Har vi bara nyktra snöskoterförare för att detta fordon kräver körkort?

 

Det som saknas är efterlevnad för våra sjölagar.

Jag tvivlar på att denna efterlevnad blir bättre bara för att vi inför ett körkort.

 

Vi får hoppas att jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn er blåsta ni som gått på alla kurser om förarbevis och höghastighetskurser som ni betalat dyrt för, som skulle uppgraderas automatiskt.

Kommer aldrig bli så, går aldrig lita på något utbyte.

 

Undantag från kravet på behörighetsbevis för fritidsbåt personer som fyllt 55 år vid lagens ikraftträdande, eller permanentboende på öar utan bro- och reguljär bilfärjeförbindelser

 

 

2011 fyller jag 55 och bkir då automatiskt jättesäker på sjön speciellt eftersom statistiken säger att vi idag tillhör gruppen med mest olyckor. Blir alltså bättre eftersom alla 20-40 åringar måste ha körkort. Inte visste jag att det var de som var orsaken till att pinkande gubbar ramlade överbord.

 

Och alkohol är fortfande väldigt liberalt.

 

 

Skål ta mig faen.

 

/Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är lite sent ute med min ide ?
1-2 spänn rabatt per liter soppa vid uppvisande av båtkörkort.
vem vill inte skaffa ett sånt kort ?, eller anlita en som tankar åt en ?
/Jugge 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har en regering fattat att det behövs regler även på sjön.

Jag är glad att jag röstade BLÅTT.

Båtar som går snabbare och snabbare men ägare som

aldrig förr vistats på sjön kan köra hur och vad som helst.

Det funkar inte i längden, det har vi sett........och hört.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro d eller ej men allt pekar på att detta är så nära saning d bara kan bli.. Politiker gör inget gott för folket dom ser bara om sitt eget hus.. Och Precis så är d med många förslag som tas fram.. Ta detta med Trängselskatten i Stockholm som ett lysande expempel, Politikerna såg ju givet vis till att dom var undantagna och slappa att betala.. Så vaför ska vi betala när dom slipper undan??

 

Samma sak med detta körkort dom har skrivigt reglerna så att dom själva ska få ett kryphål och slippa undan.. Detta håller på att växa sig stort men Naiva båtägare fattar nada, d blev ju ett jävla liv när Register och båtskatt skulle införas. Men nu när körkort är hetare en någonsin ja då hakar alla på.. Men när detta är skrivet så kan alla känna sig lurade...

 

Oavsett partifärg så ska d sko sej på en redan hårt reglerad folkmassa d är så man blir äcklad av alla idiotförslag som krypit fram genom åren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej vi varvar ner den politiska debatten...

 

Men kolla vem det var i din artikel som inte ville ha körkortet, hur gammal han är och vilket parti han tillhör så kanske du förstår vad jag menar. ( Han är 62 )

Dock går det ju tunnelbana dit han bor

Skiter ärligt talat i vilken färg regeringen har men tyvärr är ju det liggande förslaget inte det man arbetade fram från början vilket som du så riktigt skriver att Sossarna var först med. 

 

Håller även med, på med flytvästen och lämna spriten hemma så har vi löst många problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur blir det då med våra grannar.får de inte vistas i vår skärgård, eller kommer detta körkort att vara obligatoriskt även i övriga eu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ja ska köpa ett utedass på någon ödslig ö och blir då skärgårdsbo och slipper undan Allt.. hehe..

 

Men nu går man faan bara runt och nojar över att ens gamla behörigheter kanske inte räcker till och man får sätta sig på skolbänken igen.. Är väl inte så farligt men jag vill gynna staten så lite som möjligt så bidra med några större slantar för att få mitt högfartscert d e ja inte intresserad av haha... 

 

Skål

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem och vad du röstade på skall jag inte kommentera eftersom det är upp till var och en att rösta på det man tycker är bäst.

Håller även med om att ett visst regelverk behövs, men vi har i dag redan en sjölag dock tyvärr för få människor som ser till att den efterlevs så i stället för att kräva att Svensson får en plastlapp i fickan och sänka skatterna se till att vi har fler sjöpoliser.

Dessutom skall lagen vara lika för alla, står det inte så i Sveriges grundlag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är problemen verkligen så stora å kommer man verkligen åt dem som orsakar olyckor? Känns som att det kommer bli en sak som gör att båtlivet kommer kosta ytterligare typ 10 000kr... Man kommer ställa upp idiotkrav å en ny grupp självgoda besserwissers kommer att få jobb som körlärare å ändå värre provförrättare...kommer förmodligen likna utbildningen på för bilkörkort å folk kommer bli underkända för att dom inte tittade i döda vinkeln innan man tog in fendrarna... båtkörkort är inte rätt väg att gå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt politiker tugget är 29,99 knop alltså en EPA-Traktor.

vad skall man kalla ett sådant flytetyg. Boj, Frigge-båt ?

/jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på det här, desto mer förbannad blir jag! VEM vill ha båtkörkortet?VEM har intresse av att det införs? VEM tror på allvar att det kommer att minska drunkningsolyckorna bland vältande kanotister och/eller fulla gamla gubbar som trillar överbord när de fiskar från sin roddbåt? Det är ju dessa kategorier som står för de ojämförligt största dödstalen på sjön. SÅ, varför PROTESTERAR VI INTE ORDENTLIGT DÄR DET HÖRS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De utredare som fått uppdraget måste få fram ett förslag oavsett hur kass det än är, annars anses det vara ett misslyckande.

 

Oavsett om det kommer ge några färre olyckor.

 

Allt handlar om att styra upp oss och tvinga på oss nya pålagor.

 

Ja jag vet att sossarna påbörjade detta och borgarna slog sig för bröstet med att allt skulle bli så mycket bättre när de fick makten. T.ex. så mycket enklare för småföretagare mm.

 

Vad har det blivit av det här???

 

Inte ett skit utan bara med skit precis som båtkörkort.

 

Det handlar inte om säkeheten på sjön, känn er blåsta.

Nu tvingas vi på ett värdelöst körkort för minst 10.000 kr om du har en båt som gör mer än 30knop (vilket många gör)

 

Nästa steg kommer bli båtregister. Finns inga problem när man kuvat oss detta steg.

 

Därefter båtskatt för att finnasiera mer dummheter.

 

Sedan fartkameror

 

Precis som på vägarna så det är inte lösa gissningar

 

Sista friheten borta. Känn er blåsta.

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKIT! Jag räknade fel. Jag hinner bara bli 54 år och 10 månader.
Guuuud va retligt! 
 
Fast jag håller med er att det inte borde finnas någon åldersgräns uppåt.
 
Vad menar dom? Tror dom att man blir klokare, försiktigare och lite lugnare med åren?
Eller tror ungtupparna att man bara för att man är över 55 inte klara av att lära sig teorin så man klarar provet?
 
Som svar på fråga A svarar vi JA och som svar på fråga B svarar vi nej.
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår egentligen inte varför alla blir så upprörda.....???

 

På något sätt ligger det väl i sakens natur att om man är ute på sjön så skall man ha någon form av kunskap, eller ???

De flesta omdömesgilla personer har idag minst förarintyg innan dom ger sig ut i relativt stora eller snabba båtar, båtar som är längre än 10m eller båtar som kan göra mer än 15 knop.

 

Det kommer med all sanolikhet att bli så att under övergångsperioden så kommer befintliga examina att konverteras. Det står ju t.o.m i pressmeddelandet, utväxling av befintliga bevis skall ske under 2009. Därför behöver väl inte de som redan har bevis bli upprörda just nu.

 

Kraven är väl ganska rimliga trots allt !!!! 

 

Kommer ihåg vilket ramaskri det var på slutet av 70-talet när man helt plötsligt krävde speciellt körkort för tung lastbil, tidigare kunde man köra med sitt vanliga körkort.

Alla skrek och tyckte det var fel, men även då hade man en övergångsperiod med utbyte till BC kort för de som kunde vissa med intyg att dom kört lastbil. Idag tror jag ingen av er tycker att vem som helst skall köra omkring med en tung lastbil utan att ha tagit latbilskort. Tiderna förändras och det blir fler och fler ute såväl på sjön som i trafiken därav så ökar också riskerna.

 

För den delen kan jag erinra om att reglerna i tex Tyskland för båtförare är mycket mer krångliga än i Sverige så tro inte att andra EU länder har det lättare.

 

Per

 

PS nu får jag väl på huvudet, men jag har tagit på hjälm \Cool\ DS

 

 

Senast ändrad av oceanis | 05 april 2008 | 09:08

 

Senast ändrad av oceanis | 05 april 2008 | 09:12

 

Senast ändrad av oceanis | 05 april 2008 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller oxå med oceanis! En fundering är ju däremot hur reglerna ska efterlevas... Ska sjöpolisen provköra båten för att avgöra hur fort den går och därigenom vilket åldersgräns och körkortsnivå som krävs? Rycker jag ett par tändkablar på vår båt så går den inte över 30 knop. En halvtrasig propeller eller gott om påväxt sänker också farten från vår till höst. Är det en teoretisk toppfart som ska utgöra grunden? Vet någon hur det är tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...