Thoan 0 Postad 7 Januari , 2008 Hej och god fortsättning. Har börjat att rusta upp min Birdie inför sommaren. Har tagit bort den gamla mattan som satt på vägen tyvärr lämnar den kvar massa gamal kontaktlim någon som vet hur man lättast tar bort den har försökt att smula den men det kommer ta en massa tid. Ska måla istället för att sätta upp en ny matta. Tacksam för svar och goda idér. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 7 Januari , 2008 Det finns speciell limtvätt, finns på www.hjertmans.se (sök på lim) eller i välsorterade färgaffärer. Man kan också prova försiktigt med varmluftspistol och skrapa. / Senast ändrad av hansalo | 07 januari 2008 | 19:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 8 Januari , 2008 Hej Jag har just avslutat arbetet med att avlägsna ca 8 m2 gammalt lim. Limtvätt är ett ganska starktlösningsmedel, jag vill helst försöka undvika detta särskilt i trånga utrymmen. Lösningen för mig var en skakslip med 40 papper, visst det tog lite tid men ytan blev fin. Med tanke på att jag också ska måla underlaget så hade en slipning behövts i alla fall. Det blir slipdam i vilket fall som helst men inte så mycket som jag trodde. Använd dammsugaren flitigt eller om slipmaskinen har uttag för en sådan använd detta så långt möjligt. Byt papper ofta, jag använde det gula pappret som Biltema säljer detta håller förvånansvärt bra och priset är hyggligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
G-man 0 Postad 8 Januari , 2008 Stålborste på borrmaskin kan funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 9 Januari , 2008 Hej Stålborste på borrmaskin tar längre tid, med vinkelslip går det fortare. Nackdelar: skiten flyger överallt i båten, det tar hårt på underlaget. Vinkelslips alternativet är väldigt effektivt men som sagt ytan blir inte så specielt snygg om man ska måla på den sedan. Baserat på egna prov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser