Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jonbeee

Båtbyggarkurs

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har länge haft en fundering på att bygga en egen båt (snipa). Detta kan ju inte vara enkelt och jag behöver lära mig något om detta. Tyvärr gick morfar bort (han som kunde) innan jag fick upp intresset.

 

Har sökt efter några kurser. Problemet är att huvuddelen är för långa (1 - 2 år) vilket inte funkar pga att jag arbetar. Hittade en som var på två veckor men den var på Gotland. Eftersom jag bor i Halmstad och har sommarland i Bohuslän så letar jag efter något på västkusten...

 

Någon som känner till någon kurs på västkusten a 2 - 3 veckor???

 

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också intresserad att gå någon kurs eller så här på västkusten, så hittar du något får du gärna höra av dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis...

 

Om det visar sig att intresset finns hos fler här så kanske man kan lyckas samordna någonting.

 

Vi håller tummarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har en kompis och hans systers gubbe bygger trä kayaker, kanoter och annat. och vad jag har sett av hans arbete och färdigheter så måste jag ändå ställa mig frågande till vad ni förväntar er att ni skall lära er på 2-3 veckor? kanske finns en anledning att utbildningarna ligger på 2-3år? ni får givetvis göra precis som ni vill, men frågan är väl ändå om det inte är bortkastade pengar med en 2 veckors kurs?

 

Gick själv syslöjd ett antal veckor i högstadiet, och jag kan inte ens sy i en knapp... :)

 

Var inte menningen att pissa på dina drömmar, men det är SVÅRT att bygga träbåtar... och 2-3 veckor låter lite.

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke har ju inte varit 2-3 veckor i och för sig men bara grunderna i båtbyggeri..
 
håller själv på med ett vrak och renoverar (se bild)  har inte vart några större problem än. ska visserligen plasta så jag har väl inte vart hundra noga med exakt passform osv men tycker det har blivit tätt och fint ändå. men jag skulle nog inte fixa att bygga en liknande båt utan någon sådan kunskap som man kan få på en båtbyggarskola.
 
Farfar bygger kanoter i trä så jag har sett hur det fungerar men det är ändå en konst att göra det, det ska basas och bändas överallt :-) 
 
 

post-1122-1394235283,361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag är mycket väl medveten om att det är svårt att bygga träbåtar.

 

Men 2 - 3 veckor är allt jag kan ge... Skall jag bara ge upp drömmen? Nej, jag måste försöka iallefall. Eftersom kursen på gotland var 1 - 2 veckor så borde man ju lära sig grunden. Sen behöver man ju förmodligen få stöd av någon, eller råd och tips från personer härifrån.

 

Har man inte tummen mitt i handen så tror jag inte det är omöjligt...

 

Vi får väl se. Det värsta som kan hända är ju att man får mycket brasved över \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hoppas verkligen att jag har fel, seriöst... det gör jag faktiskt, hör gärna av dig om du går på någon form av kurs och tycker att den är tillräkligt lärorik, skulle själv gärna lära mig...

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-3 veckor? Det hinner man knappt lära sig vad ett verktyg är på! När man inte ens är fullärd på 3 år så förstår jag inte hur du från 0 i kunnskapsbanken (?) ska gå till seriös träbåtbsyggare på 3 veckor. Förvänta dig inga underverk. Det tar den tid det tar av en anledning.
 
Utbildar mig själv till båtmeck (Marina Läroverket, Danderyd). Visst jag rör inga träbåtar då men jag kan nog nästan lova att 3år är befogat. Annars skulle jag köpt mig en STOR trave böcker och ett par grymma läsglasögon, om som du säger dig inte ha tid... 
 
Det finns ju ett branchregister här på MG som du kan slå i också ;) 
 Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul med många svar, grabbar. Jag förstår att 2 - 3 veckor inte gör en till en fullbordad båtbyggare. Jag är inte dum i huvudet...

 

Så om vi kan släppa mentaliteten: Det är för svårt, och istället komma med några positiva svar så vore jag ännu gladare.

 

Jag får redigera mig själv, den behöver inte vara 2 - 3 veckor. Den får gärna vara längre men inte på dagtid i så fall.

 

Senast ändrad av Jonbeee | 08 december 2007 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stå på dig Jonbee:

 

Jag lagar maten själv-utan kockutbildning

Jag tapetserar och målar själv- utan utbildning.

Jag snickrar själv-utan utbildning.

Jag drar elen själv-utan utbildning.

 

Viss fasen kan man lära sig grunderna på några veckor, att man sen måste kolla och fråga under projektets gång är väl klart.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag skulle börjat med Thomas Larssons toppenbra bok Träbåtsrenovering och gått igenom alla trådarna på www.trabatsakuten.nu  . Det kan ju vara en idé att börja renovera upp en gammal färdig båt som träning. För jag tror som övriga att det kan vara lite lurigt att lära sig allt på en gång. Men släpp inga drömmar hadde jag tid råd hadde jag gort samma sak.

 

Lycka till

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
 
Jag har också letat efer en motsvrande kurs på västkusten men utan resultat. de bästa som jag hittat är Skeppsholmsgården i Stockholm som har ett par kurser i Sthlm och på Gotland. Fösrtår precis vad du menar med at du vill ta en kortare kurs för att få lite grunder. Säg gärna till om du hittar ngt. Tror att det kanske rentav finns tillräckligt intresse för att sätta ihop en motsvarande kurs på Västkusten? Jag är iaf intresserad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plums. att lära sig bygga båt på några veckor, hrmmm. Att lära sig grunderna i båtbyggeri på några veckor, hrmmm. kämpade mig genom ett par år tillsammans med farbror Daniel (han gjorde en mängd pluggar till bla Amigo mfl på 60-70 talet) och fick vilket fall som helst bakläxa och troligen ett betyg i klass med C.

Allt nog befann jag mig på västkusten skulle jag ta en koll på hur många som har intresse av dylika grundkurser och sedan när ev underlag finns kontakta någon av de där Riktiga båtbyggarna. Flera av dem finns på Orust och skrotar efter pension kanske i trädgården. Känner minst ett par dylika fantastiska båtbyggare med bakgrund från både Vindö o HR.

Bör desstutom finnas en mängd bra litteratur i ämnet.

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju iallefall vara tre stycken hittils. Kanske blir det fler med tiden.

 

Jag har letat vidare men ännu inte lyckats. Jag har övervägt att annonsera i diverse tidningar på västkusten (Hallandsposten, GP och bohuslänningen) men ej gjort det ännu.

 

Jag har beställt Thomas Larssons Träbåtsrenovering och ser fram emot när den kommer. Lyckas jag inte hitta någon kurs så får man väl börja med ett renoveringsobjekt och köra lite trial and error.

 

Jag skriver igen om jag hittar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju använda en gammal båt som mall och riva och bygga nytt liknande så det blir din ändå. Men har en bra grund att utgå från. Tex. den här som en koster som en bekant till mig har renoverat upp så att den är otroligt vacker. http://web.telia.com/~u60119073/rosalka/ Den har han bla. breddat och fixat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju en fantastiskt fin båt.

 

Jag har precis fått boken och har börjat roffa åt mig allt nyttigt. Den är väldigt utförlig och mycket bra råd och tips som jag aldrig har hört innan.

 

Ja, jag är lite inne på samma spår som din vän. Funderar på att köpa ett renoveringsobjekt (inte totalrenovering), modell: större snipa. Denna skulle jag då ta av all överbyggnad, förhoppningsvis få byta några fribord (för övning) och därefter bygga en mkt låg ruff (knapp överbyggnad) med ett kryp-in för två pers. Jag tänker mig rorskult med en renoverad tännkulemotor (här kommer svärfar in i bilden) och ett sånt där takfönster med metall-ribbor som man ser på äldre segelbåtar. Skulle vara kul att få dra (om) el etc från grunden...

 

Jag och tjejen har börjat kolla på hus och jag gör allt i min makt att få till ett dubbelgarage att kunna hålla till i... Håll tummarna \Wink\

 

Senast ändrad av Jonbeee | 14 januari 2008 | 01:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Jag skall kolla upp om det passar med semester etc... \Smile\

 

Även om det bara handlar om renovering så är det en början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Stensunds folkhögskola som har sommarkurser på en vecka där man bygger en färdig båt per arbetslag. /D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min farbror gick någon kurs där dom buggde en bohuseka....ska höra med honom vart det var.....han gick iafll färdigt kursen och byggde en egen eka hemma i garaget som dom seglat längre färder med........ska höra med honom vart han gick den........och efter som det verkar relevant....han jobbar 5 dar i veckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant. Återkom gärna.

 

 

@ Davidoff: Tackar, länken lagd i favoriter \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...