Jump to content
Friday 06 December 2019

Henrik_st

Medlemmar
  • Content Count

    87
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Henrik_st

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Svarar på min egen fråga, kan kanske hjälpa någon i framtiden... Fick svar från biltema: * Man måste måla över epoxi primern * man kan måla även under vatten linjen med 2-komponents polyuretan, om man inte tänkt låta båten ligga i sjön. Utan förvara den på trailer. * biltemas bottenfärg är ej godkännd för insjö. De hade en annan bottenfärg i sortimentet tidigare som var godkänd, men reglerna ändrades. Så nu har dom inget alternativ. Jag köpte bottenfärg på jula som var godkänd för insjö (Lago racing II) /Henrik
  2. Hej, Ringde biltema idag, med en vad jag tyckte enkel fråga. Men deras produkt specialist på området hade semester... Jag har en båt som är tänkt att ligga i en insjö. Jag har slipat/ruggat utsidan om målat den med epoxi primer från biltema. Biltemas anvisningar är sedan att man kan måla med 2-komponent polyuretan över vattenlinjen och antifouling bottenfärg under vattenlinjen på epoxi primern. Min fråga, vad ska jag göra? Är båten färdig för sjön med bara epoxi primern? Kan jag måla HELA utsidan med 2-komponent polyuretan? Får jag ha biltemas bottenfärg i alla sveriges insjöar? Väldigt tacksam för svar då jag gärna vill slutföra det här innan helgen och biltemas expert kommer åter på tisdag... har kollat otaliga trådar i flera olika forum, men hittar inga svar. Gäller en äldre crescent 425 som egenligen mest behöver vara sjösäker, långlivad och snygg på håll... /Henrik
  3. Gör inget eget försök... råkade ut för samma typ av skada och tänkte bocka tillbaks bladet lite för att minnimera ev. vibrationer på vägen in till hamn. tyckte jag var jävligt försiktig med polygripen med det sprack upp direkt.
  4. Avsnittet i manualen avser kortare förvaring eller transport, vid längre förvaring gäller andra grejer... vad jag menar är, varför vill dom att jag ska ha motorn nertiltad vid transport? ser bara nackdelar med det... och vad spelar det för roll om motorn står upptiltad i garaget en vecka eller om den ligger upptiltad i sjön en vecka? måste ju finnas någon teknisk fördel med att ha den nertiltad, tror ju inte dom föreslår det för skojs skull, skulle det vara skit samma hade dom väl inte bemödat sig med att skriva ner det...? fan vet om jag inte tycker att bryggan är en förvaringsplats...
  5. upp eller nertiltad motor... såg inte något i tråden som förklarar varför man i Yamaha manualen (2001) säger att motorn skall förvaras och trailas i normal kör position och skall bara trailas upptiltad om inte markfrigången tillåter att ha den nertiltad... Om nu alla som ligger och flyter har den upptiltad, varför vill i så fall Yamaha inte ens dra båten på trailer med upptiltad motor? ...?
  6. Hur gick det för dig som skrev tråden? har lustiga problem själv...
  7. Var på och provade motorn idag, startade på första försöket med spolmuff... lät den gå... hällde vatten överallt, provade igen och igen och igen, inga som helst problem. Körde ner och backade i båten precis så att insuget kom under vattnet, startade direkt... slängde i båten helt, startade direkt... lät den gå, provade igen och igen och igen... startar på första försöket och den behöver inte kämpa ett skit för att komma igång, den svarar omedelbart! ? det enda jag kan komma på är att det var jävligt bra väder båda gångerna som den inte startade, men å andra sidan så förvaras den svalt inomhus och det tar inte mer än 10 min att få den i vattnet, så värmen borde väl inte spela in...? Blir tokig... är ju inte så kul om man står mitt ute i havet och skiten inte startar... är väl bara att prova imorgon igen...
  8. Fick en motor sänd till mig från en marina (ersättningsmotor från försäkringsbolag) och fick den monterad av auktoriserad verkstad, gick bra första rundan på sjön. men startade inte på första försöket framåt slutet på dagen. Nästa gång startade den inte när jag la den i vattnet (förvarar båten på land) visste inte kvaliten på batteriet, så jag köpte ett nytt riktigt marin startbatteri och en riktig underhållsladdare. provstartade båten på land och den startade på första försöket, men när den kom i vattnet var det samma visa igen...? Elfel? Varför startar den på land men inte i vattnet? laddaren visade fullt och jag hade det gamla batteriet fulladdat med mig med samma resultat, så batterikraft är inte felet... kommer givetvis lämna in den till verkstaden igen om jag inte får ordning på det, men det känns som om den kommer vara borta rätt länge innan jag får se den igen och det ska bli löjligt fint väder i halland veckan ut.... Motorn är en 50hk fyrtakt yamaha -01
  9. Inte för att vara taskig, men jag hoppas att det inte är för enkelt att få tag på en ny nyckel... är ju samma situation som tjuven hamnar i... även om du nu lagligt köpt din motor och även om nyckel tillverkaren kollar om motorn är stöldanmäld, så är det ju inget skydd eftersom det inte är säkert att ägaren upptäckt stölden innan det är för sent... och eftersom det inte finns något ägande register på utombordare så kan du ju skriva ett kvitto till dig själv att visa upp... enda räddningen är väl om motorn måste vara försäkrad i ditt namn för att få ut en nyckel...? Fyll gärna på hur det går, är lite nyfiken...
  10. Är ju inte så sugen på att köpa in nya packningar och börja plocka isär prylarna innan jag ens hunnit använda båten... men jag gör ju narturligvis det om jag måste. men jag tänkte så här... om det kommit in skit i termostaten, händer det då något annat än att motorn riskerar att överhettas? motorn har ju överhettningsskydd, så det borde ju vara ofarligt? och då får man fixa det i så fall. Impellern, körde i 2-3 timmar efteråt och kollade skvaller strålen ofta och det var inga problem. tänkte titta på oljan i växelhuset, men jag kan inte tänka mig att det kommit in vatten, men ändå... Nog bara nojjig för det är första båten...
  11. Var ute på premiärtur med båten och gjorde en liten felbedömning... vilket resulterade i att jag fick köra lite i sand, låg i 5 knop och hörde hur motorn varvade ner och såg bakom båten att jag hade rört upp sand, tiltade upp motor och styrde bort. Resultaten var att proppellern ser ut som om man polerad den lite med fint sandpapper i ytterkanterna några cm in, inga skador förutom en del tappad färg, Skräddan är oskadd men samma som propellern så ser den ut som om den är förberedd för omlack, ner mattad i färgen och in till metallen i botten, men som sagt oskadd... frågan är då, hur orolig behöver jag va? kände mig lugn och båten gick fint, men så läste jag om någon som kört i sand i termostaten? och insåg att jag vet alldeles för lite om båtmotorer och vill ju inte gärna göra något värre än det är... motorn är en fyrtakt, F50 yamaha -00. Senast ändrad av Henrik_st | 05 maj 2008 | 23:08
  12. Vilket bolag har du Thomas? Sugen på att byta... fick strida duktigt hårt för att få upp min yamaha fyrtakt 50 -99 till 32000. Handläggaren ville inte ge mer än 25000 tog många brev och insamlade värderingar från marinor för att få vettig kompensation... Senast ändrad av Henrik_st | 02 maj 2008 | 10:15
  13. Har du pratat med andra som fiskar i samma vatten? Ligger en sjö vid mina föräldrar som jag fiskat i sen jag var liten pojk, kompisens föräldrar har också mark mot sjön och fiskar mycket, likaså fler släktingar som bor i närheten. man får alltid fisk och då menar jag verkligen alltid, men jag har aldrig hört någon som tagit upp en gädda större än två kilo. lika sällsynt med större abborrar... Sen bottenmetar jag och kompisen mycket och då räcker det inte med att det finns fisken man söker i sjön, måste vara rätt plats, tidpunkt och utrustning. vi vet att det finns Sutare i sjön, men efter ca. 10 tappra försök så har vi fortfarande kammat hem noll, måste hitta rätt ställe med rätt bottenstruktur. Har du ekolod? leta efter grund och ställen där djupet kraftigt förändras. Framför allt våga fråga andra fiskare, finns alltid en abborre vik eller någon hemlig grund eller rishög... Lycka till!
  14. Henrik_st

    Dykbåt

    Tror nog det handlar mer om hur gärna ägaren vill bli av med båten... tror inte vår/höst har så stor betydelse igentligen. måste gå att göra klipp när som, kan ju lika gärna vara någon på våren som köpt eller ska köpa ny båt och behöver få den gamla såld... köpte min på hösten och tyckte jag gjorde en bra affär, men båten hade legat ute på annons länge och jag är övertygad att det hade mer att göra med priset än årstiden...
  15. Henrik_st

    Dykbåt

    Prismässigt så kan nog den båten vara värd en chansning, är ju alltid en chansning när du köper en äldre motor... men visar det sig att motorn är skräp, så har du ju ändå fått en båt och inte förlorat så mycket slantar. bara båten borde ju vara värd runt 20 tusen. däremot så är båten väldigt lik min ryds 495gt och den är inte så smidig när du ska i och ur vattnet, har inte dykt med den än. men även om du knäpper loss BCD:en så ser den ändå ut att vara rätt trång och krånglig att ta sig upp i, men den ser ju ut som alla andra 5m pulpeter, så jag vet inte vilken modell i prisklassen som skulle vara bättre... Å andra sidan så lär du nog inte hitta en praktisk dykbåt för dom pengarna, och man måste ju börja någonstans...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy