Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

scooterist

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om scooterist

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för alla svaren. Det rör sig alltså endast om en mycket liten skada. Jag märker ingen skillnad i hur båten går. Det är 2mm av propellerns ytterkant som fått sig en känga på låg fart. Har dock inte skruvat loss proppen än för att närmare inspektera skadan. Kanske även bladet böjts från roten? Säkrast är väl nog att gå till verkstaden. 4 år, jo. Min förvåning var ganska stor då jag sökte på forumet efter propeller reparation, och efter att ha läst inlägget såg att det var jag själv som skrivit det... /Scooterist
  2. Hej och tack för svaren! Det visade sig senare då jag ringde reparatören att båten jag provkörde läckte och hade några hundra liter vatten i sig. Det var därför den inte riktigt gick i plan... Så det blev en annan båt för mig. Orsaken att jag hittade min snart 4 år gamla fråga vara att jag nu själv lyckats slå i en sten i låg fart som orsakat ett kanske 2mm djupt veck på ytterkanten av ett av bladen. Är det något man kan hamra ut själv, eller brister aluminiumet bara? Det har vikt sig kanske 90 grader. Skall man hetta upp bladet? H. Scooterist
  3. Hej Har du fått klarhet i fråga 1? Jag har en Yamaha 50 -95 (GETOL=samma block) med samma problem. Speciellt är att det endast uppträder efter en stunds körning med full gas. Efter det trimmar den inte ner längre, bara upp. Det enda som hjälper är att stanna, trimma upp till tilt läget. Sedan kan man trimma ner igen. Jag tror inte att det är fråga om kontaktfel, reläerna är just bytta. Motorn hålls inte heller i tiltat läge utan på en vecka vid bryggan är drevet nere i vattnet igen. Misstänker oljenivå eller dåliga trimventiler. Jag har inte kollat än, men hoppas på oljenivån... Tänkte bara kolla om det klarnat för dig. /Stefan
  4. Hej Jag provkörde en 4.7 m pulpetbåt i helgen med en 50Hk Yamaha från -91. Säljaren sade att propellern var lite skadad från en grundstötning i våras, men att den nog fungerade. Väl ut från bryggan drog jag på gas, men det kändes som om motorn slog slint. Varven och nosen steg men för att komma upp i plan tvingades min kompis gå till fören av båten. Väl upp i plan gick båten ok. När man drag av på gasen uppträdde dock otrevliga resonanser i motorn på vissa varvtal. Jag stannade motorn och tittade på propellern och den var nog ganska illa skadad. Alla blad var böjda i ytterkanten och ett blad ända från roten. Försäljaren har nu anlitat sin båtreparatör (som servat och vinterförvarat båten varje år) att titta och reparera propellern. Min fråga är hur stor skada den skadade propellern kan tänkas ha orsakat motorn och drevet med tanke på att båten körts i detta skick hela sommaren? H. Scooterist
×
×
  • Skapa nytt...