Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Reksteer

husbåts projektering

Rekommendera Poster

Jag går i tankarna på att bygga mig en husbåt. Har börjat rita upp olika förslag i cad.

Men eftersom det är första gången jag ger mig in i ett sånt här projekt så finns det en hel del frågor.

Husbåten ska ligga still och ska vara året runt boende. Boendeytan kommer ligga runt 60-70kvm, sen till kommer ju även soldäck och gång runt båten.

Husbåten ska ligga i sötvatten.

 

Mina frågor är följande:

Hur förser man båten med dricksvatten?

Hur tar man hand om avföring & avloppsvatten (från dusch, tvättmaskin, handfat mm)

Hur för ser man huset med ström och värme?

Internet-anslutning?

Kabel tv?

telefon?

Hur förser man husbåten med en postadress?

 

Sen har jag inte bestämt migg om jag ska bygga på en betongplatta eller på stålpotoner.

Vill ha en konstruktion som är billig, lätt skött, stabil, fuktsäker och ger bra isoleringsförhållanden.

 

Just nu har jag tänkt att förse husbåten med solpaneler men kommer förmodligen behöva någon mer energikälla.

 

Husbåten kommer vara väl isolerad, för att dra ner på värmekostnaderna så mycker som möjligt.

 

Någon som vet någon bra hemsida är man kan läsa lite om andra husbåts projekt.

 

Finns en hel del frågor just nu och fler lär dyka upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

I sjön där badankan ligger finns några husbåtar, några gamla av plasttunne modellen och sen några moderna med aluminium pontoner. Att bygga med alu verkar vara bäst och enklast då får du även en husbåt som går att åka med.

 

Som stomme kan en ide vara att leta efter något redan färdigbygt. 

 

Någar bra båtar att skrota för att bygga vidare på och få en bra botten och drivlina kommer ibland ut på blocket, just nu ligger väl en stor aludykbåt med hyffsad innombordare billigt på blocket och till den är det ju bara att bygga på sido pontoner för extra bredden och sen lägga någon extra meter på längden. Då kan du få  en båt som går att transportera i delar och inte behöver byggas, användas och skrotas på samma plats vilket annars är fallet för många för stora och breda byggen.

 

Annars är stora karamaran segelbåtar billiga och sådana skrotade skrov har sålts för ca 10 tusen, samma gäller stormskadade usa partybåtar.

 

Kabel tv verkar knepigt men gällade telefon så finns väl mobila nätet utbygt där du bor, postadress får väl bli en box eller brevduva.

 

Lycka till med bygget.

 

Senast ändrad av nikitalord | 30 november 2007 | 16:07

 

Senast ändrad av nikitalord | 30 november 2007 | 16:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att du behöver bygglov för en sådan om den är stadigvarande förtöjd på samma plats längre än en semesterperiod  och att flytta den någon-eller-några hundra meter hit-eller-dit inte räknas  som *riktig* förflyttning när myndigheten gör sin bedömning?

 

Är den dessutom inte ett riktigt fartyg med framdrivningsmaskineri och styranordning så kommer du inte att kunna hävda att det är en båt.

 

Många har försökt men i stort sett alla har fått se sig besegrade av Länsstyrelsen med l*agen om strandskydd* som tillhygge.

 

Även om du äger vattnet/stranden den ska ligga vid, så råder det som bekant generellt strandskydd i hela landet och lagen gäller även den som äger mark/vatten..undantag från regeln är oftast från svårt-till-omöjligt att få (i orörd miljö).

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Många har försökt men i stort sett alla har fått se sig besegrade av Länsstyrelsen med l*agen om strandskydd* som tillhygge.

 

Undrar om man inte kringår det med att inte bo på husbåten, ordna en co adress någonstanns.

post-15930-1394235280,9343_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen om strandskydd har inget med boende eller inte att göra, det har med själva byggnaden - eller i det här fallet båten - att göra.

 

Senast ändrad av Peter_K | 30 november 2007 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du bor. Jag har för mig att det numera är ok att bo i båtar på vissa ställen. Pampas Marina i Stockholmsområdet tex. http://www.pampas.se/boende.htm
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pampas Marina har ju ett unikt avtal med Solna Stad avseende boende i båt., men även då gäller ett antal regler för båtens egenskaper.

 

Rent generellt är det inga problem att bo i en riktig båt, det finns gott om dom som gör det..

men om båten är en icke-båt utan mer en ponton med byggnad på så får man garanterat problem.

 

I riktiga hamnar typ Göteborgs Hamn är det inget problem (förutom kostnaden då) , i en normal Marina så kommer det inte att gå, då marinor i gemen är inte undantagna strandskyddet vad avser permanent byggnad..

 

spelar ingen roll om den ligger i vattnet elle inte..

 

och att göra det som privatperson på eget vatten kommer oftast bara att utmynna i ett typ vid vite om 100 000 kronor bortfrakta *pråmen* senast den xx-xx-xx.

 

Ja, det är grymt och upplevs som jävligt orättvist..men sådan är lagen!

 

Precis samma lag som gör att vi som faktiskt äger vatten (på västkusten, där det mesta är antiongen naturreservat eller på annat vis skyddsvärt) i praktiken inte får! bygga nya bryggor/båtplatser även om trycket/behovet fråm allmänheteten är enormt stort och vi vill..

 

..för nån skyddsvärd liten gullviva/blåsippa eller vad-det-nu-vara-månde kan gubevars bli trampad på..så då får man vackert ta sitt *miljöansvar* och helt enkelt vara utan bryggplats \Foot

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Ja pampas har regler för båtens egenskaper och vill egentligen inte hyra ut båtplatser. Utan dom vill helt enkelt bli av med alla båtar så att dom kan sälja sina egentillverkade husbåtar som ser ut som hus och är hus som flyter i vatten! Obs! I vatten inte på vatten. http://www.aquavilla.se/

 

 

 

Sen kan bobåten du bygger se ut hur som helst bara den är säker, upfyller sanitetskrav och inte sjunker! Den kan naturligtvis inte heller vara så jävla ful så att ingen vill ha dig i sin marina.

 

 

 

Det är inget problem i andra hamnar heller! Jag har personligen pratat med hamnkapten på en del marinor och det är inget problem om plats finnes! Och så länge en byggnad är flyttbar, det vill säga är byggd på hjul, medar, pontoner, skrov eller hänger i en luftballong så är det aldrig en fast byggnad! Det spelar ingen roll om du måste ha 300 fordtraktorer eller 48 bogserbåtar för att flytta den, den är fortfarande flyttbar och således ingen fast byggnad! Det spelar ingen roll om den ligger i vatten eller står på kalfjället så är det fortfarande ingen fast byggnad.

 

 

 

Ja du kan få ett föreläggande om att flytta den om den inte ligger på en plats med tillstånd. Men det är enkelt att kringgå i praktiken. Köp en videokamera och dokumentera flytten med flyttdatum från DN's förstasida och flytta skapelsen ett par hundra meter. Ring sedan till dom och berätta att skapelsen är flyttad och att du vill att dom kommer ut och besiktigar vilket oftast inte sker innan föreläggnings datumet.
 
När du har fått kvittens på att skapelsen är flyttad kan du köra tillbaka om du vill. Det kommer säker ett nytt föreläggande om ett år eller så och då gör du bara samma sak igen. Kallas civvil olydnad och är lagligt! Har själv gjort det ett antal gånger med en stuga på järnmedar i fjällen med hjälp av 4 traktorer. Flyttar den ca 5 meter åt gången. Har inte fått någon bot än och kommer aldrig att få det då den har medar och klassas som ett obromsat släp! Och så är lagen.

Så det är inte samma lag som gör att folk längs våra kuster inte kan bygga nya bryggor och båtplatser då dom måste ha fast förankring. Om du bygger på det sättet att du måste ha fast förankring så blir det en helt annan femma. Då är den inte längre flyttbar! och vist skall man ta hänsyn till blommor och bin;-)
 
Vidare kan jag bara säga! Bygg på, det är lagligt och man får bo på bobåtar och båtar och flytetyg bara den är säker och uppfyller sanitets kraven. I Stockholms län är det numera så att man får bo på båt bara det finns möjlighet till inkoppling av markström och kommunalt vatten och avlopp. Om så är fallet och du kan få tag på plats så är allt frid och fröjd. Kolla in denna/dessa länk/ar.
 
http://www.ur.se/boende/bafra.html

http://www.ur.se/boende/batindex.html

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=701&a=305040

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_960419.svd

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article29953.ece

http://www.bobat.se/
 
 
Eller gör en egen sökning på google på orden bobåt eller husbåt och man finner massor med information.

 

 

 

Kommer inom en snar framtid att dra igång mitt eget bobåtsbygge då detta är det enda sunda alternativet i ett fantompris Sverige vad gäller hus och boende. Jag har kollat upp mycket inför min byggstart och är snart färdig för att flytta ut från min lägenhet med en hyra på 6000 i månaden (2:a 65 kvadratmeter) till en husvagn för att spara och bygga min husbåt med en boyta på minst 120 kvadratmete (jag är inte klar med ritningen än så den kan bli större) med egen vedeldad bastu och badkar. Om ni fortfarande är sugen eller håller på så ställer jag gärna upp och byter erfarenheter och kanske kan vi köpa in material tillsammans då det blir billigare per enhet ju fler enheter man köper.

 

Senast ändrad av diver_stockhaus | 27 mars 2008 | 23:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte vet jag, men om man avser att ha sitt fasta boställe i husbåten så är det väl inte så kul att behöva flytta runt eller få ett vitesföreläggande?

 

Myndigheterna har blivit betydligt tuffare när det gäller brott mot PBL och strandskyddet.

 

Jag vet flera fall där dom redan i vitesföreläggandet påpekar att

tillfälligt flytta för att sedan äterkomma till samma plats inte kommer att anses som varaktig förflyttning eller ord med samma effekt.

 

 

Du har personligen pratat med hamnkapten på en del marinor men vad vet en hamnkapten om Plan och Bygglagen (PBL) eller Jordabalken (JB)?

 

Många (de flesta?) marinor är belägna på område avsett för industriändamål i detaljplanen, och där kan man inte få permanent bygglov för bostadsbyggnad, och en riktig husbåt är byggnad som kräver bygglov.

 

 

 

Utdrag ur regeringsrättens dom 2505-1998: (som kommuner och länstyrelse alltid hänvisar till)

 

Av handlingarna i målet framgår att husbåten, av Rolf B betecknad som fritids- och bostadsskepp, skall bestå av pontoner med en rektangulär överbyggnad med måtten ca 6 x 10 meter i två plan.

Därutöver tillkommer ca två meter på längden för uteplats och ytterligare någon meter för pontonerna.

Enligt ritningarna skall överbyggnaden inredas som ett mindre enbostadshus.

I det nedre planet skall finnas kök om 16 kvm, vardagsrum om 39 kvm samt hall, klädkammare och dusch/WC. På det övre planet skall finnas tre sovrum, allrum och badrum.

Regeringsrätten finner att ifrågavarande husbåts konstruktion medför att den är bygglovspliktig när fråga är om förankring under en längre tid** oavsett om den används som bostad eller för demonstration

 Reglerna i sjölagen föranleder inte annan bedömning.

-SLUT-

NOT ** under en längre tid har i andra liknande rättsfall bedömts vara längre än normal semesterperiod.

 

Pampas Marina skriver ang. boende i marinan:

Enligt regeringsrättens dom 2505-1998 krävs det bygglov för husbåt, således krävs det bygglov för ombyggnad av husbåt varför Hamnkontoret skall konsulteras innan ombyggnad eller tillbyggnad påbörjas.

 

Karlskrona kommun är i vart fall villiga att hjälpa till (byggnadsnämndens protokoll):

Ansökan gäller två husbåtar, placerade i befintlig småbåtshamn vid f. d. båtvarvet på Hästö.

 

Enligt gällande detaljplan blir husbåtarna belägna på område avsett för industriändamål.

Förslaget strider mot gällande detaljplan, varför permanent bygglov inte kan beviljas.

 

Enligt plan- och bygglagen 8 kap 14 § har miljö- och byggnadsnämnden då möjlighet att bevilja bygglov för tillfällig åtgärd.

 

Lovet kan lämnas för högst tio år. Tiden kan förlängas med högst fem år i sänder. Den sammanlagda tiden får dock inte överstiga tjugo år.

 

Placering av husbåtar får anses vara en sådan tillfällig åtgärd som lätt kan återställas då bygglovet upphör att gälla.

 

 

Lite allmän info:

 

Sedan några år tillbaka har två flytande byggnader legat förtöjda i Hällaryds skärgård.

Byggnadsnämnden jämför dem med sommarstugor och har nu beslutat att de ska bort.

http://blt.se/nyheter/karlshamn/otillatna-husbatar-ska-tas-bort(498640).gm

Bygglov krävs för husbåtar:

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050630/KRISTIANSTAD/106300681/1203/RSS

 

Bygglov kommer att krävas för alla husbåtar....

...det är viktigt att alla farkoster kan förflytta sig för egen maskin..

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=737551,00.html

Husbåt strider mot strandskyddet

Att ha en husbåt förtöjd i samma havsvik hela sommaren strider mot strandskyddet

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3369611

 

Jag har byggt min husbåt för att ligga här och det är det enda boende jag har, så de kan inte bara skicka iväg folk utan anledning.

Kommunen menar att husbåtarna inte har samma besittningsrätt som andra hyresgäster.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1097306&lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1097306

 

Om du köper en husbåt behöver du ha bygglov för permanent båtplats och anslutning till avlopp och vatten. När husbåten är på plats är det därför krångligt att flytta på den.

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article407492.ab

 

Skatteverket om fastighetsbeskattning av husbåt:

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/2005/2005/skrivelser20050302a.4.18e1b10334ebe8bc80005074.html

 

 

Det är naturligtvis helt och hållet upp till var och en att göra som man vill, jag vill bara förmedla den lilla kunskap jag tror mig besitta om att det är inte alltid helt problemfritt att skaffa husbåt sådär hipp som happ.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 28 mars 2008 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gunnar! Det var ett riktigt bra svar med några länkar som inte jag har sett. Jag tror att du vet en del om detta ja, men inte kommer det att avskräcka mig från att begå lite civil olydnad. Och vad jag vet så har du rätt till mångt och mycket men jag vet också att många av dessa marinor runt om i Sverige är en kombinerad industrifastighet och camping (märk nu inte ordet, dom erbjuder i alla fall boende) plats då riktigt många av dom har alternativa boende med uppställningsplatser för husvagnar. Således är det fullt lagligt att bo på vissa marinor, inte alla, men många.

 

 

 

Vidare så har du och storebror rätt i att om man bygger husbåt eller bobåt så måste man ha bygglov i vissa kommuner. Men man behöver inget bygglov för att bygga en båt, pontonbåt eller fritidsfartyg. Yrkesfartyg har jag ingen aning om men det vet säkert du eller någon annan.

 

 

 

 I skatteverkets regler eller satansverser som du länkade till står följande att läsa.

 

Då frågan gäller klassificering av husbåtar måste även bestämmelserna i sjölagen (1994:1009), SjöL, beröras något. Skälet är att en avgränsning måste göras mot vad som skulle kunna betraktas som fartyg. I lagen finns regler om bl.a. registrering av fartyg. Någon definition av begreppet fartyg ges inte. Tillbehörsreglerna i 1 kap. 3 § utgör dock en användbar utgångspunkt för att bestämma fartygsbegreppet. Där anges: Till fartyg med dess skrov och styrinrättning hör?.. Viss ledning kan också hämtas från departementschefens uttalande i prop. 1973:42 s. 300: skrov - med eller utan mätbar dräktighet - och viss konstruktionsmässing manöverförmåga är nödvändiga förutsättningar för att fartyg skall föreligga.

 

 

 

Jag är ingen byråkrat och kommer tack och lov aldrig att bli och sen skulle det inte skada om en del av dom försvann heller;-) Men som jag tolkar detta så kan inte skatteverket uttala sig om att det är en husbåt utan att beröra och bedöma bestämmelserna i sjölagen. Vidare så finns det ingen definition av vad som är eller inte är ett fartyg.

 

 

 

Så med andra ord kan jag bygga ett pontonfartyg för fraktning av last med en liten motor eller två (som jag tänkt mig) och registrera det som fartyg. Sen lastar jag på mitt skjul som skall fraktas till  permanent uppställningsplats så snart det blir färdigt med sådan plats. Att skjulet måste förankras i fartyget är inget konstigt det måste ju all last!

 

 

Sen fortsätter jag att bo kvar på min postbox eller husvagnsadress! Sen har alltid jag fått ett föreläggande om flyttning av lös egendom från plats innan det någonsin har varit tal om vitesföreläggande. Men det kanske skiljer sig i byråkrat Sverige mellan saker på land och saker liggandes i vatten. Men i bland tror jag faktisk att dom styrande (oavsett färg på  regering)  i Sverige inte vill ha några svenskar kvar i Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går  och drömmer/ planerar att bygga en husbåt, håller på att undersöka alla regler etc  till att börja med. jag har ärvt en tomt med ett ett hus som nog borde rivas men det har en extra sjötomt med en brygga och bryggrätt, hade tänkt låta huset vara kvar och skriva mig där men bo i husbåten som ska kunna gå för egen maskin. Vet någon hur lagen ser ut ? om jag tex har båten 1/2 år vid min brygga och resten av året i en marina i närheten. Läste någonstans att det går att ha husbåten på en plats 1/2 år utan att det blir problem med bygglov. Huset kan jag ha som verkstad,förråd ochhämta min el där, kommer det väl att funka ?  Tacksam för svar om någon har info eller erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga en farkost (båt/pråm/bastu/gästhus)på vattnet är lagligt,  Om du förser den med framdrivningsmaskineri och styranordning =(ut/inombordsmotor) så är det dessutom ingen fast bebyggelse och behöver alltså inget bygglov.

Skapelsen betraktas som Fartyg (fritidsfartyg) och behöver inte registreras.

I sjövägsreglerna avses med fartyg varje farkost, som används eller kan användas till transport på vattnet.

Pontonbåt, bastuflotte, flyt-brygga, mobil gäststuga, bo/husbåt, flotte mm. En perfekt start och grund för dylika byggen hittar ni på www.pontoner.se

Lycka till!

 

post-10006255-1394235684,372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle bidra med mina båtboende erfarenheter: Jag har bott på båt i snart 18 år, det är ett av mina bästa beslut jag gjort är i livet. Friheten & gemenskapen med mina båtgrannar, både boendegrannar och normala båtägare.

Det är som att jämföra med att bo i ett fritidshus, inte helt smärtfritt alla gånger men inga större problem.

Dom råd jag skulle vilja ge är; Köp ett riktigt skepp, inga betongklumpar eller pråmar, många hamnar kräver framdrivning och att skeppet skall se representabelt ut, dessutom är ett skepp oftast billigare än en betongklump. Mycket lättare att hitta kajplatser och stor fördel att kunna kasta loss på semestern. Dessutom behövs inget bygglov.Välj inte för stort/för litet fartyg, ca. 15-23 meter tycker jag är lagom.

Hamn/kajplats är viktigt, vill du bo inne i stockholm så är det ganska hektiskt, jag föredrar lugnet en bit utanför stan.

Jag föredrar stålfartyg framför skuta, lättare och billigare att hålla i skick. Jag har värmepump, braskamin & reflexkamin, fartyget är i gott skick och jag kan kasta loss på en halvtimme om jag vill. Allt utom värmepumpen fungerar som vanligt om jag vill ut och åka, elverk finns men behöver inte köras kontinuerligt.

Köpa eller bygga själv? Upp till var och en så klart, dock så har jag sett ett antal projekt genom åren och nästan alla har misslyckats pga ekonomi eller slut på energi.

Försäkringar är ett problem, ju äldre fartyg desto svårare att få, jag har hemförsäkring och båtansvarsförsäkring.

Inbrott, brand, vatten och gas larm kopplat till gsm-sändare tycker jag är ett måste, jag kan ringa upp och fä temperatur, larmstatus etc, kan även styra vissa saker via sms.

jag har varit ute och åkt alla dagar om året utom såklart när isen ligger. Septitank med tömning från land, vattentank på vintern. Kostnaderna är låga, kajhyra & el är den största utgiften. Slipdragning sker vart 3:e år, högtryckstvätt, nya anoder, tre lager med 1-komp rostskydds färg sprutas på, ingen bottenfärg behövs, (ligger i mälaren), en veckas jobb totalt vart tredje år.

Boendet har lagt grunden för min dröm nummer två, att snyta sig i chefens gardiner och klippa av slipsen och starta eget inom båtlillbehörsbranchen, jobba med det jag gillar mest, båthantverk och gamla båtar, bara gå och skrota med skitig overall på varvet och fika med gubbarna och inte oroa sig för mycket :)

Ställ gärna frågor om du har egna funderingar.

post-25384-1394235684,7888_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Förstår att ditt boende är mer flexibelt gämfört med de flesta jag läst om.

Berätta gärna mer om vad du själv installerat för lösningar för att underlätta ditt boende. Ex septintankar töms hur ofta? Elverk förser dig med hur mycket elektricitet.? 

Har du några stalltips till en avundsjuk båtaspirant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...