Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kenneth_S

OT/Avbeställ telefonkatalogen...

Rekommendera Poster

I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Rätt onödigt va?

Varje modern människa checkar telnummer via hitta.se eller typ eniro.se. Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt vad det gäller transporter och papper. (0,7% av Sveriges förbrukning) Jag rekommenderar att du avbeställer dina kataloger. Ta 1 minut av din tid och du gör en insats för miljön!

2007 var det enbart 3500 personer som avbeställde telefonkatalogerna . Låt det bli 1 miljon nästa år !

Länk:

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbesta

llning/

 

Det tar bara 20 sek... Kom igen nu! Och skicka den här vidare till alla kompisar som vill miljön väl...

 

Om detta nu -mot all förmodan- råkar vara en förbjuden tråd/länk: Ta i så fall bort den, det är inte min mening att vare sig såra någon eller göra någon på annat sätt förbannad!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ!

Vi måste börja (nån gång) att bry oss och förebygga onödig miljöpåverkan!

 

nu har jag hunnit sprida denna tråd i 3 andra forum, samt emailat de flesta jag känner!

 

Senast ändrad av Scrat | 28 november 2007 | 19:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eniro Sverige använder ca 8500 ton telefonkatalogpapper vilket motsvarar ca 5700 ton färskfiber (30 % DIP returpapper och 4 % fyllmedel borträknat) vilket blir 0,02 % av Sveriges årliga avverkningar.
En fundering är om själva avbeställningen kommer att resultera i att papper skicas fram och tillbaka då det står att de vill bekräfta avbeställningen?
Efter din avbeställning kommer vi kontakta dig för att verifiera 

avbeställningen och kontrollera din adress.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och nu avbeställde jag !!!!!!

 

 

TACK  !!!!

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 29 november 2007 | 11:41

post-11345-1394235280,2013_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åååå... det är jag som skall tacka, för att vi fortsättningsvis kommer att ha skogar att traska omkring i... och som renar luften för oss...\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det bara gäller de som bor i villa/radus.

 

Bor du i lägenhet kan du inte avbeställa.

Där lämnas en hög i porten, och sedan hämtas det som blir över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

    Keddy skrev: 

 

    Underbart, hoppas att det blir en stor boll av detta...

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Ja det får vi hoppas!

Jag bor själv i lägenhet och jag har i alla fall avbeställt katalogen... även om det inte gör skillnad denna gång, kanske förhoppningsvis Eniro inser att behovet inte är så stort, när de (förhoppningsvis) får in mängder med avbeställningar!?!

 

 

sotarn skrev:

 

'Eniro Sverige använder ca 8500 ton telefonkatalogpapper vilket motsvarar ca 5700 ton färskfiber (30 % DIP returpapper och 4 % fyllmedel borträknat) vilket blir 0,02 % av Sveriges årliga avverkningar.'

En fundering är om själva avbeställningen kommer att resultera i att papper skicas fram och tillbaka då det står att de vill bekräfta avbeställningen?

'Efter din avbeställning kommer vi kontakta dig för att verifiera  

avbeställningen och kontrollera din adress.'

-------------------------------------------------------------------------------------

 

0,02% av själva avverkningen!? men vad blir detta i miljöpåverkan när man räknat in utsläpp från maskiner och transporter??? Hur många hektar skog huggs ner, bara för att fraktas runt till en massa människor som ändå inte vill ha, eller använder produkten?

 

men liksom Felix endast använder de finast tomaterna i sin ketchup så använder Eniro bara returpapper och granmassaved som kommer från klena stammar från gallringar och spill från flisverk!!!

 

och om jag nu skulle få ett bekfräftelsebrev, är det bättre än en hel katalog som ändå åker raka vägen till pappersinsamlingen!

många bäckar små... men det känns så helt onödigt att trycka upp denna mängd telefonkataloger! vore väl bra mycket bättre om de som ville ha/behöver katalogen i pappersformat beställde den!

 

Jag står kvar vid mitt första inlägg: Bra initiativ Keddy!

 

Senast ändrad av Scrat | 29 november 2007 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall bli min nästa ideella uppgift att sprida detta budskap i portarna i lägenheterna i min närhet... det papper som går åt till detta, kommer förhoppningsvis att kunna liknas med en droppe i havet i förhållande till förhoppad effekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ! 
 
Avbeställt o klart!
 
Fick lusten att avbeställa enträgna telefonförsäljare så gott det går med... ringde bara 020-27 70 00...
 
 
MVH
Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra id´ e nu är det klart här också. TACK! Även för tel.nr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig förut har så många bidragit till att så få telefonkataloger har använts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra initiativ!Har avbokat telekatalogerna,Ett tips till:ringde tidigare till Dagensnyheter och

Svenska dagbladet och medelade att jag inte vill ha deras bostadsbilagor som kommer

varje helg.Bostadsbilagorna skickas som adresserad reklam,ange bara namn och adress

så slipper du skiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ och visst ska man avbeställa katalogen om man inte vill ha den, men det ska göras på rätt grunder och inte genom skrämselpropaganda med felaktiga fakta (0,7% av Sveriges avverkning) som vissa tidningar skrev om för någon vecka sen (källgranskning, existerar det bland reportrar?)!

 

Jag jobbar på ett av Sveriges större tidningspappersbruk och vi producerar i runda slängar 800.000 ton papper om året, att jämföra med Enirokatalogens upplaga som beräknas till 8.500 ton. Det finns ett antal lika stora bruk i Sverige som producerar olika sorters papperskvalitéer, hur många vet jag inte exakt. Ställer man Eniros 8.500 ton i relation till detta ter sig volymen ganska liten, på 4 dygn producerar vi dryga 9.000 ton!

 

Någon oroade sig över möjligheten att vandra  skogen framöver, jag har lite svårt att tro att Eniros katalog skulle påverka skogsnäringen så till den milda grad att detta skulle bli en omöjlighet. Balansen mellan avverkning och återväxt är bra i Sverige, detta trots stormarna i södra delen för några år sedan. Det finns nog andra krafter man bör se upp med för att värna om rätten att kunna vandra fritt i våra skogar, för finnas kvar kommer de att göra.

 

Själv kommer jag inte att avbeställa katalogen då den i vårt hem fyller sin funktion t.ex. de gånger datorn inte är påslagen, då går det snabbare att slå upp en adress eller ett telefonnummer på det gamla hederliga sättet.

 

Senast ändrad av Rovarn | 30 november 2007 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag satt här i stugan under Stormen Gudrun var jag jävligt glad att jag hade katalogen.

 

Ingen ström, ingen värme, inget internet, ingen mobiltelefoni som funkade (trots avståndet 2 mil från Stor-Göteborg).

 

Då fanns det ovärderlig sammhällsinformation ii katalogen, och den gav dessutom värme i spisen \Cool\

 

Nä, den behåller jag (bra samhällsinformation och skitbra kartor/gaturegister).

 

En gång/år..jämför det med all j-vla* reklam varje dag hela veckan året om, hur mycket resurser förbrukar inte det helt i onödan!

 

Sätt upp en skylt Nej Tack till reklam på postlådan istället så vinner vi allihopa betydligt mer (miljömässigt).

 

Som parentes:

om ALLA sa upp katalogen...hur skulle det drabba dom som jobbar i processen (skogen/papper/tryck/annonser/layout/distribution m.m.m.) ?

 

Blir resultatet positivt (ekonomiskt, sammhällsmässigt) i slutändan ?

 

Jag vet inte facit, men anar att det kan bli negativt på totalen \Surprised\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kanske något of topic men ändå.
Jag använder toapapper gjort på returpapper. Det är väl sk..t bra?
Undrar bara hur de gör med mitt begagnade papper, silar ifrån och torkar och kör den igen?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />
 
Men skämt åsido, kataloger skulle kunna tas bort. De som blir arbetslösa får göra annat. Vi kan väl inte göra dumma saker bara för att folk skall ha nånstans att tillbringa sin tid för att rättfärdiga socialbidraget som ibland kallas för lön. De kan kanske sköta luftpumpar som syresätter havet så algblomningen minskar? Eller så tar vi bort en sk skogsprocessor och ersätter den med några vanliga skogshuggare. Då minskar produktionen precis så mycket som motsvarar telekatalogena?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />
Eller så låter vi alla muskelbroilers som springer på gym  och käkar anbola att ta skogsjobbet så kan vi stänga gymmet. Det blir en bra besparing, massor med järnskrot blir över och ingen energi som går åt att tillverka dem.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Koppla en motionscykel till varje kontorsstol och datorn på jobbet. Inget datorjobb om man inte trampat sina mil/dag dos \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Nog med förslag?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />
 
Hälsningar,
Kalman 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte göra en liten brasa av den i stället så man får lite värme?? bara en tanke alltså..

 

!!!MVH REXCO!!! Utan katalog men med dator, den förbrukar nog mer energi den lilla stund den går än vad det gick åt att trycka en katalog. Eller är jag ute o snurrar nu?? Gäsp nä nu e d god natt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det vette tusan, men jag tror att telefonkatalogen håller på att självdö ändå. Jag har inte sett till någon utdelning av kataloger på tre år tror jag (i två olika lägenheter). Jag har ingen aning om var de hamnar någonstans, men jag har inte saknat dem heller. All sökning sker på nätet nuförtiden. När jag så småningom kommer att prata med min dotter som nu är åtta månader om att man skickade ut tjocka luntor med telefonnummer förut kommer det förmodligen redan att vara en stenåldershistoria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jätte bra tråd, GRYMT bra initiativ. Många (bland annat jag) som inte tänkt på att man ändå inte använder den.

 

Avbeställ och spara på miljön. Kanon bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...