Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mignon

Flipper med gammal utombordare...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är på jakt efter en Flipper 640 ht. Är inte de minsta orolig fär att köpa en 20 år gammal båt men är lite osäker på motorerna...

 

De flesta jag har hittat har gammla utombordare från 85-90 på 150-225 hk. Är de något att satsa på? Vad kan hända med en så gammal motor? Är de bara en tidsfråga tills den havererar? Är några märken bättre än andra om man ska köpa en så pass gammal motor?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,
Visst finns det en viss osäkerhet i att köpa en gammal motor. Den kan gå sönder när som helst, kan vara svårt att hitta reservdelar, kan ha tappat effekt med åren osv. Men samtidigt finns det båtmotorer som bara går och går år in och år ut.


Jag själv har en Uttern 510 med en 70hk Evinrude från 1979. Har inte haft några större problem med den ännu, den startar direkt och går bra. Men visst är den gammal... Jag resonerar lite som så att den får gå så länge den går. Är väl beredd på att jag kan få byta den när som helst. Om motorn går i några år så har den gjort sitt för de pengarna som den kostade, går den sönder tidigare och den inte kan lagas så må det så vara hänt. Men man vill ju helst slippa ett totalt haveri ute till sjöss... Man kan ju gardera sig lite med en extra trolling motor på sidan av på några hästkrafter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en diger lunta med Flipper 640 info. Hojta till om du vill ha (i PDF). Kanske kan underlätta lite om motorvalet vad vet jag.

 

Men alternativet finns ju att leta efter en Flipper 640 HT som de bytt motorn på, säg nån gång de senaste 10 åren, då är ju motorn hyfsat ny. Och har den servats och konserverats varje höst bör den gå många år till om du i din tur sköter om motorn.

 

Vänta lite till så blir utbudet lite bättre i samband med upptagningen, i september när de flesta börjar ta upp sina båtar.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 18 augusti 2007 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippsen! Jo de är nog som ni säger de handlar om en kalkylerad risk. Jo jag skulle gärna köpa en 640 med där motorn är bytt, men än så länge har jag inte hittat någon.

 

Om du hade massa 640 info är jag mycket intresserad!

 

mail: hambraeus@hotmail.com

 

Fler motortipps?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också satsa på en Flipper 640 med en nyare motor. Prisskillnaden verkar inte vara så väldigt stor, inte jämfört med vad det skulle kosta att ersätta den gamla om den går sönder. Sedan kanske bränsleekonomin blir bättre, en 225 hk från 80-talet är nog en törstig rackare.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Har du funderat på inombordare??? Flipper 640ht finns med Vp motor och drev och i sällsynta fall med Mercrusier motor.. Ett bättre allternativ om du vill hålla nere Försäkringskostnaderna, kostar lite mer att underhålla men är mycket bekvämare att åka i. Jag skulle inte vilja sitta någon längre stund i en båt med en 200hk utombordare tillverkad på 80talet som både väsnas och stinker moppe

 

let med just Flippern är att d ofta sitter gamla Japan snurror på som är svåra att få fram reservdelar till och fixa till en rimlig kostnad.. En 20 år gammal 200hk Yamaha är likväl slutkörd och inget jag skulle lita något större på.. Visst d finns undantag men lätträknade sådanna.. i en sån här affär e d båten du betalar för Motorn har bara bruksvärdet kvar och kan med lite tur gå länge eller falla sönder direkt efter köp.. När Utombordare blir så stora som 150-200hk så måste man överväga insprutning eller 4-takt d e utan tvekan en mycket bättre kombination.. En 200hk förgasarsnurra drar mer soppa än min V8 om man ska räkna per Distans minut..

 

Så fundera lite extra innan du slår till båtar av den typen och modellen finns i mängder och lär inte ta slut.. Men om du köper en Båt med tex 200hk yamahatilverkad 1987 så tror jag du kommer att ångra dig ganska snart... 

 

!!!MVHREXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok, Jag har hört att de just är Yamaha man skall satsa på om om man ska köpa en gammal...

 

Men ok, Inombordare är ju ett alternativ. Skulle ni alltså en rekomendera en gammal inombordare före en gammal utombordare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart. I synnerhet om den är sötvattenkyld.. Fördelarna är många här är några

 

Ljudnivå = en inombordare går mycket tystare än en utombordare.

 

Bränsleförbrukning = En Inombordare kommer att dra avsevärt mycket mindre bränsle om man gämför med en 200hk 80 tals snurra där både olja och soppa springer rätt igenom motorn och bara hälften förbräns..

 

Reservdelar och service= Finns delar till allt och till hyffsade priser..

 

Försäkringskosnaderna= kommer iaf minst hallveras med en inombordare..

 

Och till  d negativa med inombordare..

 

Högre servicekostnader = Byte av tex gummibälgar på Aqua drevet samt olje och filterbyte på motorn..

 

Brandrisken= blir lite högre med inombordare..

 

Kan vara trångt i vissa maskinrum och således svårmeckat (vet ej hur d ser ut på just flipper 640) men d e troligt vis väl tilltaget...

 

Helt rätt en japansnurra är ett mycket bra val om man ser till nyare diton eller en helt ny snurra.. Men en 20 år gammal 200hk japansnurra är likväl slutkörd och omöjlig att fixa till en rimmlig kostnad (om d överhuvudtaget går att få fram reservdelar).. D e svårt med utombordare av denna storlek hade d handlat om en 10hk eller nått så e d utan tvekan mycket lättare och då spelar d ingen roll om vad d står på sidan..

 

Men hur man än vrider och vänder på d så måste man ha med i beräkningarna ett motorbyte när d handlar om en så gammal snurra.. Den kommer förmodligen att ge upp i d närmaste nånting som är dyrt att laga brukar säga upp sig och då e frågan ska man kosta på en 20 år gammal snurra runt 30 000kr..

 

Jag hade iaf inte gjort d för d e bara en tidsfråga innan resten oxå tar slut.. En ny utombordare i dom klasserna kostar runt 150 000kr för dom pengarna får du mycket annat...

 

Således kan jag inte rekomendera denna kombination, har för många dåliga erfarenheter själv och med bekantas äldre utombordare av denna storleken..

Om du absolut vill ha en utombordare så sattsa på en nyare en mycket nyare gärna insprutning eller 4-takt..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur din ekonomiska syn är på det här med båt/motor för jag har bara läst tråden lite slarvigt nu, men du kan antingen satsa på en båt där motorn är utbytt och alltså är relativt ny, eller så letar du efter ett jättefint/vårdats exemplar på båten men med en så gammal och sliten motor som möjligt enbart för att få så mycket båt som möjligt till ett så långt pris som möjligt. (Eftersom motorn är så sliten eller tom. att den kansje saknar motor helt.) Sedan köper du dig en ny eller en ganska ny motor separat. På det här sättet så kramar du ut maximal kvalitet på både båt och motor, men det lär ju bli dyrare.

 

Men för att det här alternativet ska vara värt kostnaden så måste (enligt mitt synsätt) båten vara i toppskick, för annars är det inte lönt och poängen går då förlorad helt eller delvis. En Flipper 640 i normalt skick eller båttre står sig ju mycket bra i värde plus att den både är lättsåld och att det finns många i omlopp på begagnad marknaden. Torde inte vara alltför svårt att hitta ett pedantvårdade exemplar. Om du köper en ny eller nästan ny gammal motor (3-5 år) i butik så har du ju enligt lagen minst 3 månaders garanti. Men hur man än vrider på sig så har man ju häcken bak...det finns för och nackdelar med allt...

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...