Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025
Gesse

12 volts kabel till bärbar dator.

Rekommendera Poster

Någon som vet var man kan få tag på en strömkabel till cigguttag (12 volt) till en Fujitsu Siemens? Har hört att original kabeln ska vara svindyr. Men det borde väl finnas annat märke till bra pris.

Output ska vara 20V-3.25A.

Tacksam för förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

hitta en orginal kabel som klara detta är svindyr så mitt förslag är följande.

Köp en billig inverter på jula, clas olhsson etc ca 150 till 200 kr och använd din vanliga strömkabel enelt och billigt.

Du får ju en bonus också i att du kan ladda mobilen och köra andra saker i båten som kräver 220 v.

Sinus kurvan i sådana billiga maskiner är dock inte alltd rak viket kan ge ström pikar alt dippar men jag har inte haft några problem med min dator som jag använder som kart plotter på detta vis.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack för det. Ska kolla upp det. Men ström pikar och dippar vet jag inget om. Kan datorn rasa av det eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte om du kör en bärbar med inbyggt batteri och inte vanliga apparater heller .

Det är enbart om du kör extrema saker som kräver exakt lika mycket ström hela tiden.ex en stationär dator etc

Vår platt tv med dvd går på detta system i båten och inga problem där heller.

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra. Tack igen. Jag har inbyggt batteri. Ska kolla med Jula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med att använda en inverter är att den förbrukar en hel del extra ström i förhållande till vad som går till att driva din dator. Skall du använda datorn under tiden som du kör motorn eller skall du även ha den igång när du ligger still? Om du skall köra den när du ligger still så vill det till att du har en ganska bra batterikapacitet annars kommer invertern att tömma detta ganska fort.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte 12-19 volts konverterare på Kjell&Company, 439 kr. Om du köper sådan, kolla att effekten räcker. Har även 12-220 volts, men inte till laptopen, men det kan ju vara kul att löda m.m. ibland. Till telefonen använder jag samma kabel som i bilen, många sladdar blir det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt använda den både när jag kör och ligger still. Mest som plotter när jag kör, men ibland i gästhamn om man vill titta på en DVD vid regn. Jaså de äter ganska mycket ström dessa?

Tack till alla för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte skaffat en kabel än. Är inte heller bra på detta med ampere och milliampere m.m. Skulle denna kunna vara något?

Champion Notebook Strömadapt. 12-13.8V

120W AC/DC konverter för Notebooks till bil eller båt mm.

Stabiliserad switchad med cigganslutning.

In 12-13.8 volt

Ut 15-16-18-19-20 volt 6000 mA / 22-24 volt 5000 mA

CE och E-Godkänd

Leveras med 6 olika pluggar inkl Dell plugg

DC plugg 1: 3,50 mm x 1,35 mm

DC plugg 2: 4,75 mm x 1,75 mm

DC plugg 3: 5,50 mm x 1,75 mm

DC plugg 4: 6,50 mm x 1,00 mm

DC plugg 5: 5,50 mm x 2,10 mm

DC plugg 6: 5,50 mm x 2,50 mm

post-22587-1394235372,5578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när det gäller tv. är nog en tolv volts tv att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt en  batterieliminator för laptop från Clas Ohlson  i flera år nu.
Den liknar ovanstående men är kanske billigare. 
Funkar fint, inga mätbara förluster.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23379054 

Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC.
Du får  6 st. proppar, en av dom borde passa din dator.
Ta med din dator till affären och kolla. 
Hälsningar,  Phil

post-7895-1394235378,8212_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Har inte så långt till en Classe affär så jag tar med datorn dit och provar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tänker.. om din dator funkar på tolv-volt, så borde det inte vara ngt större problem att köpa en lämplig kontakt och löda på den på en sladd och löda en ciggpropp i andra ändan. det kommer sannolikt bara att kosta dig några tior..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det skulle funka bra. Men nu ska det in 20 volt i datorn och då måste det till en konverter eller vad det heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din dator kommer säkerligen att fungera med bara 12 volt, däremot kommer du inte att kunna ladda batteriet med denna spänning, men vad gör det? 

Kör med Classe i Sjön-adaptern, jag har använt den i flera år, fungerar utmärkt. (Bra till ungarna i bilen också under långresor).

MVH
Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops. Även om datorn går på 12V så skulle jag inte göra så!

båt-och-bil 12V är inte en speciellt snäll omgivning för elektronik. Spänningen varierar mellan 10,5 - 14 V. Med snabba spikar när man startar och slår på och av grunkor.

Det vill till att apparaterna man ansluter är gjorda för det som kan inträffa. Vilket t ex bilstereo och riktiga 12V TV är. Men oftast inte datorer. Om de inte är gjorda för tuffa förhållanden och då oftast svindyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man säkrare och snällare mot datorn med den från Clas Olhsson som tidigare beskrivits?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bärbar laptop som plotter? Jag har en sådan själv. Ställer stora krav på SKUGGIG placering i båten! I solljus så ser man oftast inte ett smack på en vanligt laptop.

Bara så du har rätt förväntningar på vad du kan ha den till. De är helt enkelt gjorda för kontor inomhus. GPS-Plotters har ljusstarka dyra skärmar gjorde för att synas även i solljus.

Jag skulle tro att en inverter käkar upp 5-10% av batterikapaciteten. Ju fler gånger man gör om strömmen desto sämre. (Dvs istället för 5 timmar så räcker batteriet 4,5 timme)

En inverter drar även ström i tomgång utan något anslutet.

Bäst är en direkt 12V-till-rätt-spänning konverter om man är rädd om strömmen.

Själv har jag en 220V konverter i båten, klarar 1100 Watt, använder den för att köra det mesta på. (Rent teoretiskt skulle jag kunna köra en hårtork man vill inte prova.) Får ladda lite oftare bara. Men eftersom jag ändå oftast brukar köra motorn en gång om dan är det inget problem. Kör man en timme så brukar det vara fullt sen.

En liten varning för billiga 12V->220V converters. 220V växelström ska idealiskt sett vara en mjuk sinuskurva. Vilket är dyrt att göra med en inverter, men det går. De flesta converters brukar fuska lite och göra en hackig kurva som bara liknar sinus. Ju billigare ju sämre sinuskurva.

Vad spelar det för roll? Jo det finns t ex nätaggregat till datorer som får spunk på vissa fusksinus och inte vill starta. Vill du köpa en billig converter så försök prova den mot rätt dator direkt i affären så det verkligen fungerar. Vilket det oftast gör iofs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yup. Men kolla att den klarar att ge tillräckligt med ström. En Laptop käkar rätt mycket ampere. 

Men den Champion du hittade härovanför klarar ju 6000 mA = 6A. Och din Laptop ska ha 3.25 A. Borde fungera.

Senast ändrad av Anders_St | 09 mars 2008 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den infon. Ska ha laptopen till trådlöst internet, se på DVD samt som extra plotter. Har idag en färgplotter men har program till datorn så ibland kan man köra den som plotter med då skärmen är mycket större. Kommer nog till användning i sommar då vi ska till Stockholms skärgård där vi aldrig åkt förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer nog till användning i sommar då vi ska till Stockholms skärgård där vi aldrig åkt förut.

Välkommen. Kommer du söderifrån så glöm inte att gå innervägen till Nynäshamn via Dragets kanal. Lite trixigt men sevärt mysig väg. Och du har ju ratt på båten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Ja det kan bli en sväng genom Dragnets kanal. Ska sjösätta i Södertälje och gå upp till Stockholm via Mälaren och vidare ut i skärgården. Kanske blir den svängen hemåt genom Dragnets kanal vidare mot Södertälje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, det kan ju vara kul att åka en annan väg tillbaka till Södertälje. men det är några distans och några liter bensin extra. Nästan dubbla distansen är jag rädd. men det finns mycket fint att titta på på vägen!

Om du tar yttervägen kan jag tipsa om bra skyddade naturhamnar:

Napoleonviken på Ägnö; N 59º 14' 9.27 E 18º 24' 4.26

Jungfruskärsfjärden N 59º 8' 2.46  E 18º 40' 14.11

Östermarsfladen N 58º 53' 24.09 E 18º 8' 17.24

På alla tre ligger man skyddat för alla vindar och det är lättparkerat.

Och, åtminstone under högsäsong, brukar det i alla tre på morgnkvisten dyka upp en puttrande RIB med frukostfralla, färska wienerbröd och morgontidning...

Senast ändrad av Anders_St | 09 mars 2008 | 22:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...