Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
bodpat

ryds 568 gti gelcoat spricker.

Rekommendera Poster

Finns inget som heter så hos ett företag som är ISO-9001 certifierat.

 

 

 

Alltså har Ryds stora problem med deras tillverkning!!

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ma-Cro

Ta inte illa upp när det gäller Kvalité.

Askeladden ÄR kvalité.

MVH

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte bara att ryds dras med dessa problem. Några exempel:

 

Kolla på uttern. Det kan skilja flera knop mellan olika båtar av samma modell. Mycket ojämn skrovkvalitet mellan båtarna.

 

Kolla IBIZA och askeladden spricker i teaken, bleks i solen

 

Windy har riktigt kass teak på badbryggor osv. här pratar vi am dyra båtar.

 

Det jag tycker är märkligt är att det verkar svårt att reklamera. Vid nybilsköp så kan man reklamera nästan allt inom nybilsgarantin som brukar vara 2 år. Hade jag fått likande problem som beskrivs ovan så skulle jag inte acceptera någon halvdan lagning.

 

Jag tror att hela båtbranschen behöver snäppas upp och lära av bilfabrikanterna. SKÄRPNING!! (Framförallt Ryds när det gäller ovanstående)

 

//Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 26 juli 2007 | 00:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej MaCro,

Ryd´ s gör väl hyfsade båtar, bra pris och så vidare, men MEN kvalitén...... Ta i plast, Ta i trä, Känn på kvalitén. Nimbus är vad jag

vet outstanding när det gäller material-val till sina båtar.

Jag har haft förmånen att prova Askeladden Z7 (Askeslasken IQ 0).

MVH

Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askeladden z7 har jag faktiskt själv kollat en del på, Fin båt men z7 är ju ett par klasser upp jämfört med ex askeladdens pulpetmodeller. Jag kikade den del på bla waspermodellen innan jag köpte en 568:a men tyckte att färgen på sidorna i 90 % av fallen vad solblekta.

 

När vi ändå pratar om kvalitet. Någon som vet hur Nordkapps båtar står sig. Har tittat lite på den nya 650 Noblesse som verkar fin. Men jag har ingen aning om hur kvalieten är..

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA nu kan man se att flera olika båtmodeler har sprickor i gelcoaten:j

jag vill påpeka att min båt inte har sprickor i skrovet eller på sidorna men det hsläpper lite på golvet i kanterna emot stuvfacken precis där det räfflade golvet övergår till slätare .

kolla bilden

post-25007-1394235156,6892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns skit att behöva laga upp en botten på en båt som bara är ett år gammal!! Dessutom så vill jag inte bottenmåla den eftersom jag tar upp den lite då och då för att sjösätta någon annanstans, i samband med detta så tvättar jag alltid och vaxar botten för att spara lite bränsle,på köpet så känns båten mycket fräschare. Det är bland det äckligaste jag vet är när det hänger stora luddar eftervattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser definitivt inte bra ut! Den här skadan är som gjord för vatteninträngning in i skrovet och där hör inte t.ex. regnvatten hemma annat än den naturliga kondensbildning som alltid blir och som man varje år ska tömma ut via dyvikan. Men det ska alltså inte tillkomma mer vatten utifrån från t.ex. regn och/eller annat.

 

Det här ska du tveklöst ta upp med Ryds och ställ höga krav på dem för det här skadar ju din båt på sikt. Och om inte annat så har du rätt till en båt som inte har den här sortens fabrikationsskador. Ta det hela både muntligt och via brev/mail och bifoga så bra och tydliga bilder som du bara kan på fabrikationsskadorna.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bodpat

 

Jag har tittat på dina bilder och själv varit nere och försökt skrapa på min båt och jag har inte detta problem. Detta känns ju inte roligt på en ny båt. Ring och skriv till ryds eller återförsäljaren. Skicka även ett mail så du har bevis på reklamationen. Det finns alltid risk att det drar ut på tiden och vips så har garantin gått ut.

 

Hoppas verkligen att det löser sig

 

Skriv gärna hur det gick, bra för oss andra att veta

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Jag tycker det är lite svårt att tyda dina bilder. Är det listor som har fått mögel eller är det äkta sprickor? Seriöst, jag skal reklamera 2 spöhållare gummi för typ 200 spänn, i min Örnvik 505 Commander.

Men ar det sprickor så är det ät riktig problem. Lämna inn skiten på service och be dom fixa asap.

Är det mögel så ta lite ajax/nåt wonder medel och ta bort skiten. Jag har kört endel med min Örnvik commander 505 och inte en spricka syntes, men hade jag märkt sprickor! Oj , oj oj.

Hälsa från oss på maringuiden :) Lycka till.

 

/Jung

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan vi fullkomligt sågar Ryds längs fotknölarna så vore det intressant att veta om du har pratat med säljaren om detta.

 

Och om så är fallet vad fick du för svar?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska ringa ryds idag .visst släpper gelcoaten.Det är som om det är luftbubblor under som går sönder .Återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

talade med återförs som sa att detta är helt klart en reklamation.

Trckte med tummen och titta på resultatet

post-25007-1394235157,4511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag ej än.Men Ryds har ju garanti enligt kunsumentköplagen.

Detta ska ju inte få hända.

Frågan är om jag vill ha en till.

Kanske byter vi märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för din del oavsett om du får en korrekt båt eller pengar tillbaka. .

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du nu kommer att byta märke så är det ju klart bäst att du först ser till att du kan få en helt ny båt från Ryds för då får du ju en felfri båt som du kan sälja utan att den ens har varit sjösatt. Men att räkna med att du får en helt ny båt kan nog vara att hoppas på lite för mycket misstänker jag. Jag tror att de kommer att föreslå att laga den istället, men det beror helt på vilket slags fel du har. Just detta verkar vara lite diffust tycker jag eller så är det bara jag som är trög och inte läst dina inlägg så noga. Först trodde jag att du hade fått hål på båten mellan durk och skott där du har gelcoatskadorna, men nu får jag uppfattningen att det bara är gelcoaten som är borta men att plasten fortfarande är intakt och utan några hål. Och i så fall är det ju en väsentlig skillnad!

 

Det du kan hävda om det enbart är en gelcoatskada (utan hål) är att det i så fall finns stor risk att samma problem kommer att uppstå senare på fler ställen på båten men som ännu inte har gjort sig synligt. Skador som alltså kan komma att uppstå redan nu men som visar sig synligt för ögat först efter det att garantitiden har gått ut. (Det här kan vara en kemiskt pågående process.) Så behöver det inte bli men det är ganska sannolikt att det kommer att kunna bli så. Därför ska du hävda detta för den ovissheten är också värt något i kronor och ören. Du har ju rätt till en felfri båt och du har också rätt till att känna dig trygg med båtens kvalitet även på sikt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämfört med en ny bil.

 

Vem skulle aceptera att man lagade en trasig dörr med plastic padding?

 

Om de lagar din båt så får vi verkligen hoppas att det inte är genom att slabba på lite plast.

 

Precis som på bilen, kräv att få den defekta delen utbytt mot en ny.

 

Verkar inte detta som ett rimligt krav?

Troligen går de inte med på detta men...

 

 

Finns intressant att läsa om Konsumentköplagen

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

 

 

Detta borde vara tillämpligt

 

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller

inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan

ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva

prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

 

Är väll en olägenhet om du senare ska sälja en lagad båt som det kan vara tveksamt om alla defekta delar åtgärdats.

 

Men det är ditt avgörande.

Försöker endast hjälpa till.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Se mitt tigare inlägg om krackeleringar!
Ryds båtar är undermåligt plastade, mycket härdare i polyestern samt luft i laminatet.
Jag tror att när man sprut plastar dessa båtar har man lite bråttom.
 
Jag har lutat mig mot en nästan ny ryds fribord och det blev ett stort hål.
Det var mer eller mindre bara gelcoat där, det är kvalitet!
Kändisklassen i roslagsloppet körs med ryds 568, och dem mår inte bra när dem kommer fram, bör tilläggas att dessa båtar körs nya. Dem körs med orginal motor,osv. Samt att detta är ett inomskärslopp. Så vill man köpa en byggsats, åk till målgången i öregrund.


Många kanske tycker att jag är kritisk, men jag sett en del. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör amerikanskt så slipper ni sådana här problem och kan ägna er åt båtåkandet istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanskt :)

 

vad är det hetaste i usa efter heltäckningsmattan, kanske parkettgolv. Vem vet...

 

Ne då kör jag hellre nordiska båtar

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som sitter löst ha släppt.Resultatet talar för sej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang gelcoated skador på min 568 2007 års mod med  20 gångtimmar(har timräknare)Nu har min båt besiktigas och den ska lagas med sämre andrahandsvärde som följd.

Alltså får jag som kund betala för att de inte lyckas med  att tillverka båten utan luftbubblor i gelcoaten.Denna skada har upptäcks på 2st 568 or av 600 tillverkade.

 

Vad tycker jag om det.Fruktansvärt snålt av ryds att inte byta dessa 2 båtar,Men de har lagen på sin sida de får nämligen laga båten till och med 2 gånger om inte första försöket skulle lyckas.

De verkar inte förstå att sådarna här båtforum  har tusentals läsare och presumtiva båtköpare som väger för och nackdelar mellan olika båtmärken emot varandra.Ett dåligt ansvar efter köpet kan nog få många att tänka om vad det gäller ett eventuellt Ryds köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att sånt här kommer fram!
 
Jag var helt säker på att jag skulle köpa en ny ryds 510 eller 568 nu i höst eller i vår, tills jag läste detta!
 
Jag tror jag avstår ryds nu. 
 
   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ryds har svarat på den andra långa 568 tråden...

 

// Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skjuter haren innan du ens har sett den! Vad jag menar är att du redan nu påstår att du kommer att få ett sämre andrahandsvärde på båten innan du ens har sett hur reparationen kommer att vara och se ut när det är klart. Hur vet du redan nu att du kommer att få ett sämre andrahandsvärde?

 

Den sortens fel som du har bör relativt lätt gå att laga på ett sådant sätt att du inte kommer att kunna se att den ens är lagad. Det är inte helt säkert att det blir en fullt osynlig lagning men det borde nog bli det om lagningen görs både rätt och noggrant. I det här läget skulle jag tycka att du bör ge Ryds en chans. I synnerhet nu när du ändå inte ska använda båten de närmaste månaderna. Jag förstår självfallet din besvikelse och oro. Det tror jag att även Ryds gör, men samtidigt så tror jag att du kommer att bli nöjd med lagningen när du väl får se resultatet.

Det finns båtar som har blivi kraftigt krockade eller fått mycket stora och omfattande skador pga. t.ex. grundstötning och som ser så trasiga ut att så gott som alla svenssons som inte kan båtplast dömmer ut båten totalt och tror att den bara är att skrota. När båten sedan har lagats av erfarna proffs så kan båten se lika fin ut som när den var helt ny! Många gånger häpnar man hur väl man kan laga skador på en plastbåt så länge det görs av folk som vet hur det ska göras och att de har erfarenhet. Ibland tror man inte att det ens är sant...

 

Om jag vore i dina kläder nu när du har fått det här beskedet om hur det hela kommer att lösas så skulle jag ha gjort så här:

1: Gör en överenskommelse med Ryds att du inte ska behöva stå för någon som helst fraktkostnad. Be resersättning om du måste traila din båt till närmaste Ryds återförsäljare. Om du själv ska behöva köra båten direkt till Ryds så bör dem stå för reskostnad och eventuellt hotellkostnad. En liten slant för att skadan vållar dig extra mycket besvär och en oro ska också naturligtvis läggas en vikt på. (Men här är jag rätt säker på att du kommer att bli nöjd med en bra lösning från Ryds! Har redan en teori på vilket förslag du kommer att få från deras sida, men jag vill inte lägga mig i det och det kommer i sådana fall vara en uppgörelse direkt er emellan.)

 

2: Låt Ryds laga din båt så som de vill. Ha ett öppet sinne för att det blir en bra lagning. (Ingen idè att tro någonting annat innan du har sett slutresultatet.)

 

3: Efter lagningen så kontrollerar du lagningen mycket noga. Bäst vore om det finns en helt fabriksny 568 på plats bredvid din båt så att du kan jämföra din lagade båt med denna.

 

4: Om du i det här läget tycker att lagningen inte är fullgod ska du självklart påtala det för Ryds. Sedan får ni i sådana fall se om det finns anledning till att gå vidare eller om problemet ska anses som avslutat ändå, kanske med kompensation på annat sätt, t.ex. bra rabatter på tillbehör eller annat sätt.

 

Som jag sa tidigare så är det inget konstigt alls att du känner oro och att du i det här läget är missnöjd, men jag tror faktiskt att du kommer att bli nöjd till slut. Det viktigaste är väl trots allt att du får en fullgod båt och där du så småningom har möjlighet att sälja din båt en vacker dag utan att du blir drabbad negativt på försäljningspriset. Det är väl ändå det som måste vara målet antar jag? Lycka till!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bodpat, hur har det gått med det här?

Jag har samma problem som du och har haft det två ggr, först på en 568 GT som byttes ut direkt mot en 568 GTI när handlaren skickat över mina bilder på skadorna till RYDS, det var ordentliga släpp. Inget fel på behandlingen där.

Tyvärr har vi nu råkat ut för att gelcoaten har släppt på samma ställen som du, inte lika mycket som för dig men dock Rynkar så därför undrar jag hur det gått för dig som sagt?

Har inte kontaktat handlaren än men ska göra det, igen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick båten lagad på garantin.Det blev faktisk riktigt bra det gick ej att se att det hade varit en skada.

Jag bytte sedan båt till en bella 621 dc.

För mej började det som en liten bubbla men ju mer vi gick på durken ju mer sprack det upp.

Mitt råd är att så fort som möjligt kontakta återförsäljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig lite tid att hitta den här tråden...tyvärr. Har en RYDS 510 GTI som jag köpte ny 2006. Redan första sommaren hittade jag några hål i gelcoaten som jag plastade upp själv mot att jag fick materialet en nytt ekolod. Bra tyckte jag då...Varje år sen dess har jag hittat 4-6 nya hål där coaten krackelerar och under finns bara luft...Förra hösten efter mer än 30 lagningar tröttnade jag och tog kontakt med RYDs (inte ett livstecken tillbaka) och återförsäljaren. Dom har via Ryds lovat att fixa alla skador proffsigt. Det tycker jag trots allt är bra. Båtar är helt enkelt inte perfekta och man behöver nog kunna leva med att det går sönder. Vill man ha allt felfritt skall man inte äga båt.

Hur som, 510 GTI är gjord i 2 halvor, topp och botten som fogas vid relingslisten. Vattendelen har inte en enda skada. Alla skador finns i topp-delen  av skrovet. Visst är det ett produktionsproblem och helst ville jag nog ha toppen bytt men lagning är nog vad konsumentköplagen stödjer.

Jag är nöjd med att Ryds/återförsäljaren hämtar/fixar/lämnar båten nu i April 2011. Det är god service även om kvalitén lämnade lite övrigt att önska. En leverantör som faktiskt sköter sina kunder är bättre än glassiga broschyrer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...