Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
AudiTQ

Inombords ekolodsgivare Lowrance

Rekommendera Poster

Fungerar det lika bra som att sätta den på akterspegeln ? 

Lowrance har inombordsgivare som originaltillbehör men frågan är om det är värt dem 600kr det kostar

 

Tacksam för svar!

 

mvh

//-// N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara man har ostörd vattenström under skrovet där man sätter givaren så fungerar inombordsgivare bra. Jag gillar dessutom att inte göra hål i skrovet och inte ha något hängande i vattnet bakom båten.

 

Standardtricket är att hälla lite vatten i en plastpåse, stoppa i givaren så den är i vattnet i påsen. Prova sedan ut en bra placering genom att ställa hela påsen och givaren på lite olika platser i båten. Det får inte vara någon luft mellan givaren och vattnet under båten. Bara glasfiber och vattnet i plastpåsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om man har ett aluminium skrov ? (Buster XL)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ha själv inombordsmonterad givare i en plastbåt. Jag tror att det fungerar även i aluminium.

Dels borde det står i tillverkarens datauppgifter.

 

Dels bör nu alla aluminiumbåtsägare kasta sig över tråden och avge ett omdöme. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag äger en ums 800 och det är 5mm alu i skrov tjocklek (enkelskrov). jag har monterat min akterspegelgivare inne i båten med en stor klick sicaflex efter att  ha provat med en påse vatten var ekolodsbilden blev bäst. fungerar hur bra som helst. tänk bara på att ha givaren i våg och slösa inte med sican.. på mitt lod har jag 500 watts uteffekt, men jag tror även det funkar med lägre... flera ekolods försäljare sa på båtmässan att det inte kommer fungera, men tro dom ej..... borra inte hål i båten i onödan

MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag har monterat min akterspegelgivare inne i båten med en stor klick sicaflex...

 

Räcker det med att sätta givaren i en klick sicaflex mot bottenskrovet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ska testa att sätta givaren inombords innan jag borrar i båten. Köper en originalgivare från Lowrance för ändamålet.

 

Mvh N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Det får inte vara någon luft mellan givaren och vattnet.

 

I min båt har man satt fästet för givaren i ett grått plastavloppsrör. Se bild.

 

Jag har ibland haft läckage så vattnet försvunnit ur röret så givaren hänger i luften. Ger väldigt konstiga djupvärden och ofta inget värde alls.

 

Senast ändrad av Anders_St | 12 juni 2007 | 13:54

post-15159-1394235099,1537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Väldigt smart och intressant lösning :-D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, men glöm rör och annat när det räcker med en stor klick sica. se bara till att du inte får luft emellan som tidigare skrev. då slipper du läckage från olja i röret osv... testa själv, det funkar hur bra som helst. från Thomas än en gång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kletade fast min utombordsgivare inombord med silicon och det fungerar för mig, det jag tappar är vattentemperaturen. När ska jag bada känner jag efter med tårna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste precis på LOWRANCE.

Viktigt är att skrovet är gjort av plast. Försök inte montera  på aluminium, trä eller stål då dom oftast är isolerade och ekot kan inte passera genom luft.

Men typ en buster är ju inte issolerad tex så det tycker jag ska gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på om du har dubbelskrov att du måste avlägsna innerskrovet och placera givaren där och sedan fylla upp med silikon eller liknande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fnns flera trådar om detta om man söker lite. Jag provade på mitt lod (lowrance) med att montera lodet med en klick silikon, funkade inte. Nu har jag lösningen med ett vattenfyllt rör med givaren i. Funkar kanon! En bonuseffekt är att vattentempen inte skiljer nämnvärt från den utanför skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en fundering jag oxå har ett 515 c df som jag köpt i florida då priset är det halva    största anl till att jag köpte detta var att få bästa möjliga upplösn men det borde ju försämra just detta då det ska gå igenom ett skrov först

nån som testat o har sett hur stor skillnaden blir...skulle vara intressant att veta innan jag monterar i vår

ska även köpa en till givare o göra ett portabelt fäste med en tving/skena/fäste f givaren sen en alu väska med extrafäste för skärmen och ett moped/mc batteri en kloss som distans på utsidan aktern

har använt detta i 10 år o funkar rätt bra då man lånar/hyr båt i andra sjöar och kan använda lodet optimalt överallt o även ta med det på vintern

detta funkar då bara på enklare båtar m plats för tvingen på aktern

ursäkta att jag anv ditt inlägg men det var så nära mina funderingar så det var enklare att lägga in undringen här lat som man är

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...