Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
pgpg

Rädd hund

Rekommendera Poster

Har en jack russel som är 2 år och den är livrädd att åka båt, försökte hela förra sommaren men den springer in i ett hörn och sitter och skakar när båten körs, troligen rädd för ljud m.m (körRyds 620 dc). Kom gärna med tips på hur man kan få den att gilla att åka båt..

post-19335-1394235087,7174_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta det långsamt, börja med att mata hunden med godis när den står på land en bit ifrån båten som är igång! Mata och beröm, gå sen närmre och närmre, men ta det sakta, till hunden till slut är i båten. Med långsamt menar jag att ni kanske tränar kortare stunder under flera dagar.

Sätta bomull i öronen kan man juu också göra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni kan ju ta kontakt med brukshundsklubben och fråga dom om råd också! Eller ni kanske hittar något på www.vovve.net

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag med min hund när han var valp och som nu ärlskar att åka båt: 1: Han fick vara i båten vid ett par tillfällen som låg förankrad vid bryggan och utan att motorn var igång. Så fort jag såg att han sken upp eller på annat sätt såg att han helt enkelt visade en tendens till att trivas så gav jag honom beröm. I massor!! Mycket uppmuntran och beröm är ett slags ledord. En annan mycket viktig sak är att du själv måste visa med ditt sätt att vara hur trygg och lugn du är för både ljud och rörelser. Annars är det lätt hänt att man överför en otrygghet på hunden.

 

2: När han har fått vara i båten vid bryggan ett par gånger och utan att motorn var igång så gjorde vi om exakt samma sak ett par gånger men med den skillnaden att jag nu startade motorn och lät den vara på tomgång.

Efter ett tag rusade jag motorn lite försiktigt så att han fick känna på att det kan hända lite mer i båten som han också måste vänja sig vid. Han fick vara i båten kanske 20-30 minuter vid två eller tre tillfällen på det här sättet. Jag var också noga med att själv uppvisa ett stort lugn hela tiden så att jag inte överför oro till hunden. Är husse/matte(flockledaren) trygg så finns det ju ingen anledningen att själv blir otrygg tänker hunden. Återigen så fick jycken mängder med beröm så jag såg att han var duktig och orädd.

 

3: Nästa steg var att han fick åka i trollingfart i ca. 30 minuter.

Så fort han visade upp ett lugn eller en tendens till lugn så fick han massor av beröm. Denna tur var enbart i trollingfart.

 

4: Nu åkte vi också i trollingfart men att jag då coh då drog upp båten i planing. När jag väl låg i planingsfart så låg jag kvar där i 4-5 minuter åt gången. Sedan blev det en stund i trollingfart igen. Massor med beröm naturligtvis när han visade en tendens till orädsla.  

 

Ja....så gjorde jag och det gick jättebra. Din hund är ju 2 år och inte valp längre, så det kan kanske ta lite längre tid i ditt fall men jag tror att du också måste ta det långsamt och i flera steg och att du skyndar mycket långsamt. En viktig sak tror jag är att han i början gärna kan få husses/mattes kel och omfamníngar då han är rädd så att han känner trygghet men att ni släpper honom efter ett tag så att han lär sig att känna sig trygg även utan att vara alldeles tätt intill dig/er.

 

Jag är ingen hundexpert, men jag har alltså bara talat om hur just jag har gjort. Jag skulle nog ha kontaktat en brukshundsklubb eller Hundskolan i Sollefteå för att via telefon få lite enkla grundtips. Själv kontakatde jag Hundskolan i Sollefteo vid ett par tillfällen innan jag skaffade min hund och fick mängder med bra tips därifrån! Lycka till!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Stort tack för hundtipsen! Det har blivit bättre efter detta, Mvh PG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min hund vill jämt hoppa i hehe.. han kan inte sitta/ligga still ska jämt stå o kolla ut eller försöker hoppa i... vågar knappt trycka på så nu får han va hemma istället :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin hund!!!!!!!!

 

Vi har en russlare med han e 9 mån o brukar somna när vi gasar på!

 

Har inte läst igenom alla svar men kanske kan det funka om han får vara på båten o nosa runt med lite godis gömt här o där. Sen typ samma sak när man kör lugnt i fin sjö på tomgång o letar mer godis, sen trappa upp mer o mer när man känner att han hittar i båten o så! Kanske bryggsegla så han hittar sin trygga plats som han gillar.

 

Våran kille e så ung o vi va lite oroliga över hur han skulle reagera men det va helt cool.

 

Russlare brukar gilla sjön faktiskt, pm: oss så får du vårat nummer om du vill snacka lite o bolla ideér!

 

MVH

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har just varit ute med vår nyinköpta Myra 21 på siljan och med våran lilla vovve som är snart fem månader. Det gick jättebra! Vilken lugn fin vovve vi har, hon lade sig nästan och somnade på durken (kanske vaggande med Albin ljudet). Det känns superbra att det gick så bra första turen..dels med hunden och inte att förglömma Myran. Visst, hunden känner sig trygg när husse och matte är lugna och sen är rasen bara nöjd om den får vara med sin flock!

 

Just rasen: en Eurasier! Bifogar bild på underverket

post-26786-1394235137,424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd! Vi har precis köpt båt och har även hund. Han verkade lite skraj när han fick provsitta så dessa tips kommer säkert vara till hjälp. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vi har en Golden på 2 år som i början tyckte det var pesten att åka båt. Hon lade sig platt ner på durken när vi låg stilla men så fort vi började åka så blev hon orolig och satte sig upp och lade huvudet i knät på oss. Så här var det länge. Det gick inte att förmå henne att röra sig i båten utan hon var som förstelnad och satt och skakade.

 

Det vi då gjorde var att visa henne en plats i båten som var hennes. Tog med en filt som hon kände igen samt några leksaker. Vi lade henne där (ganska stort projekt med en hund som väger 39 kilo och som stretar emot) och satt stilla med henne en stund tills hon lugnade ner sig lite. Sedan började vi sakta att köra, puttra fram i några knop. Då blev hon genast orolig igen men vi lät henne inte flytta sig från sin plats. Så här gjorde vi ett par gånger och vi märkte att det blev bättre och bättre. Efter ett tag hoppade hon till sin plats självmant och då kunde vi så sakteliga börja köra snabbare med båten.

 

Nu har vi bytt båt till en större och vi gjorde samma sak i den, alltså visade en plats som skulle vara hennes. Vi lade henne i ruffen och där har hon stannat tills för några dagar sedan när vi var ute. Då kom hon ut under färd till oss och hoppade upp i soffan bak i båten. Där låg hon med fladdrande öron och såg jättenöjd ut. Förhoppningsvis så är nu båtåka accepterat av henne. Då vi alltid har stannat med båten vid någon ö och busat med henne och badat (som hon älskar) så tror vi nu att hon assosierar båtåkande med att något kul händer.

 

Lycka till med din hund! Vet inte om du kan dra nytta något av vårt tillvägagångsätt eftersom alla hundar är olika. Men, om man kontinuerligt utsätter hunden för något som den tycker är obehagligt i början så kommer det till slut bli accepterat.

 

/Jimmy

post-19673-1394235137,7012_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som ickehundägare så känns det lite fel att ge tips men jag har ett STORT hundintresse och läser och ser allt jag kan på TV om hundar. Jag har också jobbat med serien Top Dog som gick på 3:an och fick där en massa kunskap om hur hundar fungerar.

 

Jag vill bara kommentera en sak som Roddarn skrev: En viktig sak tror jag är att han i början gärna kan få husses/mattes kel och omfamníngar då han är rädd så att han känner trygghet men att ni släpper honom efter ett tag så att han lär sig att känna sig trygg även utan att vara alldeles tätt intill dig/er.

Som jag har uppfattat det riskerar man att cementera rädslan om man ger hunden för mycket uppmärksamhet när den visar rädsla. Jag kan tänka mig att det är bland det svåraste som finns att inte trösta sin lilla älskling när den ser så där liten och rädd ut men jag tror att det Roddarn skriver om att ge en massa beröm och kel när hunden visar orädsla är det rätta sättet. Bygg upp självsäkerheten och ignorera fegheten helt enkelt.

Om jag har helt fel så får gärna någon hundexpert rätta mig! :-)

 

Mvh

/Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Att berömma hunden när den är rädd gör den inte tryggare. Berömmet ska komma som en belöning när vovven gjort ngt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en länk till apoteket där kan man köpa ett doft medel med feromoner har ej prövat själv , min hund är bara 9 veckor men så fort vädret blir bättre så skall vi ut o provåka skutan. Har haft hundar i båtar tidigare både i segelbåtar o motorbåtar det har alltid gått bra bara man inte visar oro och rädsla. Be the packleader!!

 

Mvh

post-24909-1394235139,628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är provturen gjord det gick kalas fint! man måste se till så att hunden tycker att det är roligt, locka med leksaker och godis och uppträd som vanligt försök att inte visa oro så kommer hunden att acceptera båten utan problem.

 

 

 

Mvh

post-24909-1394235163,8301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har också ett par russell terrierar, men med lite olika syn på båtfärd.

första gången i båten var valpen (närmast kameran) lite rädd och nervös... men efter en stillsam tillvänjning med att först få följa med till en stillaliggande båt, sedan en sväng med motorn igång, därefter en långsam tur och därefter turer där farten gradvis trappats upp till marschfart, runt 22-25kts... nu ligger han och sover så fort vi kastat loss, spelar ingen större roll hur grov sjö eller hur hoppig färden är.

den lite äldre hunden (längst fram i fören) far runt som om hon var hemma i soffan, så henne måste man hålla i... hon vill dessutom vara först iland när man lägger till, likaväl som hon vill vara först ombord när vi ska åka... skönt att det finns ett behändigt handtag på hundflytvästarna!

 

 

Senast ändrad av Scrat | 01 augusti 2007 | 21:50

post-26230-1394235167,646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick hem våran hund nu för en vecka sen (8veckor).

En Dansk/Svensk Gårdshund.

Dagen efter så var vi ute på sjön, tog det lite lungt i början.

Men han verkade inta ha gjort annat så vi drog på i marchfart 27 knop, han verkade hur cool som helst.

Så sen des har det blivit några båtutflykter.

post-12925-1394235167,7189_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...