Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
cyberknutte

Garmin GPSmap 420 eller 525?

Rekommendera Poster


Skall köpa en GPS och funderar på om det är värt de extra kronorna för att få 1 större skärm och högre upplösning? Vad jag förstår så är de i princip identiska vad gäller funktionerna. Båda har de nya auto route och  flygfoto funktionerna.


Jag är total nybörjare på båtar och navigering.
 
Garmin GPSmap 420

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2929

ca 6000kr


Garmin GPSmap 525

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2933

ca 10600kr

 
// Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod i valet å kvalet ett tag.....
Men det slutade med att jag köpte 525s.
Resonerade som så att det är lika bra att köpa den man vill ha igentligen annars kommer man ångra sig.
/Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur du använder den men storleken är nog det du lättast kan avgöra själv. Titta på dem och jämför. Använder du den väldigt mycket när du kör fort kanske det kan vara värt det men jag personligen skulle aldrig betala 4600kr för 1 större skärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker en skärm på 4 är för liten för att navigera med, där skulle jag inte tveka. Men sedan kan man ju titta på GPSMap 520. Den har lägre upplösning och är billigare och på dessa små skärmar så tycker jag att en upplösning på 240x320 är helt tillräcklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Går också i samma tankar, funderar på en 520s eller 525s.. Är det värt pengarna för att få en bättre skärm om man tex jämför mellan dom två!?

 

 

Senast ändrad av Base | 23 maj 2007 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas

 

 

Jag var i exakt samma läge som du valde mellan 420 el 525. Jag tittade först på kända leverantörer och fick samma pris som du. Jag tycker det är viktigt med hög upplösning när det är en så pass liten skärm och den större storleken i tum. Sen kikade jag i blocket och hittade nätleverantörer som sålde 525 för 8750 inkl frakt och det har fungerat utmärkt. Enda skillnaden är att instruktionsboken är på engelska. Den svenska finns att ladda hem på garmins egen hemsida.

 

köp 525

 

 

Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde själv 520 & 525, upplösningen är klart värd mer kostnaden på 525.

Jämför själv hos en handlare. Jag tog hem min själv från USA. Gick på ca 7000:- med tull,moms & frakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skulle definitivt satsa på den större modellen. Givet att du har plats är större alltid bättre :) Annars är det exakt samma hårdvara i 420 och 525 så det är svårt att se varför den större är 4600 dyrare. Motsvarar knappast merkostnaden i produktion mm utan är ett rent påslag av den svenska agenten.


 
Inte funderat på att importera den från USA? Gissningsvis kan du då köpa en 525 betydligt mkt billigare där än vad du gör här i Sverige (de du köper av svenska blocketföretag är USA importerade). Nackdelarna är kortare garanti, struligt att skicka den till USA vid problem, men med tanke på att priserna vanligtvis är mindre än 50% av dem i Sverige tycker jag man kan stå ut! Tull & moms är inget att oroa sig över, det är enkelt att slippa undan ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med stämmer sista skribenten !! man får en 420s för 3800kr med frakt till sverige, inte illa !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tullad och momsad, eller utan svenska straffpålagor? Om det är med tull & moms är en 420 nästan gratis i staterna ju :) och som sagt, tullen kan man alltid undvika

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på valet mellan 420, 520 och 525...

 

Ett första steg är att bestämma var man tänker montera den -- den skärm du upplever blir lika stor med en Garmin 420 som är 80 cm från ögat som en 520 som är 100 cm från ögat (båda har lika många punkters upplösning).

 

För att verkligen se den bättre skärpan på en 525 måste åtminstone jag ha huvudet ännu närmare -- på 100 cm håll ser jag ingen skillnad på 525 och 520. Gå till en handlare och prova själv.

 

För min del slutade valet med att jag köpte gamla Garmin 172C med 4,5 tums skärm. Tre argument:

1. Fick höra att det var en del strul med den nya mjukvaran, att det troligen behövs att man lämnar in för uppdateringar några gånger för att slippa buggar. Såg med egna ögon att vissa prickar (i sundet vid Kymmendö och infarten till Utö) saknas på både 420 och 525.

 

2. Prisskillnaden, förstås. Håller med om att det är löjligt mycket dyrare för en enda tum. Gissar att det kommer en 7-tummare nästa år, som ersätter 525 (och det är stor skillnad, nästan exakt dubbelt så stor yta).

 

3. Knapparna tyckere jag sitter bättre och mer logiskt för handen på gamla 172 och många mellanmodeller från Garmin. Skulle gärna ha ytterligare några knappar, som på de större modellerna, så att man slipper så många knapptryckningar.

 

Efter att ha testat min 172 så förstår jag varför folk gärna vill ha 7 eller 8 tums skärm. Det är svårt att se de små detaljerna när man kör fort och båten slår lite i vågorna.

 

Men jag har ju sällan bråttom, egentligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en svåger boende i Miami som kommer hit och hälsar på och tänkte be han ta med sig en Garmin. Ska man satsa på en 4008 med 8,4” VGA TFT display, eller är det bara jätteonödigt? Ska nämnas att jag köpte min första båt för en vecka sen (Flipper 700) och är helt och hållet nybörjare på sjön. Priset här hemma lär vara runt 16´ . Där hittar man den för strax över 10´ .

 

Garmin

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2935

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

jag skulle inte lägga mer än 6-7000kr på en gps. Om du är nybörjare på sjöns skulle jag även köpa ett riktigt sjökort och gå igenom dina vatten. En gps kan visa fel. jag skulle rekommendera 420 / 520 eller de lite billigare 172c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det, går det att använda de gamla bluechartkorten till 525:an eller kan man bara använda de nya g2-korten?

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte, jag har inte hört någonting om det. Men om du köper en 525a så har du råd med visonkorten, det är ju liksom därför man köper den serien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En sökning på nätet ger följande resultat:

 

Plottrar med bluechart G2 Vision har ej stöd för andra bluechartformat.

 

Obs att vanliga Bluechart G2 kort ej passar till denna enhet. Garmin 420, 520 och 525 kräver Vision kartor.

 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt riktigt sjökort, självklart. Angående kostnaden så känns det som att 7 eller 10 tusen inte är någon jättestor skillnad. Får ju betydligt roligare då (större skärm ffa) med en Garmin 4008, även om jag i praktiken inte har någon större nytta av den än en billigare variant. Ja ja.. Får se vad det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satsa på Navman eller Lowrance istället, efter egen erfarenhet kan jag säga att iaf. på Västkusten och Vänern är bristerna i Bluechart betydligt större än de andra formaten. C-MAP är helt överlägset när det kommer till att stämma med verkligheten medan jag tycker Lowrance har mer detaljer som kan vara bra att ha. Lowrance ligger dessutom bättre i pris, men Navman har skärmen på höjden vilket jag tycker är bättre på en snabbgående båt.

Hur som helst, använd GPSen enbart som komplement.

Läste nåt test nånstand som styrker mina erfarenheter, kanske någon som har länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vartifrån köpte du den? Funderar nämligen själv på att köpa en.

 

Har allt fungerat bra med sjökorten du köpt här hemma  och GPSen?

 

//Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till bojmatte: Jag har köpt min 420s på ebay, den har inte kommit än men det känns tryggt. Där finns bra priser med, men kolla upp hur det blir med frakten och tull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte den ifrån http://www.wmjmarine.com/ . Valde Fedex som transportör. Hade den hemma på en vecka. Fedex skötte intullning & moms ca 1600:-. Har köpt kort i Sverige men har ej monterat den i båten än.

Men det ska inte vara några problem det är ju samma Gps har Svenska menyer & instruktionsbok på svenska finns på Garmins hemsida. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag har varit inne o kollat på e-bay också. Blir väl att man köper den där ifrån.

 

The marine store verkar ju seriös. Där kan man betala med kort också. $730 för en 525 $60 i frakt.

 

//Matte

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter bra. Den sidan verkar ju vara seriös också.

 

Tror att det kan vara lättare att slippa undan moms o tull med UPS (det var det för ett par år sedan ivf)  

 

//Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7000 spänn för en 545 blev det. Var enda dom hade inne... Med andra ord blev det en 525 med preloaded US-karta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: är det bara Garmin som har denna auto route funktion??? Har någon en uppfattning om det fungerar bra??? Hur fungerar dom övriga märkena??? Måste man plotta hela sin rutt och lägga in den eller kan man välja en hamn och trycka Ta mig dit???? //Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Den stora skillnaden ligger i att 525:an har drygt 4ggr fler pixlar. DVS lika stor skillnad som mellan en gammal TV och en ny med HD upplösning.

Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är bara Garmin som har den funktionen, ännnu i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...