Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
Vismen

TV i båt?

Rekommendera Poster

Hej, har slutligen kapitulerat och har lovat barnen TV i båten.

Vad bör man tänka på?

* Jag har tänkt mig en 15 tum LCD TV antingen med inbyggd DVD eller inbyggd digitalmottagare (eller finns det med båda delarna)? Tips tas gärna emot.

* Jag har en inverter på 150 Watt, duger den?

* Biltema har en aktiv antenn för ca 300:- duger den eller ska jag köpa en dyrare? Om tipset är en dyrare vad bör jag tänka på?

* Vad ska jag tänka på mer?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! När det gäller invertern bör du se efter att det är en med äkta sinusvåg och inte fyrkantvåg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 150 W inverter borde räcka till TV & DVD eller TV & digitalbox. Om inte grejorna kan matas med båtens 12V direkt.

(Om de är avsedda för ett 12V blybatterisystem där spänningen varierar mellan 11.5 till 14 V, brukar står i bruksanvisningen.)

Var noga med att dra ur matningen direkt när man stänger av burken, annars tar batteriet slut kvickt. Hemma låter man ju grejorna sitta i av ren lathet. Det är nog ditt ansvar att kolla är jag rädd, ungarna kommer inte att komma ihåg.

Ha inte för stora förhoppningar på själva TV-tittandet. Man måste parkera i en vik som har fri sikt mot TV-sändaren om det ska fungera. Minsta bergknalle eller trädskärm förstör mottagningen. Har själv lyckats titta på TV ca 10% av mina övernattningar. Tyvärr struntar vädret och vindriktningen i att ungarna vill se på TV så man kan inte alltid parkera i bra läge. Men t ex Trosa gästhamn funkar det bra i.

Jag har en aktiv (med förstärkare och 12V matning) rundstrålande TVantenn. Vågar inte uttala mig om kvaliten på Biltemas antenn, men den är ju inte så dyr så köp och prova med en provisorisk uppställning första gångerna.

TV & DVD är däremot en suverän kombination för ungarna, själv kan man sitta på akterdäck med kvällswhiskyn och titta på solnedgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering. Har du en bärbar PC i båten så kör med en USB digitalmottagare,då får man både navigation och tv i båten.Sen så finns det 12 V adaptrar till bärbara...

Skulle dock sätta dit en Triax aktiv rundstrålande antenn för bättre mottagning.

Mvh Elfanomad

Senast ändrad av elfanomad | 05 april 2007 | 14:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en USB TV till laptopen förra året men fick det aldrig att fungera ordentligt, jag tror det var fel på grejorna men orkade aldrig reklamera.

När det gäller digitalbox som kopplas via scart kontakten kräver detta separat 12v (via inverter), eller finns det boxar som får matning via TVn?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej köp en 14 tums 12volts lcd kostar ca 1000:- på www.mp3playersttion.com

det finns med tv tuner i samt dvd,dom har flera olika jag köpte en stereo med tv tunser samt dvd och alla mp3 osv,totalt med stereon och lcd skärmen betalade jag 1900kr.

jag monerade den i taket så den inte syns utefrån.fuar kanon!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 15 tums Philips och en box från Sagem, båda går direkt på båtens 12-voltssystem, det fungerar fint.  Antennen är köpt på Jula och har artikelnummer 407012, ser ut som en hajfena och är monterad i sidorutans ram.

Senast ändrad av Terrafobica | 06 april 2007 | 10:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Digitalboxen är det från samma företag som TVn, jag hittade en på denna sida för ca 500? Matas den med ström via TVn? Vet du om de finns med kortläsare så jag kan använda mitt boxerabonnemang?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boxen jag har är en Sagem itd 64 (tror jag att den heter)  Den tar boxerkort och går på tolv volt.  Den behöver en egen liten kontakt.  Klipp av adapterklumpen så har du en kabel som du kan ansluta till tolv volt någonstans i båten.  Boxen drar så lite (0,5 A) ström så du kan sno från en lampsladd eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sorry med stavningen det är  www.mp3playerstation.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...