Luffarn 8 Postad 22 Januari , 2007 Claes O har tre strömsnåla fläktar. Pallar de den marina miljön utan att rosta sönder direkt? Har lite ideér om att bygga ett värmeaggregat själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 Januari , 2007 Hej igen...kolla gamla datorer och testa. Sitter i regel en fläkt i nätdelen där bak som är lite större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 22 Januari , 2007 Jag har kollat lite på fläktar och Biltema har fläktar typ PC, axialfläktar, 12 VDC och relativt prisvärda. Så länge dom inte är utsatta för direkt väta klarar dom sig nog ganska bra. Lindningarna är ju förseglade och det finns inga släpkontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2007 dessa fläktar har dålig tålighet mot fet luft prova en gång med återsmörjande kontaktspraj och de funkar aldrig mer i övrigt är de gratis från datorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Januari , 2007 ELfel och gnistor ute i en båt ska man passa sig för. Tycker att du ska kika efter mer lämpliga saker som är gjorda för marin miljö. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Januari , 2007 Man blir lite fundersam du ska bygga värmeaggregat men behöver strömsnåla fläktar, vad blir det för värmekälla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2007 En hel del DC-fläktar är numera av typen asynkronmotor. Fläkten har inbyggt en DC/AC-omvandlare som ger ett växelfält som får fläkten att snurra. Helt kommutator eller släpringslöst. På samma sätt som en vanlig asynkronmotor. Den typen är alltså helt gnistlös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 23 Januari , 2007 Om jag gör nåt köper jag ett bilvärmepaket (för vattenburet) från skroten och bygger en plywoodlåda runt det som jag kan sätta fast fläktar i och stosar till luftslangarna. Slangarna blir väldigt korta. Jag har redan fvå mindre fläktpaket plus konvektorer i hela båten, även golvvärme. Det räcker mer än väl sommartid, det är nu på vintern jag skulle vilja ha en högeffektsfläkt. Med flera fläktar i samma paket kan jag även köra den på mkt låg effekt sommarn, jag stänger bara av en eller flera av fläktarna och kommer då ner i strömförbrukningen, men får ändå ett litet värmetillskott i akterslafen som är lite kallare än i resten av båten som det är nu. Man kan sätta tex två fläktar som trycker in luft genom paketet och en på varje (2) slang som skickar ut värmen. Sommartid kanske det räcker med en fläkt som trycker in luft om man kan sätta för det andra hålet så inte luften smiter bakvägen genom den avstängda fläkten. Hela fläktlådan har jag plats för under diskbänken så sommartid hörs det nog nästan ingenting från den enda fläkten. Färdigköpta större aggregat som tex minipassad har en strömförbrukning på 5,8 amp, kanske hälften på lågfart det är för mycket utan landström. De små fläktar jag redan har tar 0,3 amp bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 23 Januari , 2007 Bygg på du! Om du tar fläktar från skrotad elektronik, tex datorer, kostar de ju inget... Bara byta om de börjar trassla/rassla efter en tid. Dock ger de nog inget vidare tryck, så slangar kanske de inte orkar med, bättre att sätta som sugande, bara inte det blir för varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Januari , 2007 Åkte ford 32*a för massa år sen och ville ha värme och defroster, gamla toyta har små kompletta enheter med fläkt och slangutag ev har jag någon bild på desa packet, dessa passade bra under en trettiotals panel. sen har småkåpbilar ofta tilläggs packet med lågvarvsfläckt även bussar har sätet vid bakdörren att det 24 spelar ingen roll 12 volt blir bara halva farten. Data fläktar skulle jag avstå ska du få någon blåst ur dessa så lever de mer än riktigt avpassad fläktar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 11 April , 2007 Kör du lugnt med datorfläktar. Garanterat gnistfria och tysta och de går aldrig sönder, nästan....De lite större har ganska bra verkan. berätta hur det går med ditt system.Jag skulle vilja bygga nåt med kylvattnet innan den går in i avgaserna men de är redan uppblandade med kalltvatten från termostathuset. Så ingreppet måste göras redan där. Det luktar dyrt. Lycka tillKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser