Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
Westfjord26

Anoder

Rekommendera Poster

Skall man byta anoder på skrov och propelleraxel även om dom inte är anfrätta? Kostar knappt nåt och går snabbt att byta, men undrar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om dom är köpta på biltema/ej orginal. BT har ofta haft problem med zinkhalten i anoderna vilket leder till att de ädlare metallerna som anoderna ska skydda förstörs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har nu mera bytt leverantör gällande ALLA Zinkanoder sen om dom är bättre eller inte vet jag inte men jag kommer att prova till sommaren.Men

är det så att dina anoder inte är angripna så är det ingen poäng att byta,byt när hälftet av anoden har frätits bort.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper en del på BT men inte anoder. OM Du har använt båten normalt under säsongen & anoderna EJ är anfrätta är de felaktiga = BYT!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom är ej köpta på Biltema, och vad jag menar med anfrätta är att ca:85% är kvar och båten är lite använd under säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du så mycket kvar, så rugga upp dom på ytan lite.

Har mina i tre år och bytte först, när det var 30% kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss köpt 2 nya anoder på biltema..ska montera dom på mitt roder.

Jag lovar att avlägga en rapport till hösten om hur dom har funkat!!

Hejsvejs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då finns det ingen anledning att byta. Går utan problem en säsong till21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att har du haft dom en hel sässong och dom inte har angripits alls!då är det helt klart läge att byta för då är det nått fel på zink anoderna.Dock har jag aldrig råkat ut för detta feonomen.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar skumt att de inte offras....  Så här ser min propelleranod ut efter 5 månader i sjön (Västkusten). Yanmar original.

post-2742-1394234878,7009_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte varför det är olika.

Har båtgrannar som måste byta varje år och mina syns ingen märkbar skillnad på efter år av användande.

Har kollat alla anslutningar, då jag tyckte det verkade misstänkt, men inga fel kan uppdagas, så det är nog olika från båt till båt, eller hur det är kopplat i båten.

Jag har en Tresfjor som inte käkar anoder och så kommer det en Westfjord som uppför sig lika.

Skulle vara kul om det finns mer av West & Tresfjordsägare som kunde rapporterade sin åtgång av anoder.

Ps. Inga anoder käkar den heller i sötvattenssystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta blev en intressant tråd,kopplar på Orvens uppmaning att det vore kul om fler Tres/Westfjordägare kunde hoppa in på tråden och rapportera hur deras anoder uppför sig, är upptagen under några dagar på jobbet men jag har en förhoppning om att komma ut och ta ett foto på mina och lägga ut i tråden.Dock fick jag en ahaupplevelse när Orven skrev anoder i sötvattensystemet, förklara för en novis var dessa sitter/bör sitta.

Ha det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anoderna i sötvattensystemet brukar sitta i värmeväxlaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är viktigt när det gäller anoder är, att de skall ha elektrisk kontakt, med det det skall skydda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anoder! Ett outtömligt ämne!

När det gäller plastbåtar vilket kanske är det som frågan i denna tråd egentligen handlar om så är det inga problem. Värre är det med träbåtar!

Jag rekommenderar alla träbåtsägare att läsa om lutröta på Jeppe Jul Nilsens hemsida. En Norsk guru på träbåtar! http://home.online.no/~jeppejul/ANODER.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...