Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
1305

Kustbevakarna

Rekommendera Poster

Tittade på tv å kustbevakarna mer nitiska får man leta efter. misslyckade poliser eller. ok med viss fart kontroll och varningar men de här tog ju priset  ett tips prata med folk o sluta leka poliser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvällens program var nog ett av de mest patetiska jag sett på TV i alla kategorier på lång tid. Ett gäng pelejönsar som åker runt med solbrillor och skottsäkra västar i skärgården. Det finns trots allt goda syften med kustbevakningen, t.ex miljöskyddet mm. Men detta tar ju priset. Man stoppar och omhändertar alltså en marginellt överförfriskad herre i en liten snurrebåt och överlämnar denne till polisen två gånger under en natt. Efter det åker man runt som idioter mellan kobbarna till två olycksplatser och slutligen en skogsbrand, och vad gör de åt saken? -INGENTING!!! Hela kustbevakningens vardag verkar gå ut på helt fel saker. Det verkar också som om det där med situationsanpassning inte verkar existera i deras värld. Kan tänka mig frustrationen hos polisen när de tvingas hämta en person två gånger under samma natt för att göra ett utandningsprov. KBV kan tydligen åka runt i skärgården med pistoler och andra maktmedel i utrustningen, men har inte ens befogenhet att testa folk för sjöfylla! Pajasstämpeln, som kustbevakningen har i mina ögon, förstärks bara ytterligare förvarje program som går. Det skulle förresten vara intressant att veta hur många miljoner av våra skattepengar som går åt till att hålla denna värdelösa verksamhet igång.

Kustbevakningen skall, enligt mig, sköta det de är bäst på -miljöskydd och övervakning av handelssjöfarten. Utöka istället sjöpolisen och låt denna sköta de polisiära uppgifterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni tycker alltså att det är okej att köra båt onykter och dessutom skita i fartbegränsningar? Att plocka honom sista gången skulle jag också gjort, att han drog ut igen bevisar ju bara att killen inte lärt sej något av den tidigare resan. Vad det gäller hur full han var är väl knappast ni rätt personer att bedöma detta, polisen brukar inte sätta folk i fyllecell utan anledning om inte jag minns fel.   

Och att killen i den stora Chris Craften kunde ha fortsatt full som ett ägg och kanske kört in i någon eller något och innan dess spolat upp ex antal båtar på land? Att han inte ens uppmärksammade KBV båten säger väl ganska mycket om hans skick?

Ni tycker att sjöpolisen skall ta dessa uppgifter istället. Som jag skrev i en tidigare tråd, vad tror ni det skulle kosta?

Det skulle knappast bli billigare än KBV och sjöpolisen utför ju faktiskt sådana här uppgifter men de har inte alltför mycket resurser.

Ditt motto om att man inte skall ha brottom på sjön för att man skall hinna dricka öl säger väl det mest om din personlighet och anledningen till din syn på KBV.

Du verkar inte alltför påläst vad det gäller KBV, att de inte får utföra utandningsprov vet nog de flesta och jag håller med om att detta är lite konstigt men det kanske är därför de ska få den rättigheten framöver?

Lite lustigt ockjså att ni tycker de är så fruktansvärt patetiska men likförbannat sitter ni och tittar på programmet.

Det är väl inte så att ni gärna själva skulle ränna runt i Cobran gratis dagarna i ända?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar iaf den serien. Den visar fina bilder på en otroligt vacker skärgård och den visar att livet i skärgården inte alltid är så bra. Att sedan producenten klipper ihop ett 8 timmars pass till 45 min action, är väl inte så konstigt? Vem gillar att se på Bingolotto eller liknande program utan större händelser? Nej fortsätt visa denna serie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

 

 

Är det en realityserie eller bara någon typ av wannabee?

 

Som flera andra har påtalat i en annan tråd i ämnet så får jag nog hålla med om att pengarna kunde fördelas på ett bättre sätt än vad denna science fiction vill klargöra.

För mig verkar det som om kustbevakningens syften har blivit lite onödiga i och med vårat inträde till unionen. Bättre då med en ökad polisnärvaro i skärgården. Då de har en annan befogenhet än vad skärgårdslåtsaspolisen har.

Att man kör runt med sjukbåren i en Cobra verkar lite vårdslöst. Kanske bättre då med stridsbåt 90 som utrustas för olika ändamål. Sjöräddningen har väl fått lämna tillbaka sina lånade båtar?

http://www.ssrs.se/page/1898/pressmeddelanden.htm

 

Tråkigt att det inte finns pengar att underhålla en så viktig instans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du så militant vill hålla KBV under armarna. Sen att du inte kan se skillnad på en skämtsam signatur och en alvarlig dito, får väl vara upp till dig...

Nej, gårdagens avsnitt av Kustpelejönsarna var bara som en spik i kistan för hela deras verksamhet. Är förresten inte ett dugga avundssjuk på den därCobra eller vafaan den nu hette, Den drar ju mer soppa på en timme än vad jag brukar göra av med under en säsong. :)

Simma lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej!

 

Tycker personligen att det är en ganska kul serie, att sedan TV vinklar arbetsuppgifterna KBV har och framställer dessa på ett kanske för KBV på ett icke fördelaktigt sätt är väl ganska typiskt för TV.

 

OT

För övrigt så anser jag att inlägget ovan inte är speciellt lyckat, men eftersom det är ställt som en fråga och inget direkt personangrepp så får det stå kvar.

 

SLUT OT

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att produktionsbolaget försöker tvärtom, dvs framställa KBV i bra dager....

 

Man kan nog inte få en bättre bild av fläskkotlettfrillan hur man än försöker vinkla programmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill moderera lite kan du ju se till att det bara finns en tråd om samma sak smiley-wink.gif\

 

Att så många har synpunkter på vad KBV gör visar väl bara det att man inte riktigt har samma respekt för dem som man har för en polisbåt.

 

Blir man stoppad av en polis (det har man ju  blivit på land några gånger) blir det lite mer naturligt, det är ju deras jobb att övervaka,

det vet man ju.

Blir man stoppad av KBV känns det mer som om skolans ordningsman kommer och tjafsar. Och som alla vet har inte en ordningsman samma befogenheter som en polis.

 

Felet kanske inte ligger i hur man fördelat resuserna mellan polis och KBV, det kanske är vår attityd till myndigheterna som är det största felet. Och det är enklare att måla om en båt och skriva POLIS på den än att byta attityd på båtfolket...

 

/Fredrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är bara glad att det finns båtrelaterade tvprogram att kolla på.

 

Skitsamma om KBV gör det de ska eller inte...

 

Vore inte livet hemskt om ni inte hade nåt att gnälla på? 9.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

OT

Citat

Om du vill moderera lite kan du ju se till att det bara finns en tråd om samma sak smiley-wink.gif\

Slut Citat

 

Jo, nog borde det vara så men jag har förstått att flertalet av medlemmarna hellre har fler trådar om samma ämne.......13.gif\

Slut OT

 

Fö så håller jag med dig om ditt inlägg, lösningen vore väl annars att ge KBV samma befogenheter som Polisen.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Nissed, yourtheboss 21.gif\

 

Varför uppfattar vissa människor synpunkter och önskan om förbättringar som gnäll?

 

Gnäll, det är när man klagar utan förslag på förändring.

De flesta har ju faktisk förslag på hur de vill att det ska se ut istället. Kanske inte alltid så väl underbyggt och så snyggt förklarat, men det är ju en annan historia...

 

/Fredrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan köpa ditt resonemang.

 

Men grundar man anklagan om gnäll på det förmodade faktum att 0% av förslagen faktiskt når KBV eller ännu mindre regeringen så är det inget annat än gnäll.

 

Eller uttryckt såhär:

 

Förslag adresseras till berörd part

Gnäll diskuteras med tredje part

 

Bara mina funderingar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen gode gud! Det vore väl ingen drömtillvaro att ge kotlettfrillan och hans polare samma befogenheter som polisen. De är INTE Poliser, och har inte tillnärmelsevis likadan utbildning! Det är redan alvarligt att de får åka runt beväpnade i sin pizzaracer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejnejnej!

 

Naturligtvis ska det vara utbildade poliser.

Riktiga poliser. Inte ordningsmän som fått befogenheter.

Det är nog det värsta som finns.

 

Kotletten får göra allt annat som KBV gör, eller utbilda sig till polis.

Som gammal kustbevakare får han säkert förtur till sjöpolisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att jag missade programet hade varit skoj och se dom i Action så att säga... Jag brukar sällan se dom i skärgården där jag färdas. såg dom en gång vid kajen i Fjällbacka och d såg ju inte precis ut som dom hade någon större lust på att haffa bovar då gummibåten inte änns var sjösatt och troligen alldrig blev d heller... 

 

I Strömstad är d annorlunda där ser man dom ofta ute på uppdrag.. Sjöpolisen såg jag inget större av i sommar ser dom ytterst sällan... Jag tycker att d skulle vara bättre om d bara var 1 eller max 2 olika organisationer som skötte båda brand, läkarvård och bevakning samt sjöräddning.. nu finns  massa olika och d frvirrar folk.. Vi har i våran Skärgård både Sjöräddning, polis och kustbevakning, samt läkare... Hmmm borde d inte gå att krympa ner måste man ha så mycket av allt??? Jag tycker sjöräddningen gör ett bra jobb med både räddning, läkarvård, och brandbekämpning.. MEn dom saknar befogenheter att ta fast båtdrullar.. Så Polis och Sjöräddning Vad mer behövs???

 

!!!MVH REXCO!!! Som tycker att sjöpolisen borde visa sig lite oftare!!!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet när reprisen går ?

 

Ps.Jag tycker dom gör ett bra jobb att plocka in alla jävla fyllon som kör båt !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker det är polisen, som är utbildad för sånt, som ska plocka in alla fyllon som kör båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om det är en Kustbevakare eller en Polis som plockar in fyllkajorna som skulle stannat på land? Tror du själv på att KBV inte har nån utbildning inom området? Tro du att förslaget om att de ska få utföra nykterhetskontroller finns trots att de har noll utbildning?

 

Ingen har hittils svarat på om ni tyckte fyllskallen i Chris Craften och fyllkajan i snurrebåten skulle ha fått åka vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Reprisen går på söndag kl 14:45.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte KBV har samma utbildning inom det området som Polisen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej och det var väl inte det som var frågan heller? Är det inte självklart att en polis är högre utbildad inom dessa områden än KBV? Men grejen va den att du skrev att KBV inte var utbildade i sådant, där har du fel. sen att det är olika grad på utbildningen mellan KBV och Polisen säger väl sig självt. Tolkar jag er rätt om jag säger att det ni vill är att staten skall ge mera pengar till polisen för att kunna utbilda flera poliser till sjöpoliser och på så vis sköta de uppgifter som KBV utför idag?

Vad är det som är probelmet med att KBV tar hand om fylleri? JAg menar fylla är väl fylla, det är väl bra att det finns ngåon soms toppar detta och tar med nissarna till land? Borde vi inte vara tacksamma för att det finns någon som gör det, även om de skulle va bättre med mycket mera sjöpolis. Men pengarna för detta verkar ju inte finnas och då tycker iaf jag att det är bra att nå gon stoppar drumlar i snurrebåtar utan lanternaor som kör för fort och framförallt inte är nyktra. Visst han kanske inte är så farlig i sin snurrebåt, men vad händer när fyllskallen i Chriscraften möter han i snurrebåten? Ser han inte en KBV båt så lär han väl kansppast se fyllkajan i snurrebåten före. Och än mindre barnen som åka tube efter båten och hamnat i vattnet för att sedan bli påkörda? Någon skrev nåt i stil med att hur ofta blir man påkörd av en båt? Nej just det hur ofta händer det? det bevisar välk att de gör lite nytta iaf. Häng inte upp er så mycke tpå hur de framställs i tv, de fattar väl alla att det kanske inte speglar verkligheten till 100%. Sen att klanka ne rpå KBV på grund av att någon har lite slickfrilla verkar mest patetiskt av allt.

Jag är övertygad om att problemet inteöär att de är KBV som stoppar er från att vara onyktra på sjön utan att det är någon i överhuvudtaget som gör det. Skulle de va sjöpolisen skulle det väl bli gnäll om att det fanns mer jobb för de på land, inte sant?

 

Men det är väl fortfarand eingen som skulle vilja jobba åt KBV förstår jag... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag anser att polisen ska sköta sjöfylla och fartkontroller.

Precis som på land.

 

Eller anser du att securitas ska börja kontrollera bilister ang nykterhet och hastighet?

 

Du skriver ju själv att det är skillnad på utbildningen mellan KBV och Polisen. Är det inte då bäst att de som är bäst utbildade ska lösa uppgifterna?

 

Ang de som körde på fyllan så är vi överens, de ska bort från sjön.

 

Sen skriver du att tv vinklar och att man inte ska hänga upp sig på det.

Har du blivit stoppad någon gång av KBV?

De är inte i närheten av proffsighet som sjöpolisen är.

 

Som det är nu så är det ju vansinnigt!

2 myndigheter blir inblandade om en sjöfylla upptäcks.

först dårarna i cobran som bedömer att någon är för full.

Och sen polisen som ska kallas till platsen för att genomföra utandningsprov.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eller så kan man resonera som en gammal sjöbjörn jag känner:

KBV har alltid varit svarta gänget men det är väl fint att det finns en plats för dem på sjön också!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ni lär väl förstå att det är en kostnadsfråga att inte ha en hel drös me poliser som glider runt i skärgården?

Visst en del KBV kanske inte är lika proffsiga på att behandla persone rsom polisen men å andra sidan tror jag de är bättre än polisen på andra områden. Men visst vore det väl bäst att ha både sjöpolis och kustbevakning. Men finns det inte pengar så gör det ju inte..

Ja visst är d elite knäppt med fyllan nu men som du kanske vet är dessa problem på väg att lösa så varför klaga när åtgärderna redan är på gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, vad är det för skillnad kostnadsmässigt om det är en från KBV eller polisen som kör tex Cobran?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skillanden jag syftade på är väl utbildningskostnaden!

sen vet jag inte men tror en sjöpolis har bättre betalt än en KBVare.

 

Utbildning KBV 2,5 år

 

Utbildning Sjöpolis 2,5 år polishögskolan, landtjänst i 5 år, därefter möjlighet att söka till sjöpolisutbildningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför detta tjöt om vem som ska sköta vad ?

Dom sammanbetar ju och det verkar fungera bra eller ?

PS.Kommentar endast någon ifrån Polisen eller Kustbevakarna.

 

Min personliga inställning är nog att det hade varit dyrare att ha endast Poliser på sjön.......

 

20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...