Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Nissed

Whiskey

Rekommendera Poster

Gäst Nissed

Jättegott men hör väl mer hemma på en whiskychatt och inte här!!!

 

Hej!

 

Vill gärna tipsa om att Mackmyra´ s Preludium 03 släpps på Systembolaget den 4 december.

Saxat från Mackmyras nyhetsbrev:

Preludium:03 har underrubriken Sherry och svensk rök. Grunden utgörs av Mackmyra Elegant lagrad på ex-bourbonfat, där en del sedan avslutats på ex-sherryfat. Till detta har vi lagt ett fåtal fat Mackmyra Rök från olika fattyper. Tillsammans ger det en whisky med nyanser sherry och en nyans av svensk enris- och torvrök. Alkoholhalten är 52,2%, volymen 50 cl och priset 489 kr.

 

En annan whisky som jag gärna tipsar om är Laphroaig quarter cask, kan vara lite knepig att få tag på systemet men gillar du  Laphroaig kommer du inte att bli besviken, en god vän jämförde den med att slicka av en nytjärad eka 2.gif\21.gif\.

 

Kom gärna med fler tips och förslag på god whiskey som man kan avnjuta framför brasa i väntan på båtsäsonen.

 

Mvh Nisse

 

OBS! För tydlighetens skull vill jag påpeka att jag INTE arbetar på Systembolaget eller Mackmyra eller på Laphroaig, jag gillar bara Whiskey helt enkelt !!OBS! 14.gif\

 

 

Och varför blev jag inte förvånad att mitt inlägg blev rapporterat.....smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, JAG jobbar dock på Bolaget och... hmm det medför att jag inte har en chans att köpa Mackmyran.. den är slutsåld låååångt innan vi slavar får köpa den. Men jag har testat 02:an o den var god ;)

 

En mkt prisvärd wirre är annars MacLeods Islay. Kostar billigt (299 har jag för mig) och har lite av munsex m tjärad eka av sig oxo. Kanske inte nytjärad, men ändå ;) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ullis

Tack för sådana här tips!

Min man är en whisky-älskare utav stora mått. Jag gillar dessa tips så jag kan hitta lämplig farsdags-present eller julklapp. Han försöker komma med i 17-klubben eller vad den nu heter.... och vi har en hel drös med sorter hemma. Fråga gärna om någon - kanske har jag testat!

 

Har försökt att få tag på Mackmyra men inte lyckats. Laphroaigh gillar både han o jag.

 

Kan även tipsa om Ardbeg ifall ni inte provat den! Mmmmm

 

Mer av detta snälla whisky-vänner!10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Just en fin samling moderatorer! Vad har detta med båtar att göra? Och naturligtvis med nissed i spetsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej igen, kul med fler whiskeyvänner!!21.gif\

 

När vi ändå är inne på de tjärdoftande sorterna vill jag också rekomendera Caol Ila 12 Years (nr 377 i systembolagets sortiment), kostar 344:- och är klart prisvärd, finns i standardsortimentet.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Sorgligt...

 

Diskussionen platsar bättre här: X

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÖVRIGT SNACK var ju rubriken. så lite skoj får man väl tåla här annars får man hålla sig till dom andra rubriker, eller?

 

By the way, WISKEY var och är en betäckning för en båt som inom Nato kallas så, där bla U137 ingick, Ubåtar alltså det hör väl lite hemma här.

 

Skål o WISKEY Ä GÖTT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars håller jag med om att vi som deltar här har också ett ansvar att hjälpa till och hålla kvaliten här, för MG är en stor tillgång för oss båtfantaster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ullis

Herreminje, de e la gött me en whiskey när man lyckats lägga te utan incident.... Medan alla andra kollar eftersom vi alltid är sist i land... Och när man väl fått på maten på spisen... Har ni aldrig upplevt den lättnaden? Kan inte en pust av lättnad platsa på MarinGuiden? Kram på er!smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Korken (Med det aliaset borde du väl känna dig som hemma i den här tråden 9.gif\ ) vad har whisky m båtar att göra? Alltså, egentligen ingenting, men det är ju som så att båtintresserade kanske vill prata om annat, som inte DIREKT har m båtar att göra? F.ö. så står det i min båt att Whisky Time Aboard, Daily 7.00 to 6.59 (eller nåt så´ nt) så litegranna kan man väl få prata whisky?

 

Men ok, för att leda in tråden DIREKT på båtar: Vad har ni andra för sorter i barstuven i era båtar? ;)

 

Vi är ju på övrigt snack, så lite småavvikelser kan vi väl få göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Alltså vi som inte har så stora båtar får nöja oss med en påse bilar, tyvärr.

 


//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejnejnej Calle,

Du har ju en barstuv, längst föröver ;) Där håller sig ju prylarna lagom tempererade t.o.m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bunnahaban är visserligen ingen höjdare, men har en skeppare på burken ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, för att vara seriös ett tag.

Trådar som denna är visserligen kul och ibland rentav informativa, men borde egentligen ligga under Dösnack el liknande...

 

Jag avslutar min medverkan i denna tråd men kul är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm whiskey e underbart!! men denna tråden skulle som föregående talare påpekade passa under avd, dösnack......men,den e liksom borta!!!så här får man nog bara vara seriös nuförtiden!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del anser jag att Whisky är avfettningsmedel, men nu börjar jag bli sugen på en Whisky.

Annars brukar jag knöla ner lite öl i stuvfacken som håller sig lagom kalla där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart som f-n att Whisky har med båtliv att göra! Vad ska man annars dricka på kvällarna!!  En riktigt rökig skotsk Whisky ska det vara.

 

:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh, jag som har förvarat blöta linor och låskättingen där.

Så fel det kan bli 7.gif\.

Fast jag som har båten på tomten under vintern kan ju alltid förvara en flaska där och ropa till grannen:Skaru ha en stänkare...

 

Gesse, det funkar inte som avfettningsmedel, har druckit whiskey sedan 20 års åldern och har barat gått upp i vikt sem dess.

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ganska många år sedan nu jobbade jag med en person som berättade om sina planer, att starta ett svenskt whiskeydistilleri med sina kompisar, en plan de kommit på under en trevlig sammankomst. Detta blev sedemera Mackmyra Distilleri. Jag blev även erbjuden att köpa aktier i det nystartade bolaget, men då jag tjänade ganska dåligt - och precis hade köpt minsta möjliga post med Teliaaktier - vågade jag inte ta fram plånboken och investera...

Ibland blir inte prioriteringarna riktigt rätt. :-(

 

Nåväl, själv gillar jag lite mildare whiskeys, favoriten är nog en 12-årig Bowmore. Fast på båten kör jag med mörk rom med lite lime, det känns mer sjörövaraktigt på något vis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag som har båten på tomten under vintern...

Vaaaa, då blir det ju inga julklappar! 10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomten är ju far till alla barnen, så jag tyckte det var säkrast så....:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Whisky eller Whiskey, det är frågan......

 

Själv föredrar jag Whisky.

 

 

 

Hm... vad har hänt? En tråd som inte handlar om båtar utan sprit? Startad av en moderator, och helt utan rapporterade inlägg?

 

Har ansvariga tagit sitt förnuft till fånga? Nä, nu ser jag, en moderator har varit inne och editerat en annan moderators inlägg.

 

Edit: Moderator: ksjoberg 08 november 2006 | 21:14

Anledning: Detta har inget med båtliv att göra!!!

2.gif\

 

Men tråden lär väl hamna i Sumpen i alla fall........

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whisky eller Whiskey, det är frågan......

Själv föredrar jag Whisky.

 

Nej nej nej! Inte den diskussionen, då lär diskussionen här haverera(!). :-)Den tas bäst runt brasan med lämpliga kamrater innan man går och lägger sig.

 

Vi kan bara konstatera att efter en dag på sjön behövs flytande material av lämplig sort inombords. Olika för olika personer båda vad avser stavning och sort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Vill bara uppdatera herrskapet (och kvinnfolket) att ikväll så funkar både Lord Calvert och Famous Groose.... Lilltjejen fick magsjuka inatt och efter att ha torkat spyor hela natten och halva morgonen så tänker jag i förebyggande syfte inmundiga en riktig tvåfingrars (lill och pek) tillsammans med 15 vitpepparkorn!

 

Ha det bra, go´ vänner!

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta vitpepparn, den har lätt för att fastna i halsen

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag antar att Du tar pepparkornen mellan pek och lill fingret. Det finns ju ingen anledning att hälla om whiskeyn ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

XXX .. du är nog den värsta gnällspiken på MG! Lägg ner allt gnäll på moderatorerna och ha lite kul på forumet istället!

 

Självklart har Whiskey med båtlivet att göra ... den som hävdar motsatsen har aldrig njutit sjölivet till fullo :)

 

Men jag är lätt skeptiskt till MacMyra ... håller mig nog hellre till dom klassiska rökiga varianterna från Scottland! Någon kund på systembolaget är jag inte längre ... Spanien har europas lägsta alkoholskatt, så där är whiskeyn klart mera prisvärd ... leverans hem till dörren dessutom :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe,jo whisky e gött de.har nog gått ett par lådor i sommras.17klubben??om de ä provade sorter så ä ja me i 50 klubben skulle ja tro haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...