Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Player311

Wallas värmare skräp?

Rekommendera Poster

Jag har en kompis som funderar på att köpa en Wallasvärmare men man kan ju bli lite betänklig när man läser följande tänkvärda rader från ett par långseglande killar.

 


Vårt Wallas värmesystem fortsätter att göra oss besvikna, och hade vi bara haft råd så hade vi mer än gärna slängt den helt undermåliga konstruktionen på soptippen!! Den i princip splitternya värmaren som bara varit provstartad visade vid en teststart genast upp ett felmeddelande och stängdes av.


En mindre lämpad pryl för havet har jag nog aldrig varit med om, i alla fall inte i de fallen när de marknadsförs till att användas just till havs. I princip allt är fel för klimatet på havet. Till att börja med så är originalskorstenen hopplöst värdelös så fort det börjar gå lite sjö, vilket det gör nästan alltid på Atlanten. Det är en sak att man blir tvungen att stänga värmaren och skorstenen vid högsjö, men då måste ju också konstruktionen hålla tätt vid en eventuellt överbrytande sjö, ngt som den knappast gör. Det var detta som tog död på den förra under vinterseglingen ner till Kanarieöarna, och på så sätt tvingade oss till att köpa en ny och få tillverkat en skorsten efter egen design, vilket inte direkt var gratis.


Wallas och deras vapendragare i Sverige, Sleipner, vägrade gå med på ett garantiutbytte och menade på att vi placerat deras skorsten felaktigt, vilket knappast var fallet. En annan placering hade inte spelat någon roll, inte i de fall när vågorna går rakt över däck och gör alla platser ombord utsatta. Naturliga fenomen som höga vågor och dåligt väder verkar vara saker Wallas knappast tagit med under utformningen av deras tragiska värmesystem.


Nu är det alltså dax igen, och denna gången utan att vi ens har kört värmaren i mycket mer än 3-4 timmar sen vi fick den! Kretskortet vilket styr de olika fläktarna och den automatiska brännarstarten har uppenbarligen inte klarat av den höga luftfuktigheten kring ekvatorn, vilken helt enkelt fått kortet att korrodera. Köp aldrig en Wallas värmare!! Det är en sak att konstruktionen har en hel drös med designfel, vilka gör den mer passade till användning i en husvagn eller sommarstuga. Men när sen också servicen och det bemötande man får när man stöter på problem är helt oförstående och icke tjänstevilligt, så får det en att undra över hur ett sådant företag överhuvudtaget kan överleva.


Kretskortet förresten, det går loss på 3000 spänn!! En summa som jag vet är helt sjukt överdriven. Men det är kanske så Wallas går runt? Sälj en massa undermåliga värmare till mässpris och sen vänta på kollekten när de en efter en går sönder och är i behov av reparation... Det system som vi från början tyckte verkade vara den bästa lösningen till värmefrågan ombord, är nu den enskilda utrustning ombord som ställt till med mest problem. Inte minst ekonomiskt då totalnotan för systemet nu är uppe i 27000 kr!! En summa som för ett år sedan, när värmaren installerades, låg på bara 14000 kr. Måtte Wallas gå en grym företagsdöd till mötes!!

 

Vad är era erfarenheter? Har killarna bara haft otur eller är Wallas av så dålig kvalite´ ?

 

Här är förresten länken till deras spännande hemsida.

http://www.escapetodanger.se/resebrev/resebrev.htm

Mvh

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Wallas 1300 är sägert minst 20 år gammal. Jag har använt den ett fåtal gånger på de fem åren jag haft min båt och har aldrig servat den. Ändå startar den varje gång utan problem.

Det är väl som alla andra grejor, det finns måndags-exemplar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Wallas är överlag bra. Visserligen har den ena av dem behövt service och byte av bränslepump men det kan man kanske inte begära ska fungera i evighet. Den hade gått i 16 år innan den mig veterligt fick sin första service.

 

Kanske funkar den mindre bra vid ekvatorn, men det spelar faktiskt mig ingen roll. Dit kommer jag aldrig med min nuvarande båt.

Kanske funkar den inte så bra vid extremt höga vågor och ständigt överbrytande sjö. Min har startat snällt även efter rejäla vågor som sköljt över hela båten.

 

Miljö eller måndagsexemplar, vet inte. Men för min del funkar de bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har inte använt min Wallas 2000 på flera år - men då gick den utan problem - nu efter uppehåll fungerar den inte. Såg att en av er som svarade hade servat sin. Gjort du det själv ? eller om inte var kan man serva den ? Bor i Gävle.

Hälsningar Karl-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i forumet och sök, så hittar du nog frågor och svar som kan hjälpa dig.

 

Mvh/Orven som har en gammal Wallas och den går som ett urverk efter det att jag totalrenoverade den. Fick den som en rostklump...nästan... lite nya rostfria plåtar och genomgång på kabelanslutningar så är den som ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dessa värmarna tål inte en placering där de kan bli utsatta för vatten. Ska helst  inte användas under gång. Ändå använder jag vår värmare (Thermic 2500) under gång (segelbåt) ibland då risken är liten för överbrytande sjö och då inte båten lutar för mycket. 


 
Men jag har råkat ut för att få en sjö i skorstenen som då också letade sig ned till kretskortet. Den klarade det denna gång. Har ett kretskort i reserv om det skulle behövas. Kortet är inte skyddslackat så det tål inte mycket salt.
 
Kontaktblocken är av typ knivkontakt och är inte lödda vilket ger lite sporadisk kontakt. 
 
På motorbåt inomskärs är den här värmartypen helt OK. Eller husvagn. Principen är mycket enkel och lätt att förstå även om den kan vara svår att justera när den börjar tjuta som en ulv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...