Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
Albin-Anna

Gösstake - Vadslagning - Hjälp!

Rekommendera Poster

Har ju en Albin 25:a och hävdar med en dåres envishet att den lilla masten även heter gösstake, och att en gösstake inte alls bara behöver vara en stor mast i fören.

Har googlat och googlat för att hitta bevis (skam den som ger sig), någon som vet om jag är alldeles ute och cyklar eller var jag kan hitta ngt slags bevis att trycka upp i ansiktet på föregående ägare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt.

Kolla Wikipedia får du se.

Där finns det inga krav på storleken på gösstaken, det definieras bara som ett flaggspel att fästa gösen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jag behöver mer bevis...har redan tittat på Wikipedia och min motpart hävdar att artikeln om gösstake bara bevisar att han har rätt =)

Titta på bilden på min båt, det mååååste ju bara kunna kallas för gösstake, sedan att den kan ha olika placeringar på olika typer av båtar är ju en sak, det är ju inte precis ett örlogsfartyg =)

Mera hjälp =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mannen ifråga ger sig inte, hävdar att det inte finns gösstakar på fritidsbåtar utan att det kallas mast...

Alle man till räddning tack =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ha en gös på en fritidsbåt? Svar ja.

Vad sitter den på då, jo en.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På fartyg och örlogsmän sitter GÖSEN i fören.

Jag vill inte kalla din mast för gösstake.

Gösen kan hissas på masten men gösstaken sitter i fören.

http://www.e.kth.se/~e93_jof/esquader/sjotermer.html

Nedan byter Gösen namn till mast.

Saxat från träbåtsakuten:

Ja uten att påstå at det finns ngn straffsats så är seden/regeln iaf att ett fartyg för sin gångflagga när det är under gång. Ett fartyg är under gång så fort det inte är ankrat, förtöjt eller står på grund, i desss tillstånd för man om sådan finnes, gösen. gösen är en, ofta mindre,  flagga men sittandes i fören. Ovanligt med gös på mindre fritidsbåtar dock. Namnet på den signalmast många trämotorkryssare, träkabinbåtar har på fördäck stammar dock från denna flagga: gösstaken.

Nedan pratas om att den sitter i STÄVEN

Gös (flagga) - Wikipedia, den fria encyklopedin
Gös, flagga förd på gösstake i förstäven på ett fartyg. Gös hissas och halas samtidigt som fartygets nationsflagga och förs endast då fartyget är förtöjt ...

sv.wikipedia.org/wiki/Gös_(flagga) - 9k

527-528 (Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 8. Feiss - Fruktmögel)
Numera är gösen likadan som örlogsflaggan; men i regel användes en mindre flagga såsom gös. I de länder, hvilkas flaggor ha unionsmärke eller särskildt ... 

Till nationalflaggor räknas äfven gösen hvilken å

örlogsfartyg begagnas hissad å ett mindre flaggspel,

gösstake, i förstäfven eller vid ändan af

bogsprötet samt i brist på särskild lotsgös

hissad på förtoppen såsom signal efter lots. Gösen

användes i allmänhet äfven såsom konsulatflagga. 

Susning nu:

Gösstake är en flaggstång? placerad i förstäven? på vissa fartyg, speciellt örlogsfartyg. I gösstaken hissas en gös, en mindre örlogsflagga?, när fartyget ligger förtöjt eller till ankars. Enligt svenska marinens traditioner hissas flagga och gös kl 0800 (november t.o.m. februari kl 0900) och halas vid solens nedgång eller senast kl 2100.

http://www.ihrelawfirm.se/register/rg.htm

Gös Den flagga som förs i fartygets förstäv. Ofta har gösen som motiv stadsvapnet från fartygets hemort.

Gösstake Den flaggstång som gösen placeras på

Svenska båtunionens flaggreglemente

http://www.malarensbf.se/dokument/SBU_flaggreg.doc

På fartyg utan mast förs standerten på gösstake. Under klubbstanderten förs i följande ordning Svenska Båtunionens och det regionala båtförbundets flaggor och standerter. Övriga flaggor och standerter placeras i rangordning uppifrån efter hur de aktas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag började till sjöss i Johnssons sjöåkeri fick jag lära mig att gösstaken sitter allra längst fram i stäven. På den sätter man gösen vilket i Johnssons fall var en rederiflagga, senare när jag jobbade i Broströms var det Göteborgs vapen.

Det var ett väldigt springande när flaggor skulle sättas eller halas.

Först skulle Svenska flaggan upp längst akterut, sedan destinationsflaggan (ex Brasiliens) på förmasten, sedan bolagsflaggen i aktermasten och sist gösen längst fram. Naturligtvis i omvänd ordning på kvällen...PHUUU

Din mast är en mast för att hänga upp lanternan, ingen gösstake.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse-L skrev:
På fartyg och örlogsmän sitter GÖSEN i fören.

Jag vill inte kalla din mast för gösstake.

Gösen kan hissas på masten men gösstaken sitter i fören.

Vad vill du kalla den då?

Fritidsbåtar är ju som sagt inte örlogsmän eller större fartyg där man kan montera en 4 meter lång stång för att sätta gösen i..? Så, om man skalar ner för att passa en mindre fritidsbåt så blir det ingen gösstake då? Eller? Jag kan nog tänka mig att för att vara fullt korrekt i sjöfartstermer och fartygsbyggares ordlistor att gösstaken måste sitta lääääääängst föröver, men i fritidsbåtsvärlden bör det väl ändå vara så att det efterfrågade är en gösstake? Så kallas ju pinnen även av fackhandel o båtägare i gemen?

Jaja, inte vet jag, men om jag frågar alla här på MG om dom kan svara på var man hissar gösen på avbildade båt? Troligen säger alla gösstaken. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gösstaken på fritidsbåtar/motorbåtar kan vara några decimeter.

http://www.batinvest.se/beg_batar/GB36Cl-91.html

På bilderna syns gösstaken i fören monterad på pulpitten.

Eller vad vill du kalla DEN, om masten enligt ditt förmenande är en gösstake.

Har inte läst att du fått medhåll, så det är att bita i det sura äpplet och se vadet förlorat.

Att fackhandeln och båtägare inte har rätt terminologi är bara att beklaga.

Hur många vet att kölsvinet är långskeppsförstärkning som ligger ovanpå spanten??

Kallar man saker för dess rätta namn uppstår inga missförstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar fiska en del på sommaren, och visst, jag har både gös och stake på båten ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja som sagt, jag vet ju inte eftersom jag bara är en vanlig båtåkare ;)

Fast... om gösstaken bara är en gösstake om den sitter monterad längst fram (på pulpit eller varsomhelst) så undrar jag vad det är som sitter på båten på denna bild? Som den står är det (väl?) en trollingmast, men om jag monterar ett par krokar för att hissa gösen där... vablirerårå? 2.gif\:

Bara en fundering, jag har heller inte hittat något som direkt säger att gösstaken kan vara monterad annat än längst föröver, men om man har en pinne/stake som enbart är avsedd att hänga gösen i, vad annat än en gösstake är det då?

post-22514-1394234826,0043_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ingen Gösstake, tyvärr! Du har en lanternmast! Gösstaken sitter i fören och ingen annanstans. Du förlorade visst vadet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om man läser det som Lasse-L citerar från träbåtsakuten i sitt första inlägg står det faktiskt:

... Namnet på den signalmast många trämotorkryssare, träkabinbåtar har på fördäck stammar dock från denna flagga: gösstaken.

Det verkar alltå finnas en ursprunglig betydelse ooch en nyare, överförd.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En göstake jo det är det då du inte har något annat och en göstake sitter i regel som den här, oberoende av storlek.

post-19228-1394234832,1394_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...