Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
ellena

Motorövervakning volvo penta

Rekommendera Poster

Råkade ut för varmgång på min Volvomotor i somras.

Tempen steg på några sekunder.

Funderade lite och varför inte ha en motorövervakning som kollar temp oljetryck samt generator.

Detta finns på alla nyare motorer.

Något som varnar samt om man inte åtgärdar felet så tar systemet över och stänger ner motorn.

Detta skulle ha sparat mycket pengar.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

oljetryck- och laddningslampa brukar väl finnas på de flesta inombordsmotorer?

 

Att motorn stänger av sig själv tror jag inte är nån bra lösning. Det är inte så roligt att va på väg att runda Stångehuvud eller Tjurpannan en dag som idag när det blåser kuling från väst och motorn stoppar pga att tempvakten går över ett inställt värde.

 

Jag hade nog föredragit att paja topp och topplockspackning pga att motorn kokar i högan sky och kunnat ta mig in till Drevia i Lysekil eller GBM i Havstensund för reparation istället för att få båten krossad mot klipporna och förhoppningsvis bli räddad till livet av sjöräddningen.

 

Å andra sidan sett är det en fördel att ha segel som huvudsaklig drivkälla och motorn som reserv21.gif\

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att systemet varnar i tid .

Tippar att ingen sitter och glor på lamporna och tempmätare, det upptäcks när motorn tappar sin kraft och då är det för sent att försöka köra vidare.

Tror att du kommer att hamna på land i detta fall.

Nyare motorer har akustiska larmsignaler samt varvtalsbegränsning.


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clas ohlson har en liten summer (22-572) som du enkelt kopplar parallellt med varningslampan (dvs tjuter när lampan tänds), så slipper du hålla koll på dessa hela tiden. Kopplade en sådan till halvljuset på min gamla bil för att inte dra ur batteriet om man glömde lyset på. 

 

http://www.clasohlson.se/default.asp?COSID=46C005892E8342199F95DD0B01A972C8128353&CatPath=Eq0q112q586q636&SelectedWAG=24926&IsCampaign=N&Entry=Y&NoCache=9/26/2006 2:47:43 PM

 

mvh

Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fungerar inte på tempen.

Bra vore även att ha koll om vattnet stiger i motorummet samt ovanligt hög temperatur (Brandvarnare)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompletera med en tempgivare från samma bolag. inns både brytande och slutande med div gradtal. Annars finns fler varianter på tex Elfa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att hålla koll på tempen är med avgastempvarnare. Går avgastempen upp (vilket sker betydligt snabbare än kylvattentempen) så gå larmet och man har i alla fall lite längre tid på sig att ta sig in till land. Finns många olika leverantörer av dessa bla vetus.

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, visst kan det vara bra.

 

Du får konstruera ett system, och installera det.

 

Tala gärna om hur du fixar varvtalsbegränsningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag mäter temperaturen på avgaskröken. Om det blir stopp i kylvattnet så gäller det att upptäcka problemet så fort det bara går.
Vi använder en stektermometer från Jula som sitter med slangklämmor på avgaskröken. Normala termperaturen ligger kring ca 40 grader (sjövattenkylning). Man kan ställa en valfri larmtemeratur, tex 60 grader.
Busenkelt, inga hål behöver göras, kostar drygt 200 kronor. Vi har en basenhet som sänder trådlöst till en liten display.


Se mer på min hemsida
http://nf.broach.se/var-nf/projekt/motor-2006
mvh
Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgastenp fungerar inte on du har kylning via värmeväxlare.

Motorn kan gå varm men kylningen av avgaserna fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden med en stektermometer pa avgaskroken ar en smart och billig ide. Det stammer till viss del att den inte ger fullstandigt skydd om man kor med sotvattenskylning, men tillsammans med ett temp instrument (som val alla har?) for motortemp, sa ger det ett mkt gott skydd - om man nu ar lite aktiv och scannar av sina instrument da och da (lattare i motorbat da de oftast sitter battre till).

 

For ovrigt, de som inte kikat pa SteXs websida, gor det. Mycket valgjord och fylld med bra info, aven for de som inte ar seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall gick tempen upp på ca 2 sek.

Det går inte att sitta och titta på instrumenten i 30 knop.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En summer skulle hjalpt dig i det laget. Men aven i 30 knop sa scannar jag av instrumenten just for att se trender som okande vatten temp, oljetryck eller spanning som rusar ivag.

 

Vad fick du - om nagra - for skador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topppackningen gick.

Motorn blev orolig men tempen var normal.

Sedan gick den som den skulle i ca 5 min.

kollade temp mm.

Sedan kom tempen som en raket, slog av och klarade motorn.Inga synliga skador men kommer att leakdown(avanserat kompprov) testa för att se om kolvarna blev skadade.

Hoppas inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en jämnvarm motor tar ingen skada har kört långa dagsetapper i ökenklimat med b20 konstant på rött då med tät kylning dvs karar rejält över 100grader. problemet blir vid kokmöjlighet och gasbildning så då bildas luftbubblor som ej leder bort värmen. Att snabbt slå av är ingen bra ide bättre att ta bort belastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall tryckte motorn ut all glykolblandning.

dvs ingen kylning alls, då smälter kolvarna fort pga spikning mm

Avgaserna hade full kylning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

då smälter kolvarna 

nu skojar du väl? var det inte bara några

sekunder du var orolig för.

men ett litet hål kan de bli om

du åker riktigt länge på spikningar

men oftast spricker de först

post-15930-1394234804,5049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...