Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Gameburg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    392
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Gameburg

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har du fått ngn lösning på problemet med ZF45A? Jag har lite samma "problem" (också en nimbus 2600 med D170P+ZF45A). Den smäller verkligen i fram/back. Önskar nästan att jag behållit mitt gamla mekaniska backslag, det var betydligt tystare och mjukare iläggning av växlarna. Kan tillägga att jag vet inte om det är fel. Min kompis har en VP D3, 190hk och hydraliskt backslag. Det låter också väldigt mkt...
  2. Hur mkt gas har du när du startar? Min MD40 behöver ganska mkt gas, typ 1/3-1/2 gas, för att gå igång snällt. Var beredd att snabbt dra ner på gasen så fort den startar bara. Vet att detta är ganska vanligt på gamla penta...
  3. Om det var svampigt uppe på däck så kan det vara delaminerat dvs glasfiberlaminatet har släppt från distansmaterialet, oftast pga fuktinträngning vid skador eller skruvhål etc. Det går i vissa fall åtgärda med att man pumpar in epoxi om man lyckas torka ur ordentligt (vacuumpumpa). Är det balsa som distansmaterial (ganska vanligt på 70-talet) kan det i värsta fall ruttna och då blir det betydligt mkt jobbigare...
  4. Går motorn att starta lätt efter stopp eller krävs det mkt gas osv? I sådant fall om det är en förgasarmotor du har så är det troligen flottören som hängt sig eller gått sönder/läcker. Alternativt är det ventilen till flottören som inte stänger helt. Motorn blir då sur och det kan ibland "puffa" lite ur förgasaren.
  5. låter som igensatt bränslefilter. Kan ge de symptomen. alternativt att du har ngn bränslekran som inte är helt öppen.
  6. Oljan kollas alltid med motorn avstängd! Inte under gång. Hur har du mätt oljenivån, körandes eller avstängd? Olje stickan brukar sitta lite mer åt ena sidan och har du lite slagsida så ger det olika utslag på stickan. du kanske tex stått på babords sida ena gången och styrbord andra... Har man en liten båten så lutar den mer.
  7. Här finns bra grejer: http://www.karnag.se/ljudisolering.html
  8. Hade du någon vaselin eller dylikt på gummilagret? Om inte kan det vara orsaken, ett nytt fint gummilager kan nog ge vibrationer när det inte får ngn smörjning alls är min tanke. Dock bör man alltid vara mkt noggrann vid inställningen av motorn (motorkuddarna) så att axlarna verkligen ligger i linje med varann.
  9. tror det kan vara bra med kanske både citronsyra (finns hos färghandeln och är inte så dyrt) och aceton. Osäker på hur acetonet klarar av vaxskiktet som lägger sig på ytan.
  10. Hoppas du menar polyestern och inte epoxin. Epoxi har man bara på mkt dyra, snabba båtar där vikt är högsta prio. top/gelcoat går inte att lägga på epoxi, fäster inget vidare. Gelcoat måste ha vax för att härda. Dessutom måste man avfetta ytan ordentligt innan nästa lager(om det behövs fler lager) har för mig att man använder citronsyra för detta. Mvh Patrik
  11. Kan meddela att tyvärr går båten inte in under 3,3m den når faktiskt ca 3,5m från lägsta till högsta punkt (roderskädda-nerfälld gösstake). Din lastbilschaufför får nog leta alternativa vägar utan tunnlar/broar för att inte göra om båten till cabriolet. Hoppas det löser sig! Med vänlig hälsning Patrik
  12. Förresten vilken årsmodell köpte du? De nyare har ett lite högre tak för bättre ståhöjd. Själv har jag en -82:a vilket har ett lägre tak. Tror att skiftet gick 84/85.
  13. hmm, delbart. Det vore najs, men tror det blir lite problem att få till alla dragkedjor då jag prioriterar löstagbara sidor. Tack för tipset iaf
  14. Tror inte den är högre än 3m, men för säkerhetsskull ska jag försöka komma ihåg att mäta på torsdag då jag ändå ska ner och fixa lite.
×
×
  • Skapa nytt...