Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gulan

Högtalare i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Har ni förslag på en vädertålig modell av högtalare som vi kan montera in i sittbrunnen? Jag vill ha musik under gångsmiley-cool.gif\

gulan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stänker det vatten på dem?

 

annars kan du ta vilka bilhögtalare som helst , pappkonen i bilhögtalare är behandlad så de klarar fukt,  blir ju rätt fuktigt i bilar åxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Biltemas och de fungerar hur bra som helst.21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som om du inte har något doghouse att tala om. Kvarvarande yta alltså, för då kunde du kanske fälla in dom där så att dom är skyddade. Man kan göra en ring av trä om det inte finns plats att göra infällning på.

Jag har fällt in mina i doghoustaket och dom har suttit där i många år (vanliga bilhögtalare).

Sedan så fanns det plats under scandäck och där fällde jag in dom andra två.

I sovkammaren alltså smiley-tongue-out.gif\.

Nu är det dunka dunka runt om.

 

21.gif\ / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Killen jag köpte båt av satte in 9 högtalare (vanliga bil slutsteg annan bröte) i båten (en typisk amerikansk dc/kabin) vilket fungerar utmärkt. Köp några bra vanliga bilhögtalare & montera in21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till bilradiolagret

www.brl.se

 

jag köpte och installerade deras GAS marinhögtalare 6x9 2 st. Sedan satt det sedan tidigare 2 små glober i ruffen men bak i brunnen...oj oj vilket pop det blev med GAS arna... endast 698:-/st, detta var iofs med en ny pioneer 4x40w CD stereo (som även den inhandlades på BRL för typ 1295). Rena fyndet om man jämför med vad båttillbehör kostar annars typ bestick, tallrikar m.m. :-)

 

(det lönar sig att köpa bra grejer från början...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyrde en båt engång där ägaren hade installerat högtalare i sittbrunnen. Kollade inte in exakt hur det var gjort, men om jag minns rätt så hade han använt vanliga bilhögtalare, och använt den typ av luckor som man har till skotten i en kajak som lock för högtalarna. Vattentätt när det man vill skydda högtalarna, och skruvas loss på 5 sekunder när man vill lyssna på musik. Rikgitgt bra faktiskt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lyssna på havet i stället... vackrare musik får man leta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker största problemet är Cd spelaren, hur hänga upp denna så man kan spela när man kör ? minsta stött och den lägger ju av, skall istället installera en MP3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen, jag har räknat med att fälla in dom i väggen fram mot förarplats/kök och det betyder att högtalarna till viss del kommer att vistas ute med risk för något regnstänk eller fukt/dagg. Kapellet åker upp snabbt som 17 om det börjar regna så några större blötor hinner det knappast bli tal om. Men som sagt- lite fukt måste dom tåla. 

Gulan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla magnetfältet innan du sågar hål i båten. Du vill inte sänka både kompassen och autopiloten. Att hitta bra högtalare är inte svårt. Det finns dock bara ett fåtal högtalare som kombinerar bra ljud med lågt magnetfält.

 

Har sett flera exempel där man sparat 200kr på högtalarna för att förlora 6000kr för att man måste välja en mer avancerad autopilot pga magnetfältet. Där har även placeringen spelat stor roll.

 

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...