Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Martin_K

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Martin_K

  • Placering
    Löjtnant
  1. Funderar på att byta upp oss till en lite större båt till kommande säsong och funderar på en Aquador 27 HT eller 28 HT, dvs en Mercury V6 på 260/270 hk. Hur mycket ska jag räkna med i årlig servicekostnad för den typen av båt? Är det något speciellt som tenderar att dra iväg extra mycket? Tvätta och putsa båten gör jag gärna, men är ganska hopplös på mekande så det kommer bli att lämna in den för att få servicen gjord.
  2. Min inombordare (12 hk FM-L2 motor från 70-talet) tappar kompression då det läcker ut vid tändstiften (om jag häller ett par cl vatten kring tändstiften så bubblar det när jag kör motorn). Har haft detta problem tidigare, men då räckte det att jag drog åt tändstiften riktigt hårt. Nu verkar inte det räcka längre... Någon som har något bra förslag hur jag enkelt och billigt åtgärdar detta?
  3. Har en ganska primitiv bränslemätare till min båt - dvs en träpinne som jag stoppar ner i tanken för att läsa av nivån. Har gjort markeringar för hel och halv tank. Men när är tanken fylld till 25% respektive 75%? Tanken har formen av en liggande cyliner. För att uttrycka det matematiskt - vilken höjd från botten på en cirkel (tvärsnittet av tanken) motsvarar 25% resp 75% av arean. Är det någon där ute som har matematikstudierna i färskare minne än jag har?
  4. Kanske en konstig tidpunkt för denna fråga, men: Är det någon egentlig skillnad mellan NOA eller NoTool täckställningar (A-ställning, markställning eller vad de kallas)? Likvärdiga eller är någon av dem bättre än den andra? Någon som har erfarenhet från någon av dem?
  5. Någon som vet hur jag ska gå till väga för att få reda på vilken tändfördelning det ska vara?
  6. En bekant håller på att hjälpa mig att få ordning på min FM L2 motor. Någon som kan hjälpa till med lite uppgifter angående den: - Tändfördelning - Brytaravstånd Tack på förhand
  7. Blyersättning har jag nog missat när jag tänker efter... (brukar dock tanka 98 oktan). Förstår dock inte vad hur det påverkar insugningsventilen? Vad kan jag göra för att få ordning på den skada som kan ha orsakats av detta (utöver att tillsätta blyersättning nu)? Motorn har inte gått så många timmar under denna säsong
  8. Tack för tipsen! Mina tändstift ser mer ut som om bränsleblandingen är för fet (brukar vara svarta och sotiga). Har provat att göra rent förgasaren under sommaren, utan att det blev någon märkbar förbättring. Kan problem med förgasaren ge upphov till kraftigt minskad effekt? Eftersom problemet egentligen förekommit hela säsongen, dvs uppstod under tiden båten stod på land, så är jag själv lite tveksam till att förgasaren skulle vara orsaken till problemet. Någon som har någon idé om vad som annars kan orsaka effektförlusterna om det inte är avgasläckan?
  9. Har under säsongen haft problem med att motorn gått ”tungt” och haft märkbart lägre effekt än tidigare. Motorn är en gammal FM-L2 motor, dvs en 2-cyl bensin inombordare inte helt olik Albin O21. Ska enligt uppgift ha 12 hk, vilket har fått upp snipan i ca 6 knop. I år har den bara gjort 4.5 knop och den har låtit som om det varit ständig uppförsbacke.. Den går fint på tomgång men när man belastar den så går den tungt och börjar gå ojämnt efter en tid (med förgasarsmällar mm) och om man belastar den ännu mer så dör den helt. Ett uppenbart fel jag har hittat är att det läcker avgaser från ett rosthål där avgaslimpan går över i avgasröret (längst upp till vänster på bilden). Om man håller handen framför där så känner man att det ”puffar” ut ”luft” när motorn går. Är det troligt att detta fel kan ge upphov till en sådan effektförlust? Eller är det troligtvis något annat fel också som gör att motorn tappar ork?
  10. Ok, tack så mycket. För en nybörjare: Vad fyller flamdämparen respektive vevhusventilationen för funktion i motorn? Jag har ju av allt att döma kört utan flamdämpare så länge jag haft båten - kommer den gå bättre med en flamdämpare och ett rör till vevhusventilationen som du beskriver? Hur ser flamdämparen ut? Var får jag tag på en flamdämpare - motorn har en Solex förgasare, samma som sitter på tex Albin O21?
  11. Har hittat ett hål på sidan av motorblocket på min FM L2 motor som jag inte försår vad det är (se bild). Når motorn går så blåser det luft ut utr hålet. Det har utvändiga gängor, så antingen har det suttit ett täcklock för en gång i tiden (dock inte så länge jag ägt båten) eller så ska man kunna ansluta något till det (i så fall vad??). Blir inte klok på vad det kan vara för något - någon som har en idé vad det är och vad det har för funktion? Motorn är en FM L2, 2 cyl bensin inombordare från -72.
  12. Hej Har rengjort förgasaren på min FM L2 motor, och lyckades då peta lite för mycket på justerskruvarna. Förgasaren är en Solex (en sådan som sitter i tex O21 motorer) (motorn är en 2-cyl inombordare, 4 takt, 12 hk). Förgasaren har två justerskruvar. Någon som har några bra tips/tumregler för hur jag ska gå tillväga för att justera dem bra? Tacksam för alla tips! Martin
  13. Nu ligger båten i vattnet, men motorn beter sig lite underligt. Den går jämt och fint på tomgång, och när jag la i växeln så gick det att köra. Dock ville motorn dö när jag ställde in propellern så att den fick maximal belastning (har reversibel propeller). Men det gick att köra i marschfart med en lite ”snällare” propellerinställning utan att motorn protesterade. När jag sedan blev tvungen att bogsera en annan båt så började motorn baktända (”puffar” från förgasaren). Detta fortsatte även efter att jag släppt av den andra båten, och då började motorn även varva upp lite då och då (dvs utan att jag ändrade gasreglaget så gick varvtalet upp någon sekund för att sedan gå ner igen). Detta fortsatte några minuter (innan jag avslutade provturen). Båten är en mindre snipa, och motorn är en FM-L2, 12 hk bensin inombordare med två cylindrar. Den har magnettändning av märket SEM (samma som sitter i en del Albinmotorer tror jag) och dynastart. Magnettändningen renoverades förra säsongen, och jag har kollat att den får bensin. Någon som har någon idé varför motorn går dåligt när den får belastning (men verkar gå bra när den inte belastas)? Tacksam för alla tips om var jag ska börja felsöka! Martin
  14. Var nere och körde igenom kylsystemet (sjövattenkylning) med glykol idag. Problemet är dock att jag inte får motorn att starta, så jag fick köra runt motorn (och kylvattenpumpen) med startmotorn. Med andra ord kunde jag inte varmköra motorn. Innebär det att jag inte fått in frostskydd överallt i motorn? Hur stort problem är detta? Kan jag göra något åt det (annat än att försöka få liv i motorn igen)? Moton är en inombordare (bensin) med två cylindrar och sjövattenkylning från 70-talet.
×
×
  • Skapa nytt...