Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
reekeen

Ankarval sandbotten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bor sedan ett par månader i Spanien. Har en liten segelbåt 6,60 m. (900 kg)

Var utanför pirarna och skulle ankra upp för att bada. Det blåste ca 8-10 m/s och det var helt omöjligt att få grepp i sanden med 5 kg Danforth ankare med 4 m kätting. Kände hur ankaret dansade fram på botten i 0,5 knops fart. Båten drev nästan 2 knop utan ankare i vinden.

 

Ansåg att jag hade ute rejält med ankarlina, men likväl fick Danforth inte grepp.

 

Önskar tips på ankarval i vatten där botten är en hård packad öken utan minsta sten.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att välja mellan CQR- och Bruceankare./ankra säkert/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar mig friheten att ställa en följdfråga:

 

Angående längden på ankarlinan så anges det ofta att den skall vara 5-10 gånger djupet, jag har även hört det mer moderata 3 gånger djupet. Men min fråga är att det måste ju bero på vilket djup vi talar om! Om jag lägger ut 40 meter lina där det är fyra meter djupt far jag ju omkring över hela viken vilket knappast blir populärt ;-)  Hundra meter ankarlina på 20 meter känn också oerhört mycket. När folk talar om 5-10 gånger djupet vilken typ av djup talar de om?

Tacksam för svar då jag har försökt förstå det där men inte lyckats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I handelsflottan använder  vi oss av tumregeln 3 gånger djupet, annars svajar vi för mycket.Med åtföjande risk att ankaret vrids loss.

Med tanke på att fritidsfolk kanske inte använder kätting hela vägen är det lämpligt med ca 4 gånger djupet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med ankare är nästan omöjligt... alla har sina egna favoriter? Men detta kan vara till hjälp: belastningen ökar med kvadraten på vindhastigheten och beror helt på ditt skrovs projicerade yta mot vinden, dvs över 10 meter/s så ökar kraften snabbt. Om dessutom botten är hård så bör du nog gå upp rejält i vikt på ankaret? Ett Danfort funkar nog men ett rejält tyngre då? Ett annat ankare som är populärt i Medelhavet är SPADE som har en inåtvänd yta, den kan kanske också funka? Men så tungt att det biter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda ankaren som duger för svajliggning på sand är:

Bruce (helst orginal)

CQR

Delta (min personliga favorit)

samt en del varianter på ovanstående som t.ex Spade, Kobra m.fl

 

Alltså plogformade ankaren som gräver ner sig. Glöm Danforthvarianterna.

 

Problemet kan dock vara att ett ankare lämpat för din båtstorlek (5-10) kg kan vara för lätt för att överhuvudtaget orka tränga in i hård sand och börja gräva ner sig. Välj helst ett ankare över 10 kg och när du lägger det, belasta det gradvis så att det hinner börja ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förut ett Danfort, det fastnade faktisk väldigt bra på sand. Du kanske kan göra ett snik-test och vässa flyna på det ankare du har? Fast då blir det ju lite farligare att jonglera runt med. Jag har ett 10 kilos fusk-Bruce köpt på Benn´ s. Det tycker jag är jäkligt bra trots att det inte är så vasst i flyna som ett original kanske är. Och fuskbruce säljs väl på de flesta ställen. Borde hålla för badresor med liten båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här bra funkar olika ankare i sandbotten enigt test utfört av SXK. Enligt det testet funkar ett 6,5 kg Danforth bra mycket bätter än t ex ett lika tungt Bruceankare.

ankprb4.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad SXK missar är hur villigt ankaret gräver ned sig. Att Danforth har nästintill oslagbart grepp när det väl är nedgrävt är bevisat många gånger.

Men att Danforth har stora svårigheter att just gräva ner sig är bevisat ännu fler gånger!

Dessutom börjar SXK-s test bli väl gammalt - många ankaren tillhör historien och nya som t.ex Delta finns inte med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi seglade i Medelhavet fungerade både CQR och Bruce med kätting hela vägen utmärkt. Flera dem som vi lärde känna rekommenderade dock Fortress som det perfekta sandankaret. Lätt (aluminium) och starkt men dyrt. /Greip

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...