Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
aw1980

vågar jag importera utan ce märkning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har hittat en båt jag vill ha nere i tyskland.(wellcraft 21 sl)Båten är enligt firman som har båten importerad från usa för 4 månader sen. enligt lagar och regler så ska ju båten ce märkas då, men säljaren säger att han kan registrera båten i tyskland (om det nu gör någon skillnad).

 

Hur vet den svenska tullen när båten är importerad till tyskland? det måste ju vara omöjligt?

 

Är mycket osäker hur jag ska göra.vissa säger åk och hämta. andra säger att jag inte ska det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när du köper från Tyskaland och får ett kvitto där ifrån så är båten redan inom EU . Det är importörens jobb/ansvar ( utan för EU in till EU ) att se till att båten blir CE märkt , inte ditt jobb !!!!

JAG skull lungt köpa där ifrån !!!!!!!!!

 

båten är ju köpt i Tyskland

 

//Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det billigare att köpa båt i tyskland? Någon som vet hur det är med baltstaterna? Risken kan väl vara att den där är stulen fördelen är väl att det då borde bli billigt. Men moms och sådant är väl lägre där så...någon somvet hur det ligger till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det dags igen, CE-märkning!

Skit i CE-märkningen.

Vad ska du med den till? Jag har importerat en båt från USA i vintras & när jag ringde runt till försäkrings bolagen för att få billigaste premien så frågade jag alla bolag om det fanns något krav på CE-märkning. Samma svar fick jag från allihop, Det spelar ingen roll.

Så dom som lägger 10-15000:- på CE-märkning har ju antingen för mycket penagar, eller dålig fantasi.

Eller så har dom inte kollat vad som gäller & bara lyssnat på skitsnackare.

Mvh/Linde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang baltstaterna så finns det mycket roligt att hitta surfa runt på nätet.

gör ett sök och lägg till .ru

 

ce märkning? alla hemma byggen? alla äldre båtar i små serier min tex saknar alla former av typplåtar men vad spelar det för roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som importerar båten till ett EU-land är ansvarig för CE-märkningen. Därför brukar det bli så att firman som importerar båten aldrig registreras som ägare. Det är alltså du som importerar båten från USA till Tyskland på alla papper, så det är lite svårt att hävda att man köpt båten i Tyskland i god tro så att säga då...

 

Eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...