Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Gäst Wille

Ren dumdristighet?

Rekommendera Poster


Kan inte ligga nåt bakomMycket tragiskt.Kan det ha att göra med normalt sjökunnande?Ha respekt för havet,men räds inte.Oj,vi kanske får uppleva mer sånt här i sommar.Tänk på hur alla kommuner,pressen och reklammakarna tjatar om skärgården,som ett sommarlandAtt utnyttjas av alla.Ingen tänker på att ett nytt element kräver stort kunnande.Alla gammla tjännetecken fnyser man åt.Man har ju GPS.Ta det försiktigt i sommar och lyssna till raporterna.   Mvh/sanna.

 


Lånad dator,min dog i åskan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen en ren idiotuppvisning och som jag har sagt hela tiden Folk kör som idioter. (gäller inte alla, men flertalet).

Tragiskt med frun och barnen som fick uppleva sommaren på detta sätt.

Kunde ha varit värre om det hade varit en annan båt med ytterligare en familj i som dom hade rammat, eller en tvär bergvägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kör folk som idioter.

 

Har varit på fest ikväll och åkte taxi hem.

Mitt i natten och tomt på trafik.

 

Kom en ambulans med blåljusen på.

Taxichaffisen snackede på som vanligt skit att Sverige inte vann matchen bla bla bla... och höll på att missa ambulansen och var nära att krocka med den.

 

Alltså inte bara på sjön som man gör fel och taxichaffisen hade körkort så kom inte med tramset om körkort på sjön igen.

 

Orkade inte ta upp striden med om att han borde göra synundersökning mm utan ville hem.

 

Så strunta att tracka stackarn som satt 30fotarn på ett skär.

 

 

Mvh Roland

Sängen väntar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan

Kommer der en udredning og i givet fald hvor kan man så læse den - kunne være interresant om de har kørt på ved brug af en plotter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Enligt artikeln så kan de ha kört på GPS.
Mycket sorgligt att man visar en sådan nonchalans inför naturens nycker (dimma) och helt skulle förlita sig på en gps, speciellt om man skulle ha haft en fart mellan 30-40 knop!
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men Wille du vet väl!

Har du inte läst broschyren? Dom körde bara på sitt marschvarv och då är det inget att göra för då går det i den hastigheten! Det har inget att göra med gott sjömanskap utan det är fråga om  verklig kunskap4.gif\/mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen

prøver lige ? igen   kommer der en sø utredning på ulykken og i hvor kan man eventuelt læse den. i dk kan man læse om alle ulykker i forbindelse med sejlads privat såvel som erhverv.

Arda19.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har inte en susning om det blir en utredning, jag tror inte det behövs i detta fallet. För mig är den skyldige föraren av båten, man kan ju inte belasta GPS-fabrikanten eller gud fader för att han skulle ha placerat inre tistlarna på fel ställe.

/wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så andra båtar syns också på gps:an då?

Jag menar, nu satte han båten på land, som han missade av någon anledning... Den hade han ju i alla fall möjlighet att veta var den fanns. Men hade det varit en annan båt i vägen osynlig pga dimman, hade han haft nån chans att undvika den då i den farten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur han ska förklara för frugan och ungarna varför det blev som det blev !

 

- Jo, pappa gillar att köra fort i alla lägen, och den där ön fanns inte där förra gången vi var ute !? Så det var inte pappas fel ,igentligen...

 

 

Kontenta :  Jävla dumskalle !!!!!!!!!

post-11345-1394234686,6521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Måske måske - men gassen kan også have sat sig fast - ildebefindende forkert betjening - der er jo mange muligheder , farten på en båt kan jo komme hurtigt op på en speedbåt

arda 19.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan - måske ?

der er jo ikke kun øer - men også andre både - enten er de nybegynder eller ? - INGEN køre med 30 knob i dimma. uten ? 

Arda 19.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någonstans står det att det var HAN som körde?!?! Tar ni bara det för givet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv ute i dimman men mellan sverige och Läsö i segelbåt vid tillfället. 5 knop räckte mer än väl kan jag meddela. Hur man kan få för sig att ligga i högre farter är ofattbart, man riskerar ju inte bara sitt eget liv, utan även andras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben

Jag håller med arda, vänta tills en utredning offentliggjorts! Därefter kan man spy galla.

 

smiley-undecided.gif\

 

För övrigt spys det väldigt mycket galla över människor som äger båtar över ett visst antal fot! Är det den Svenska avundsjukan som sprider sig? Varför skriver inte tidningarna om Svensson som med sin 5,7 meters styrpulpetare rände rätt upp på klipporna? Jo, för att det säljer inga lösnummer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger nog en del i att det är en lite mer rejäl båt och konsekvenserna blir större då.

 

Jämför med att krascha med en cykel, moded, motorcykel, liten bil, stor bil, lätt lastbil, stor lastbil med släp

 

Där blir konsekvenserna betydligt större ju större fordon man har och kraven ökar på den som är föraren även om det kan vara alvarligt om en skenande mopedförare åker rakt in i ett gäng småbarn.

 

Att hantera en 4,5 meters båt är betydligt enklare än att hantera en tung 30 fotare och ställer högre krav på föraren.

 

Men visst ligger det ett stort stycke censation i att någon drar upp en dyr båt på land.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajjj.... En Fountain 47 Lightning med 3xMercury-525 V8 och ett drastiskt reducerat andrahandsvärde...

post-5867-1394234687,2368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vänta tills en utredning offentliggjorts! Därefter kan man spy galla.

Er der kommet noget nyt om ulykken   ?????

arda   19.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Enligt en informationskälla jag har så var detta ett vanligt beteende av båtägaren. Hans första samtal efter kraschen gick visst till båtvarvet vid Kornhall norr om Göteborg, där han frågade om de gör plastreparationer, istället för att ringa 112. Antingen var detta en reaktion i chock eller ett normalt beteende av honom.

 

/wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir ju mörkrädd när man hör folk snacka om GPS som något slags ögon i natten. GPS:en är ju fullkomligt blind. Jag har kört runt masor i 40 knop i total tjocka hur säkert som helst, men då måste man använda en bra RADAR!

 

En GPS är inte ens så exakt att den funkar helt och hållet istället för sjökort. Jo visst, för det mesta visar den jätteexakt, men det finns tillfällen, platser, där den visar ganska mycket fel. Man kan åka MITT i ett sund och ändå visar GPS:en att man åker över land.

 

Risken med GPS (navigationsdator) är att folk tittar på den istället för att titta upp! Det händer även i god sikt att folk glömmer att titta upp för att de stirrar så intensivt på GPS:en att de är nära att krocka!

 

Själv är jag emot GPS. Det är charmigare att navigera på vanligt sätt med sjökort och kompass!

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Ja, det här med GPS kontra papperssjökort går att älta hur länge som helst. Hur som helst så kan man idag navigera mycket exaktare med GPS än man kan med de gamla sättet. En blyertsstreck i ett sjökort kan bli 15 meter brett i verkligheten, GPS är betydligt exaktare. Sedan det där snacket att elektronik kan gå sönder och det ena och det andra, visst kan det väl hända. Man kan ju ha ett papperssjökort med sig, var man nu ska ha plats att lägga det på en normal fritidsbåt, man får ju ha köksbordet med sig om man ska kunna hantera det.

Motståndet mot GPS hos många beror nog på att det tar bort lite av det där märkvärdiga med att framföra en båt. Förr var det ju bara förunnat dem med vegamössa och sjöskumspipa, nu är det inte så konstigt längre, nu kan vem som helst klara av det och det sticker väl lite i ögonen på de något äldre sjömän som inte har växt upp med GPS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt!
Jag är säker på att GPS:en har räddat fler liv än orsakat olyckor. Naturligtvis!
Om man nu är i tjock dimma, har f-n ska man t.ex. kunna krysspejla för att få sin position? GPS är helt överlägsen enligt mitt tycke, även om det är ganska roligt att kunna navigera med papperskort...
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på:

- Sjökortet du har i din plotter är baserat på ett papperskort där du - som du själv skrev - ett streck är 15 meter tjockt. Att man sedan har digitaliserat kortet och gjort fina tunna kantlinjer och kör det i en GPS med en låg avvikelse gör inte din position mer exakt än det gamla papperskortet som allt är baserat på... Många mätningar är gjorda med handlod på 1800-talet med en noggrannget på några hundra meter.

- Du ser inte andra båtar i plottern utan radar i dimma. Om du som många andra gör lägger dig på farledslinjen och blåser p finns det en risk att du möter någon som gör detsamma. Kan bli en otrevlig överraskning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


40 knop i tjocka med radar? Ser du roddbåten som är på väg över sundet på radar?

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, utan problem. Man ser prickar, kanotister och svanar också. Bara det inte går för hög sjö, då måste man sänka känsligheten närmast ytan för att slippa få ett jytter av små ekon, från vågorna, på skärmen. DÅ är det lätt att radarn struntar i att visa roddbåten, då den tror att det är en våg.

 

Självklart har jag inte dundrat fram i 40 knop och chansat. Anpassar självklart farten efter terrängen och rådande förhållanden. Dessutom är det att föredra att ha en navigatör och en förare i dessa farter och förhållanden.

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Peter-K.

Jag har den möjlighet att jag i mitt digitala sjökort kan zomma och komma rätt nära prickar, bojar och annat. En annan fördel gent emot ett papperssjökort är att datorn håller reda på var jag är, detta är lite marigare på ett papperssjökort där du måste räkna med vindavdrift, strömmar, deviasion och missvisning. Än att detta digitaliserade sjökort ursprungligen kommer från ett papperssjökort så är det åtminstone inte sämre, än att där kan vara ett och annat som blivit missat.

Att man inte ser andra båtar på plottern är väl rätt så självklart för de flesta får vi väl hoppas, annars vore det ju katastrof. Radarn är som någon här nämnde inte helt saliggörande, många små båtar ger väldigt dåligt radareko så det gäller nog ändå att vara försiktig så att man inte seglar på någon i dålig sikt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...