Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
BenHur

Måla plastad träbåt

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

Jag är både ny här, samt hyggligt ny som båtägare. Jag köpte för två år sedan en äldre plastad träsnipa som jag är mycket nöjd med. Motorn går som en klocka, inredning (lackad fur med inslag av mahogny tror jag) ser bra ut och familjen är nöjd.

Jag har egentligen bara en sak som jag inte är nöjd med och det är det plastade skrovet. Inte för att det är plastat (vilket jag vet att många av er anser vara helgarån) utan för att det är slitet och fult.

Hur och med vad skall jag måla om skrovet ? Behöver jag förbehandla skrovet på något sätt ?

 

Mycket tacksam för alla tips.

P.S. Är det någon som kan se var båten skulle kunna komma ifrån ? Fabrikat etc ?

post-19387-1394234673,4084_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, I ditt ställe skulle jag slipa av skrovet, först med 120-papper och sen med 180. Tvätta med vatten, torka. Sen lacka med vanlig billack (2-komponent polyuretan). Detta är klart billigast. MVH, Johan http://www.toan.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för båda inläggen. Jag skall kolla upp metodboken, även om billacken verkar vara en kul ide också..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte plastningen av träbåtar vara ganska grov i ytan, även om det är bra gjort, dvs att det sitter fast rejält? I så fall är det tänkbart att för att få en yta som är lika slät som på ett fabriksbyggt plastskrov eller ett träskrov i bra skick blir tvungen att slipa nåt ofantligt och sen lägga på en massa gelcoat. Jag skulle kunna tänka mig att det är ett dyrt jättejobb som egemtligen är i onödan. Att få sån finish som man ser på andra båtar är knappast värt jobbet och pengarna och nästan omöjligt med för den som inte jobbar dagligen med plastskrovsbyggande.

Jag tycker båten ser väldigt fin ut som den är så det kanske räcker att matta ner och stryka med nån hyfsat bra färg.

Att det skulle vara ett helgerån att plasta en träbåt håller jag inte alls med om. Man får en tät båt som man inte måste passa varje dag och skrovet blir mycket starkare. Kör man på en halvsjunken stock med ett icke plastat klinkbyggt skrov så är det stor risk att man snart får simma. Med plast utanpå håller det nog. Ennan fördel är att träet kanske är friskt länge på klinkbyggda träbåtar men hopfogningen ger med sig, särskilt om det är galvad spik. Förr eller senare lossnar klinken från varandra och det händer troligtvis när man är ute i lite hårdare sjögång. Bra gjort är en plastad träbåt mycket bättre och säkrare än innan plastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett alternativ om färgen redan är topcoate. slipa med ett grovt papper - 40 - så att den blir någorlunda ren. Tvätta av med aceton, måla ett lager eller två med ny topcoate. 
Jag tycker du har en riktigt pen snipa.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helgerån eller inte, nu är det som det är...

Viktigt är att du är helt säker på vad den är målad med innan. Om båten är målad med en enkomponentsfärg kommer du med största sannolikhet att få problem med krackeleringar och färgsläpp, resningar mm om du drar på en tvåkomponentsprodukt, och då är det bara att börja om från början. Jag skulle göra som toaen skrev, fast om den är målad med en enkomponentsfärg skulle jag pensla den med en bra enkomponentsfärg, t ex en polyurethanfärg eller liknande. Enklast att testa vad det är för färg är att du tar en trasa med thinner och gnuggar på skrovet. Löser det sig är det inte en tvåkompprodukt...

 

En fråga, skulle inte snipan vara snygg med ett skrov som är i annan kulör än vitt, t ex rött, blått eller grått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förhoppningsvis ar den målad med topcoat (eller gelcoat med vax inblandat)
Så då behöver du bara tvätta noga med aceton, du märker att ytan blir kladdig och sträv sa då är vaxet borta och du kan stryk den med ett nytt lager topcoat, eller gelcoat med ca 4% flytande vax i. Detta lager kommer att kemiskt binda sig med det gamla..


Måla nar det inte ar för varmt ute eller absolut inte i solsken eller nar luftfuktigheten ar för stor, 17-18 grader (skrovet) ar lagom om du ska få fin yta (fyller bra) med planstrykare, förtunna med styren vid behov.
 Ger en stryktalig yta samt polerbar.
Helgerån? det är ett bra satt att förlänga livet på en träbåt!
Förresten behövs större mängd spackel kan du blanda själv med plast och filler (plast bubblor) billigt och väldigt bra..


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...