Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hvrules

Hur stark motor är \"Lagom\"

Rekommendera Poster


Hej allihopa, vet inte om det finns liknande tådar men jag hittade inget bra svar så jag postar en ny tråd.
 
Har länge funderat på att köpa en liten båt att åka ut på dagsutflyckter på, själv och eller med några vänner. Har dock inte så stor budget så jag tänkte rikta in mig på en lite billigare båt.
 
Kollade runt lite på begagnade båtar men snubbla in på Marirepower och tänkte kolla in lite nya också för att jämnföra, hittade då en liten och gullig båt som såg ut att passa mig väl, en Örnvik 420 Flamingo. Liten båt med en liten kabin så man eventuellt kan övernätta nån dag ute till sjöss.
Började tänka att det kanske inte är en så dum idee att köpa en billig ny båt så slipper man otäcka överraskningar samt att den är fräsh och fin man sparar lite tid på att förbereda den för sjöfart.

Men ni som kan lite mer om detta kanske har något råd eller varning, vad tycker ni om båten, finns det några fallgropar eller dyl?
Här är en länk:
http://www.marinepower.nu/new_boat.asp?ObjectID=647&motorID=-1&SprakID=1
 
Men nu till sak, om man nu skulle köpa denna båten så måste man ju köpa till en motor till den också då denna inte såg ut att ingå och då undrade jag hur man ska gå till väga när man väljer ut en motor. Står att den ska klara av motorer upp till 40hk. Är det denna regionen man ska sikta på eller vad är rimligt för en sådan båt.
Har inte så bra koll på hur stark motor det ska vara och en annan sak är ju bränsleförbrukningen, jag skulle gärna vilja åka ett tag utan att behöva vara orolig att bensinen ska ta slut och jag gissar att en starkare motor är även är mer törstig. Skulle man kunna dra ner till tex 20hk eller tom 10hk utan att känna att man kryper fram på vattnet?
 
Skulle vara väldigt glad om någon kunde komma med lite åsikter om båten och upplysa mig om hur man ska gå till väga när man väljer motor till den.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tror att det blir lagom med 40 hk på en sån båt.köper du en mindre motor då går den tyngre o blir svår att få att plana.följden blir då att den drar väsentligt mera bensin.att köra en båt med underdimisionerad motor är inte roligt.har du lite last i båten så går den tyngre oxå o behöver säkert dom där hk extra.det brukar att finnas pktpris på båt o motor komplett odet är att föredra brukar att bli billigare än att köpa separat monterat o klart . mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det enda man brukar förlora på att välja en större motor är pengar vid inköpet. Förbrukningen vid en given fart blir knappast högre,

bensinförbrukningen är mycket mer beroende av motståndet i vattnet än motorns storlek.  Mitt råd är att välja den största motor du har råd med/som är tillåten.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, risken med att köpa för liten motor är att man tycker det är pest att åka båt. Och det är ju inte meningen.

 

Dvs man kan få ett beteende att det går bra att komma upp i planing när man är ensam i båten. Med med familjen och en utflyktskorg tar det helt plötsligt en timme att komma till badstället istället för 20 minuter eftersom båten bara orkar snigelfart.

 

Farten är inte linjär, en 20 hk motor ger INTE halva farten mot en 40 hk. Det avgörande är om motorn orkar knuffa upp båten i planing med last i.

En liten motor som inte orkar upp i planing - fart 5-6-7 knop.

En liten större motor som orkar driva upp båten i planing - farten ökar till bortåt 20 knop.

När man väl är uppe i planing behövs inte mycket effekt ur motorn, det intressanta att förbrukningen per sjömil bara ökar marginellt.

Ett argument till är när man ska hem i motvind, motorn ska orka med hyfsad fart även då.

 

En stor motor drar inte mätbart mer än en liten tycker jag mig se i en test någonstans. Det avgörande för bränsleförbrukningen är jobbet som ska göras, hur många kg båt som ska flyttas på. För samma fart och last drar en stor och en liten motor hyfsat lika mycket.

 

En helt annan sak är att min egen favoritfart i skärgården är just att glida fram i 5-6-7 knop tyst och lugnt och titta på naturen. Men när man vill hem innan regnet kommer eller ungarna vill åka och bada....

 

Om jag ska ge ett råd så köp det största du har råd med och båten är godkänd för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en ganska liten båt men räckviden kan du ju styra upp genom att köpa en större bensintank. Jag skulle tippa att du blir missnöjd med en mindre motor än 25-30 hk. Har sett denna båt änvänd som trollingbåt och då med en mindre motor påhängd bredvid en 40 Hk 4-takt. Köp en fyrtaktare så minskar bränsleförbrukningen och räckviden ökar.

Dessutom måste ju en mindre motor jobba hårdare än en stor för att driva denna båt i X knop vilket ju minskar räckvidden.

 

 

Fallgropen är väl att båten inte är så vacker så andrahandsvärdet kanske är sådär... Men det är min personliga åsikt.smiley-wink.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tycker du ska välja en motor på runt 80-90 hk annars blir livet grått o trist, o vem vill ha ett sådant liv!?

Har du råd plusa på lite o ta en 120 hästars hingst... Det e mitt förslagsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nog borde du köpa en båt på 6meter om du ska ut i skärgård.

I annat fall ska du testa väl beprövade märken som Flipper 570 el 575


med ca 60-70hk och i bästa fall med 4-takts motor och givetvis begagnat.


En mindre ny båt på 4meter skulle jag inte rekommendera,

man kan få mycket begagnat båt för samma pengar.

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag bor i Karlstad så jag har bra anslutning till Vänern och därför blir det mestadels att oka runt där. Har för länge sedan haft en Najad segelbåt så jag är van med att segla men tänkte att det var mer praktiskt att köpa en motorbåt. Tycker det är väldigt avkopplande att driva runt på vattnet med någon eller några vänner.
 
Vill köpa en båt, behöver inte nödvändigtvis vara en motorbåt men känner typ 60/40 att en sådan skulle passa mig bäst. Jag vet inte riktigt hur det är med storlek på båten men jag vill inte vara bunden till att åka längst kusten hela tiden så det kanske är bättre att satsa på något större.
Finns det några riktlinjer på hur stor båt man ska ha för att vara alltför bunden till lungt vatten och kust.
Eftersom jag inte har en alltför stor budget och inte vill ta lån för att köpa en båt så skulle jag föredra om det inte gick på mer än 100.000kr inkl allt för att vara ute och åka.
 
Finns det några begagnade modeller som ni kan rekommendera, både motor och segelbåt är intressant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För 100 tusen kr kan du få en fin beg båt.

 

Här har du några säkra kort vad gäller lagom storlek för Vänern och som duger för enstaka övernattning:

 

http://www.blocket.se/vi/8157000.htm?ca=7_s

(visserligen lite över din budget men ändå - ganska ny motor och 4-takt)

 

 

http://www.blocket.se/vi/8128300.htm?ca=7_s

(gansk ny motor, dock 2-takt)

 

http://www.blocket.se/vi/8116818.htm?ca=7_s

(stark kandidat om den är i bra skick - 4-takt)

 

http://www.blocket.se/vi/8105323.htm?ca=7_s

(dock 2-takt)

 

http://www.blocket.se/vi/8105214.htm?ca=7_s

(4-takt)

 

http://www.blocket.se/vi/8072890.htm?ca=7_s

(4-takt, har haft en likadan båt själv förut)

 

http://www.blocket.se/vi/8054566.htm?ca=7_s

(4-takt, dock lite dyrare)

 

http://www.blocket.se/vi/8047311.htm?ca=7_s

(4-takt, något dyrare)

 

http://www.blocket.se/vi/6802102.htm?ca=7_s

(4-takt)

 

Flipper 575 med en 70-90 hk 4-takt är förmodligen bland de tryggaste beg köpen om det gäller lite äldre båt men nyare motor (bytt i så fall till nyare). Under förutsättning att motorn servats regelbundet och båten skötts med normal varsamhet. Tänk redan nu på att båten nån gång i framtiden troligen skall säljas också.

 

Håller själv till i Vänern (Karlstad) med min nuvarande båt (Yamarin 5820/58BR). Så här ser den ut: länk och video

Du kanske kan lista ut var jag har båten (eftersom du bor i Karlstad)?

 

 

Själv är jag lite åt det hållet att jag vill kunna dra på lite mellan A-B om det är hyfsat lungt vatten, så även om jag inte har nån direkt anledning att ha bråttom känns det lite tråkigt att puttra fram i för låg fart. En lite större båt ca 5-5.5 meter ger en lite bättre tyngd i vattnet än de runt 4.5 meter. Och motor föredrar jag 4-takt (el nya 2-takt med direktinsprutning) för att de är bränslesnåla, relativt tysta och osar inte bensin (speciellt i medvind under gång). Det är värt en del för trivseln ombord.

 

Tyvärr får man inte så mycket till ny båt inkl motor för 100 tusen kr så en bättre beg ger bättre valuta för pengarna och så kan man gå upp några snäpp i storlek. Försök få med en båtupptagningsvagn om möjligt i köpet el köp till, bra att ha båten på för att frakta till service osv (om du inte skall pyssla med sånt själv). Antar att du kan Vänern hyfsat bra om du seglat förr, annars kan en liten GPS navigator vara bra budgetera för också. Ekolod brukar det sitta på många beg båtar redan.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen...båtarna i annonserna såg bra ut, ska kolla upp dom lite mer.
 
Ang din båt så får jag intrycket av att den står någonstanns i Örsholmen, tycker jag känner igen den bruna el-byggnaden till vänster, ser dock inte husen i bakrunden så bra så jag kan inte vara säker.
 
Btw, säg att man har köper någon av Flipperbåtarna med en 4-taktare på säg, 50-90hk. Hur stor bensintank har dom från början och hur långt kommer man på en full tank? hur stor motor/tank har du i din båt och hur känner du dig med tankningar...vill inte känna att jag måste åka raka linjer mellan bensinstationer när man är ute.
 
finns det något tumregel om hur mycket en motor i den storleken drar mer sjömil? hur stor skillnad i bensinförbrukning är det mellan en 2 och 4 taktare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen,

Min båt den ligger mitt emot sjukhuset, i älven.

 

Lite mer info om flipperbåtarna:

http://www.flipperbat.se/ec8eebed-f3a0-4426-82d9-8d2883c06e40-29.html

 

Tankens storlek har jag för mig är ca 60 liter (kanske 70 lit) inbyggd, fast tank, på en Flipper 575 (möjligtvis att det var tillvalsmöjlighet när den var ny så på vissa kan fast tank ev saknas).

Har sina fördelar så man slipper konka på bärbar(a) plasttank(ar).

 

Låt säga att det sitter en 70 hk 4-takt på en Flipper 575:a.

T ex en Evinrude 70 hk 4-takt eller Suzuki DF70 4-takt (samma som Johnson 70 4-takt för övrigt, och Evinrudes 70 hk 4-takt när de hade det i sitt sortiment var en Suzuki DF70 fast blå lackerad motor).

 

Från test i Båtnytt nr 2 2005 med liknande storlek på båt och Suzuki DF70:

 

Testbåt: Buster XL 2005 (5,6 x 2,15 m, vikt ca 560 kg utan motor)

Propeller 17 tum i testet.

Hissning av motorn i höjdled på akterspegeln 40 mm.

Toppvarv i test 5800 varv/min

 

 

 

Fart, knop

Toppvarv: 30,5

Minus 500: 28,0

Minus 1000: 25,2

Minus 1500: 21,7

 

 

 

Bränsle liter/timme

Toppvarv: 23,8

Minus 500: 20,6

Minus 1000: 16,0

Minus 1500: 12,2

 

 

 

Bränsle liter/sjömil

Vid 30 knop: 0,77

Vid 25 knop: 0,63

Vid 20 knop: 0,54

 

 

 

Ljud i decibel

Vid 30 knop: 82

Vid 25 knop: 80

Vid 20 knop: 77

 

Låt säga att du sular omkring på sjön i marshfart runt 20 knop med en sån motor med en motsvarande båt så kan du åka omkring i den farten med en 60 liters tank i åtminstone ca 5 timmar (ca 12 liter/timme). Det är rätt länge... Tar du med en extratank på 12 liter har du en timme till.

Hur långt du kommer: 60 liter, 20 knop, ca 0,5-0,6 lit/sjömil betyder ca 100-120 sjömil dvs 18-22 landmil. Rätt långt det (på Vänern kommer du lite varstans på den sträckan)

 

Nu vet jag ej var du tänker ha båten i så fall men macken vid kanikenäshamnen (segelbåtshamnen) kanske passar? Där tankar jag.

 

En 2-takt med förgasare drar åtminstone ca 30% mer bränsle på lite högre varv. Nya 2-takt med direktinsprutning (t ex Mercury Optimax, Evinrude E-tech) drar ungefär som 4-taktare.

 

Mitt tips blir att satsa på en 4-takt när du skall köpa beg med dokumenterad service utförd varje år. Beg 2-takt med direktinsprutning finns knappast än så många då i den effektklass du är ute eftersom de bara har funnits på marknaden några år. 4-taktare runt 70-90 hk har funnits sen slutet av 1990 talet hos de flesta märken (ofta med förgasare men på senare år har de flesta tillverkare gått över enbart till EFI, elektronisk bränsleinsprutning utan förgasare).

Suzuki DF70, DF90 är säkra kort (el samma motor under annat namn, t ex Evinrude 70 hk 4-takt som de sålde tills för några år sedan men numer satsar de helt på E-tech, eller Johnson 70 4-takt).

 

2-takt med förgasare är bra på många vis (lätt, bra drag, lättservad, billig i inköp mm) men de bullrar i regel mer, drar en hel del mer bensin och osar mer bensin under gång. Just bensinlukten irriterarde jag mig en del på när jag hade 2-takt förr (har numera 4-takt, Yamaha F115).

 

Vill du har ännu lite större båt så kolla in Flipper 620 med 90-115 hk 4-takt men de blir betydligt dyrare. Men rejält mer plats i båten och blir nästan en semesterbåt man kan vistas flera dagar i mycket bekvämare än i den mindre Flippern 575 (som mer skall ses som en dagstursbåt med övernattningsmöjlighet).

Här kan du kolla på min gamla båt jag hade förr: länk

 

Ny båt är naturligtvis en härlig känsla att dra ut på sjön med men det blir som sagt dyrt. Visst får man garantier på både båt och motor, som du i regel inte får vid privatköp (hos handlare har du viss garanti även på beg).

Min lilla båt t ex som bara är 5,70 x 2,20 med en 115 hk 4-takt drog iväg över 300 tkr när jag köpte den ny, innan den blev komplett. Sen behövde jag även 80 km/h trailer och det gick på 30 tkr till. Försäkring kostar en del också.

Stöldskydd är viktigt sen om du skaffar båt, speciellt om du väljer en med 4-takt. Helst bör motorn ha elektronisk startspärr (Nautilock el motsv). Snapp Off ratt kan också va en sak som hindrar att nån tar båten. Klass 3 kätting förstås måste man ha. I övrigt finns GPS/GSM baserade larm och andra typer (t ex Trackguard) men är nog overkill på en båt värd 100 tkr. Bäst skydd har man nog om man har båten på en plats som bevakas nattetid, typ båtklubb/marina med folk som går vaktpass.

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej bo intressant läsning.har du sett nån liknande test på suzuki df 140 fyrtakt.har nyss köpt en sån motor o monterat på min flipper 580 cabin.det vart ett bra drag i den o en ljudnivå som är obetydlig om man jamför med min gamla 90 hk yamaha.har en marschfart runt 23-24 knop ca 4000 varv med originalproppellern undrar hur mycket drar den på marsh respektive trolling fart o på fulla varv.mvh rillez jämtland

post-9959-1394234644,7217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rillez,

Ja det finns ett liknande test på DF140.

Jag mailar en länk till dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knyter an på Bossee:s kommentarer.

Jag har 4,10 meter båt med 25 Hk 4-takt, och den är suverän för fiske men inget att dra på med, mellan punkt A-B, motorn är för slö helt enkelt.

När den väl kommer upp i plan då går den superbra och är stark men resan dit är rena långtradaren.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, blev lite osäker i början eftersom det stod att man skulle ha en motor på max 40hk på den nya båten. eftersom jag inte haft någon motorbåt så kändes det som om det som är MAX oftast är för mycket.
 
Men nu när jag kommer in på begagnade båtar så koim jag att fundera på det, hur kommer det sig att en tillverkare anger ett maxtal på en motor till sin båt på 40hk när båtar i samma storlek säljs begagnade med motorer upp till runt 115hk, är det inte lite att underdimentionera motorn från start eller är båtarna egentligen för små för att hantera motorer på runt 100hk?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Max motor är i regel inte för mycket. Det är bra på många vis (utom för plånboken) att ha en motor med max (el däromkring) hk. Du kan då åka med mer fler folk i båten utan att det går segt upp i planing och du kan hålla lägre varv väl uppe i planing (= i regel lägre bensinförbrukning och tystare än en mindre motor som måste jobba hårdare och varva mer med mer buller som följd).

 

Anledningen till att lite äldre båtar kan ha t ex 70 hk på blå skylten (fanns ju såna innan CE och Veritas skyltarna kom i bruk) men de idag körs med kanske 90 eller 115 hk är bl a att när båtarna var nya var en stor motor ovanlig (och dyr, liksom idag ) och i oljekrisens spår skulle många båtar klara sig med en mindre motor. De blev väl helt enkelt blåskyltatde med en max motor som för dåtiden ansågs häftigt stor. Idag är t ex en 115 hk motor småpotatis. Finns ju utombordare på 300 hk idag att hänga på många lite större daycruisers, RIB osv - i det närmaste otänkbart på t ex 70- och 80-talet (även om det kanske fanns så stora utombordare även då?)

 

Och så vill folk i regel ta sig fram lite snabbare och tystare idag på sjön. Dagsturer ut och sen hem samma kväll. Det kräver lite större motorer för att funka praktiskt. I regel håller akterspegeln för lite mer än vad skylten anger. Men säkrast är att hålla sig till tillverkaren rekommenderade max motor.

 

I regel kan man försäkra en båt som är något övermotoriserad (men inte hos alla bolag) och är den allför övermotoriserad vill nog inga försäkringsbolag ta i den ens med tång?

 

Att åka övermotoriserat behöver inte innebära nån fara varken för båtens hållfasthet eller passagerarnas säkerhet så länge den som framför båten använder sunt förnuft. Det viktiga är att inte åka alltför fort, det är ofta då olyckorna händer. Det fina är som sagt att kunna ha bra med resurser att kunna dra på vid t ex tung last (el bara för att det är kul) och sen kunna åka på lägre varv på marshfart (med lägre bensinförbrukning och buller). Vissa är förstås ute efter att få till ett fartmonster men de flesta använder nog sin övermotoriserade båt på ett klokt sätt.

 

Själv skulle jag inte rekommendera andra att övermotorisera men jag skulle inte vara rädd att göra det själv av anledningar jag nämde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontrollerade med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) vad som händer omman hänger på för stor motor (bara lite för stor), svaret jag fick var att de inte ersätter skador på akterspegeln som är uppkomna på grund av vikten på motorn.

Så numera tittar jag på vikten i första hand, faktiskt. En seriös båthandlare har ofta järnkoll på vikterna.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!
I dag åker min båt i plurret, Jag hade samma funderingar som du, Jag har en Örnvik 510 HT, Max på den är 50hk ,jag frågade Svenska sjö och dom sa att det var okey att hänga på en 60hk fyrtakt. Den går som en dröm,planar på drygt halvgas och behöver igentligen alldrig jobba. Hade 50hk tvåtaktgammal innan.så jag halverade min bensinförbrukning.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På äldre båtar är det viktigt att kolla akterspegelns skick, speciellt om det hänger en större än max rekommenderad motor på den. Vanligt är att det skett vatteninträngning genom t ex hål som borrats för ekolodsgivare, ej ordentligt tätade motorbultar osv. Förr eller senare ruttnar en sån akterspegel, plywooden inne mellan ytter-innsida akterspegeln. Akterspegeln består då i princip av två skal bara. Hållfastheten blir ju då obefintlig. Går att byta plywooden men det är en hel del jobb. Man brukar jobba innifrån och såga upp insidan av akterspegeln och hugga/slipa ur gamla plywooden och sen lägga i en ny med med plast och glasfiber samt ev förstärka med knän så akterspegeln får stöd från skrovbotten också.

Så en rutten akterspegel är nog övermotoriseringens värsta fiende vad gäller hållfastheten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men hur går försäkringsbolag till väga med att se om motorn är överdimensionerad, är det på HK kraften eller på vikten. Någon som vet vad max motor HK eller vikt är på en flipperbåt, säg 570,575,535 och 515 som är dom jag kollar på just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Gissningsvis både hk och vikt men de går ju i regel hand i hand.

 

Flipper 515 HT:

Max motor är 70 hk och då går båten ca 32 knop.

Den klarar sig hyfsat med 50-60 hk enl tester jag läst.

Det har ett bra skrov som är ritat av Ocke Mannerfelt.

 

Flipper 575:

Tror max motor är 90 hk enl blå skylten. 70-90 hk är i alla fall en lagom storlek på den båten.

 

Lite tips på andra bra Hard Top båtar:

 

- Bella 600 HT (ca 90-115 hk)

- Crescent 590 (ca 90-115 hk)

- Fjordling 17 (50-200 hk - jo det finns folk som åker omkring med 200 hk på en sån, den klarar faktiskt det)

- Särki 570 HT (ca 70-90 hk)

- Yamarin 575 (ca 70-115 hk)

- Örnvik 535 HT (ca 70-90 hk)

- Uttern 520 HT (ca 70 hk)

- Ryds 550 HT (ca 90 hk)

 

 

Priset varierar förstås med skick, utrustning, motor (hk, 2-takt med förgasare resp 4-takt osv) m m.

 

Tips ang HT båtar: sittplatserna bakom förar- och passagerarplatsen kan antingen vara en soffa så man åker sittande i färdriktningen eller sidobänkar. Det sistnämda är lite obekvämare för passagerarna speciellt i accelerationsfasen men väl uppe i planing är det OK. Hade själv en HT båt förr med sidobänkar. Nu har jag en båt med soffa. Jag föredrar soffa. Bella 600 HT, Crescent 590 HT, Ryds 550 HT och Yamarin 575 har tex soffa. Flipper 515 HT har nåt mellanting, hörnsittplatser (löstagbara för fri durkyta vid fiske) men de ser inte så värst bekväma ut att sitta på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

 

 

Hej Hvrules!

Personligen tycker jag att Örnviken är på tok för liten. Flipper 575 är relativt OK. Jag hade en med en Hoda 50hk 4-takt. En av de bästa båtar jag någonsin ägt. Lättdriven och snål som tusan, motorn dessutom inte för tung. Däremot har den typen av båtar en tendens att slå rätt kraftigt i hård sjö. Ett alternativ är att titta på en båt lite mer V i botten och även som många inte tänker på att båten inte är så trubbig i stäven. De flesta tittar på V:t i aktern, men när det brallar i ordentligt är det faktiskt stäven som får ta smällen först.

 

Tänker du dig en Flipper 575 med en inte så gammal båtmotor, vilket jag tycker du skall satsa på. Så varför inte t.ex:

http://www.blocket.se/vi/8122041.htm?ca=11_s

 

trillium! Man halverar inte sin bensinförbrukning med en 4-taktare. Jag har haft tillräckligt många för att veta. Det största problemet var nog att din gamla 2-aktare inte var bra! Jag tycker tvärtom att många 2-taktare är väldigt fina motorer. Bra klipp, lätta, lång livslängd, lättservade. Ska man dessutom köra lite mer aktivt, måste man ha fler hk på en 4-taktaren. Då ökar vikten ännu mer. Det kan t.o.m. bli mer bränsleslukande med en 4-taktare, om man kör aktivt.
 
I normalfart, långa sträckor på lägre varvtal är 4-taktaren snålare. Men inte så mycket. Hondan var extremt snål. Förutsättningen var, lättdriven båt, få hk samt att Hond 50 är en förhållandevis lätt motor i jämförelse med de större 4-taktarna, jmf. vikten med t.ex. Honda 75hk.

 

 

Mvh

Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...