Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
zumpen

Teak på badbryggan?

Rekommendera Poster

Hej jag ska byta ut Teaken på badbryggan nu och undrar vad behandlar man den med? ska till Gekås idag och kan kika om dom kanske har det jag söker, om jag hinner få reda på vad jag behöver förstås ;)

Undrar även var man kan köpa teak brädor?

 

Mvh/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på den gamla teaken?

Personligen skulle jag demontera och slipa upp den om den inte var rutten eller heltrasig och sedan olja med kinesisk träolja och montera tillbaka. Teak är dyrt, mycket dyrt. Det skall visst finnas något som heter ABI Trä i Gbg som säljer ädelträ, kolla detta för säkerhets skull med ett telefonsamtal till dem. Kolla också priset på den dimensionen du önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Broblemet är att min brygga består av tre sektionen och mitt sektionen saknar teak då fästet hade lossnat innan jag köpte båten, nu är fästet fixat och jag vill byta allt för att inte få nyans skillnader.

Ska kolla runt efter andra allternativ om nu teak är så dyrt, vad sitter på era badbryggor om jag får fråga? =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar badbrygga, men här är lite priser på teak...

Källa, Pondus Snickeri i Stockholm:


Träslag Tjocklek: Pris/m² 
TEAK 25 1736 kr 
TEAK 38 2643 kr 
TEAK 50 3675 kr 
TEAK, B 63 4647 kr 
TEAK, B 75 6497 kr 
TEAK, B 100 8663 kr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar verkligen för den länken! det blir tryckt furu =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! vad tror ni om att betsa sedan klarlacka med båtklarlack för trä? sett flera badbryggor i helgen som ser ut som den omnämnda ovan, men det är enbart betsat på dom vad jag kan se, skulle det inte vara snyggt och bra med en klarlack på tro? vad tycker ni och era åsikter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du slipar den gamla teaken blir den som ny. Du kommer inte se någon skillnad om du lägger i lite nytt och modifierar.

Jag har renoverat en magnifik från -75 med mycket teak samt köpt ny och kompleterat med. Den 30 år gamla teaken ser helt ny ut.

 

Köpte förresten teaken på Abrahamssons såg på orust. Ett eget sågverk med försäljning hemma i ladugården. Klart billigast när jag letade runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fattades 4 st brädor av den gamla som dessutom var riktigt rutten så jag har köpt nytt virke, undrar bara om man ska klarlacka när man betsat =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej zump.

Det här var en jäkla bra tråd. Först frågor och lite olika svar sen det viktigaste som ofta aldrig kommer med, nämligen hur man till slut gjorde och tom en bild på resultatet. Det där blev ju skitsnyggt, det kan du känna dig nöjd med länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till att lacka teak. Det ger två nackdelar: man utnyttjar inte teakens naturliga sätt att skydda sig själv och dessutom blir det mycket halt när det blir blött. Jag har obehandlad teak på badbryggan och vill absolut inte ha en hal badbrygga. Jag har dessutom tagit bort lacken från mitt teakdäck och bara oljebandlat det. Det blev ljust och fint och perfekt att gå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter gammal tråd. Vad blir bäst alternativ? Min badbrygga ser grå och dassigt ut, ska jag byta ut teaken eller försöka få upp lystern igen med hjälp med "kemikalier" ? teakolja?

 

//B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teak på badbryggan hade nått slutet på sin levnad, har tillgång till teak, men valde ändå att lägga på tryckt furu, då jag tyckte att det förstärkte yrkesbåtsutsendet.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter gammal tråd. Vad blir bäst alternativ? Min badbrygga ser grå och dassigt ut, ska jag byta ut teaken eller försöka få upp lystern igen med hjälp med "kemikalier" ? teakolja?

 

//B

 

Grå och fin skulle jag säja, börjar man med någon behandling på teak utomhus får man hålla på varje år.

Låt teaken gråna och åldras med värdighet.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Teak rengör med Brunsåpa,  som är en mycket skarpare såpa än den du köper i matbutiken 

 

2) Är teaken angripen av mögel och alger kan du behandla med Boracol. De som vill ha en silverfärgad teak använder Boracol,  citron syra är en annan variant för att få bort fläckar.

 

3) Gyllenbrun Teak = använd Golden Teak sealer .  

 

4) Teakolja skulle jag själv aldrig någonsin behandla teak med utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behandla inte!

 

Vi oljar vår badbrygga och det funkar, men det är bättre att låta bli.

Har man en gång börjat behandla teak är det svårt att sluta och få de snyggt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte båtsystems "egna" teakolja så jag får se hur resultatet blir senare i vår./Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...