Carlf 1 Postad 3 Maj , 2006 Vilkenkyl hade ni valt, runt 25L hellst inte över 2000:- 12 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 3 Maj , 2006 Omöjlig ekvation. Kompressorkylar startar runt 4000:- Ska du plocka in en kyl med termoelektriskt kylelement i en båt så är nog Supercool det enda realistiska alternativet. Med det funkar bara i en liten mycket välisolerad box, långt ifrån 25L. Kolla om du hittar en bättre beg kompressorkyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 3 Maj , 2006 Jag sitter också i tankarna kring ny kylinstallation. Jag tittade runt på mässan men landade på runda tio kaker.. Vilket definitivt inte blir prioriterat i år. Isolermaterial och aggregat bör ju vara allt som krävs, och jag kunde inte riktigt förstå vad som kunde bli så J%a dyrt. Vart vänder man sig för att hitta dito för runda 4K då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2006 Håller på att bygga ny kyl/isbox. Boxen är anpassad i skrovet, så det har fått byggas på plats. Bifogad bild visar den nästan klara boxen. Nästa (dagens) moment är att montera förångaren, innan jag sätter in den sista skivan. Helst skulle man vilja ha en kompressor med både AUS (sänker temperaturen i boxen när motor eller landström är igång) och SP (vattenkyld) men de kostar mellan 9 - 12 000 kr. Köpte en kompressor hos Hjertman för strax under 4000 kr (extrapris !!!!!? just nu) Totalt går min box inkl. kompressor på runt 8 000 kr. Funderar på att bygga en AUS med hjälp av en extra termostat och ett par reläer som kopplar in en min-termostaten när generatorn laddar eller landströmen är inkopplad. Funderar också på om man kunde skapa ett kylmagasin genom att lägga kylklampar i förångaren. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 3 Maj , 2006 Jula har en termoelektrisk för 300 spänn på invigningsrea... 24l, 12V/40W, sänker temp 18C enligt spec. Köpte en häromdan som jag bara tänkt använda när jag går för motor... Kanske funkar dåligt men är van att klara mig helt utan kyl så... Hur dåliga är egentligen de termoelektriska? Inbillade mig att de hade låg effekt (dvs att de inte orkar kyla om det är för varm yttertemp) men ändå hygglig verkningsgrad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 4 Maj , 2006 Hej Ett förtydligande : Jag menade mer kylbox ingen kompressor, den ska ska sitta i en x-99, där kan man inte göra fasta installationer om man ska segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 4 Maj , 2006 Till min förra båt hade jag en Isoterm http://www.isotherm.se/Produkter/TB26.htm. Funkade galant! Denna kan du just nu köpa på Hjertmans för 3990:-. Det är en kompressorkyl med låg strömförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser