Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Pop-Eye

Vad ska jag mäta, ström eller spänning?

Rekommendera Poster


Jag har två digitala mätare, klara för installation. Nu funderar jag på vad jag ska mäta med dem. Sätta en på varje batteri (start belysning) eller ett på det ena batteriet samt den andra på generatorn för att kolla laddningsströmmen?


 
Mätarna kräver ett varsitt 9V-batteri som drift, det är antagligen dumt att ta spänningen från ett av batterierna eftersom man då förbrukar samtidigt som man mäter och man bygger in mätfel på en gång då gissar jag, eller?
 
Om det inte är så, är det bara att ta ner spänningen med ett motstånd så jag får 9v eller är det något annat som gäller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda dom som spänningsmätare, en för vardera batteriet. Laddningsströmmen är inte så intressant, man ser på spänningen om det laddas eller inte.

 

Mating är ett bekymmer. Det beror på konstruktionen om mätaren kan använda det man mäter på som matning. Finns det en manual att läsa i?

 

(When everything else fails; RTFM. RTFM=Read The F*cking Manual.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det var med något litet produktblad. Typ mest hur man skulle bygla för att mäta i rätt skala, 0-10 V, 10-100V osv. Jag håller med, min första tanke var att mäta båda batterierna. Före eller efter huvudströmbrytaren?

 

Kan man inte använda belysningsbatteriet som matning till mätaren på startbatteriet och omvänt? Enkel Ohms lag för motståndet eller blir det mer sofistikerat ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle koppla det mesta efter huvudbrytaren inklusive mätarna.

Utom eventuellt larm, dränpump, och laddning via solcell.

 

Svårt att säga om det fungerar att mata från 12V. Till att börja med skulle jag använda en serieregulator typ 7809CV och inte ett motstånd. men sedan beror det på hur mätaren är konstruerad. Om den är byggd för batteri-drift så kan det hända konstiga saker när man t ex kopplas ihop minus-polerna på batterikontakten och mätkontakten.

 

Men prova och se om den går sönder, om inte mätarna är alltför dyra.

 

Om jag skulle rekommendera något som garanterat fungerar så är det Skyllermarks mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kollade instruktionen efter att jag kom hem och den kan matas med 8-12 V spänning så det är bara att köra på den rakt av. Varje mätare kostar 69 kr styck och hittas på Kjell & Company : http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48131&path=12560000,12740000
 Till och med manualen finns som en pdf där. Det tog ett tag att hitta denna display, många är åskilliga multiplar och tiopotenser dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt  moduler  (typ Kjell&Co, Elfa med flera) måste du ha separat spänningsmatning till drivspänningen 9v. Hjälper altså inte med spänningsregulator typ 7809 el dylik. Däremot kan du mata båda modulerna från samma 9V batteri.

På spänningsmatningen kan du sätta en omkopplare med en kabel till

förbrukningsbatteri och en till startbatteri och därmed mäta spänningen

på båda. För strömmätning behöver du en shunt ev utnyttja spänningsfallet i matningskabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät både intressant och hemligt.
1. Hur kan jag mäta med en schunt?
2. Varför kan jag inte använda en extern källa istället för 9V batteri? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Läste ett inlägg i ett annat forum hur man spänningsmatar tex en voltmeter från det batteriet man skall mäta. Efter lite letande hittade jag det. Det är MG medlemmen Seawolf som har skrivit. Han är mycket kunning i dessa frågor och har nyligen givet ut en innehållsrik bok i ämnet. Elsystem för båtar.
En länk till ett annan tråd här på MG som berör ämnet http://www.maringuiden.se/forum/;thread=92653


Jag har varit så fräck att jag kopierat inlägget rakt av och klistrat in det här.
Seawolf skriver:


Om du nöjer dig med att läsa av instrumentet med en knapptryckning, så sätt in en skaplig kondensator och en tvåpolig växlande tryckknapp. Då kan du koppla så att kondensatorn laddas upp till 12V när knappen är släppt, och att du växlar loss den från 12V och in den mot instrumentet medan den mäter. (Kallas flying capacitor)

 

Välj då LCD-modellen, den drar bara 1 mA, och den bör kunna visa värdena skapligt länge med en elektrolytkondensator på c:a 10000mikrofarad. Instrumentet funkar då medan kondensatorn laddas ur från 12V till 7V, och det tar en stund. Men sätt ett motstånd på c:a 5 ohm mellan 12V och kondensatorn så inte strömspiken till kondensatorn blir för stor när du släpper knappen igen.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att mäta ström kan du antingen köpa en färdig shunt. Ett billigare

alternativ är att använda matningskablen från batteriet som shunt.

Koppla ena mättråden till pluskabelskon på batteriet- den andra ansluter

du med en plåtskruv till kabeln (ca 0,5-2 meter från kabelskon beroende på kabeldimensionen) med en liten plåtskruv genom isoleringen.

Koppla in en känd förbrukare och prova med en nål var du får rätt utslag

på instrumentet. Lite pel, men kostar en plåtskruv och fungerar mycket bra.

Olika lösningar att ta modulernas drivspänning från samma källa finns men kostar en del. Då modulerna tar väldigt lite ström blir batterikostnaderna marginell. Att förklara varför samma strömkälla ej går att använda utan spec. åtgärder kan jag inte förklara utan att skriva några A4 sidors text.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanon searover, jag har läst på lite och är nu med på ditt resonemang med shunten. Låt mig bara återgå till mätningen av mina två batterier. Vardera displayen skall ha 8-12 V matning. Batterierna är sammankopplade via minuspolerna men har separata HB.

 

Skulle jag kunna koppla displayen som mäter startbatteriet till belysningsbatteriets pluspol och dessutom koppla displayen som mäter belysningsbatteriet till startbatteriets pluspol?

 

Eller blir det samma typ av fel som du indikerar i ditt tidigare svar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Efter att tagit del av debatterna om LCD-instrumnet och deras inkoppling och strömförbrukning och behov av eget batteri har vi gjort en serie lämpliga instrument. De finns för Volt och Ampere (via shunt) och drar blygsamma c:a 1.5 mA vardera. Innebär att man kan koppla voltmetern direkt på batteripolerna via en liten säkring, så man ser vad BATTERISPÄNNINGEN är med hög upplösning, inte vad elcentralens spänning är.


Men 1.5 mA egenförbrukning drar mätaren mycket mindre än batteriets självurladdning.


Shuntarna är av typ kabelshunt för att minimera det totala spänningsfallet. (annars kommer ju shuntspänningsfallet att adderas till kabelspänningsfallet)

Den händige kan tillverka sin egen kabelshunt.


http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html


www.batteknik.se

post-7172-1394234762,6426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt!

(I och för sig reklam men för en väldigt bra och behövd produkt!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är orsaken till skillnaden i pris mellan Kjell&Co (69kr) och Båtteknik (549kr), verkar vara liknande produkt förutom aluminiumfrontplåten? Är finessen att kunna driva instrumentet på mätspänningen en så dyr funktion?

 

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mätaren är gjord. Det är väl bara att köpa hem och prova.

 

Man får ju själv avgöra vad det är värt att titta på ström och spänning i sin båt. En en burk som drar 1.5 mA (dvs man kan lämna den inkopplad jämt) och garanterat fungerar att bara koppla in tycker jag är värt en dryg femhundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har byggt en Kjell&Co LCD men kvalitén är inte så bra, displayen har den tendens att glappa mot elekronikkortet och jag är så för lat att trycka på knappen för att se, skall köpa en från Båtteknik när den lanseras. I kombination med en Battery brain tycker jag att jag är garderad jämnfört med att använde en Battmeter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De billigare LCD-voltmetrarna klarar inte att mäta sin egen matningsspänning. Så en enkel spänningsbegränsare hjälper inte.

 

De modeller som skall klara att mäta inom sin egen matningsspänning måste vara uppbyggda på ett annat sätt. Eftersom dessa egenskaper inte behövs för den stora massmarknaden som ju är batteridriven, så blir priserna andra.

 

Sen är väl inte alla som behöver ett båtel-instrument så duktiga på att löda ihop egna kretsar osv. och att få det hela serverat med manualer och allt kan vara lockande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...