Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Mattias2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mattias2

  • Placering
    Kadett
  1. Mattias2

    Betsa mahogny med mera

    Sickling säljs av Classe, tidigare har dom faktiskt varit av fabrikat Sandvik, men numera vet jag inte... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381209
  2. På gamla svårstartade amerikanare brukar man ibland gasa till samtidigt som man slår av tändningen när man åkt klart. Detta leder till oförbränt bränsle i cylindern till nästa start. Kan fungera... Annars skulle jag nog renovera bensinpumpen samt se över/byta alla bensinslangar och kopplingar, för att försäkra att inga läckage finns. Det verkar som din motor inte på (lågt) startmotorvarvtal kan förse sig själv med bensin.
  3. Hej! Börja för-vattna kölsvinet inne i båten några dagar innan sjösättning. Lägg trasmattor eller tjocka tidningar i båten för att hålla kvar fukt om den läcker mycket i början. När båten börjar täta till sig efter ett par dagar ska du inte fylla på med för mycket vatten eftersom skrovet inte är konstruerat för att hålla vikt innifrån, och vatten kan väga MYCKET! De läckor som finns kvar efter 2-3 dagar tätar du med en massa som inte stelnar och blir genomhård, typ Ettan, Farm, Tät eller Biltemas underredsmassa. Kolla in Träbåtsakuten: www.trabatsakuten.nu för MYCKET mer info! Lycka till! //Mattias Senast ändrad av Mattias2 | 29 maj 2007 | 22:12
  4. Hej, Jag har en gammal träbåt med en Albin O-41 bensinmotor, denna har troligtvis suttit i båten sedan den byggdes på 50-talet. Båten har aldrig brunnit upp Durkarna ligger runt motorn och över motorn är en huv av trä med ett lock. Den gamla hederliga lösningen för ventilation är att jag öppnar locket (tänkte sätta dit någon form av gångjärn eller pinne att luta locket mot), ett par minuter före start. Under tiden öppnar man alla kranar och gör en snabb koll av motorn. När man sedan startat motorn väntar man en liten stund innan man sätter tillbaks locket. Tror att den stora motorrumsfläktvågen kom till när båtar som hade väldigt svåråtkomliga motorutrymmen började tillverkas. När motorn väl går sugs alla ångor in i förgasaren och det blir sådeles ett undertryck som suger in frisk luft i motorrummet. Skulle vara intressant att se statistik på i vilket skede dessa båtbränder är vanligast, när man bara ligger förtöjd, vid start eller under gång?
  5. Kunde inte låta bli ett inlägg i debatten... De röda partierna tycks spendera all sin tid att omfördela statens (av skattebetalarna lånade) pengar. Från ett år till ett annat ändrar man procentsatser hit eller dit för att blikda de som är mest förbannade. Så får man regera vidare. Storleken på kakan påverkas i princip bara av konjunkturen. Borde man inte lägga lite resurser på att få själva kakan att växa istället så alla kan få en större bit?
  6. Vad är orsaken till skillnaden i pris mellan Kjell&Co (69kr) och Båtteknik (549kr), verkar vara liknande produkt förutom aluminiumfrontplåten? Är finessen att kunna driva instrumentet på mätspänningen en så dyr funktion? /Mattias
  7. Det finns säkert motordata från tillverkaren som visar varvtalskurvor och vridmoment, skaffa en bra varvräknare och se vad som händer med varvtalet när det läggs mer belastning på motorn (t.ex. motvind) om motorn orkar hålla varvtalet så kan du gå upp i propeller.
×
×
  • Skapa nytt...