Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
laban1

solpanel direkt till batteriet?

Rekommendera Poster

Hej!

Kan alla solpaneler kopplas direkt till batteriet om man

väljer bort regulator (låg effekt på panelen)?

 

Vad jag funderar på är om en del solpaneler skadas

av att drivas i backriktningen. Vill helst slippa koppla in extra diod både med tanke på kostnad och på spänningsfall.

 

Någon med sol i sinne? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

har du en liten panel skall nog ingen regulator behövas .

När min regulator gick sönder kopplade jag min 80w solpanel direkt till batterierna . 2 st 105ah

men det var bara tillfälligt och sen beror det på hur stort batteri du har.

Hur mycket effekt har du på panelen och hur mycket batterier har du ?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en solcell på 50 watt tror jag, eller kanske 45. FRån början satt det två 75amperare totalt, då fick jag fylla på batterivatten ibland. Nu har jag tre 75 amp till förbrukning och då fungerar det perfekt utan regulator. Isotermkylen knäpper jag på innan sjösättningen sen funkar det hela sommarn utan extra laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att det sitter en diod där. Utan den laddar går väl strömmen baklänges på natten? Solcellen kan väl knappast ta skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen!

 

Jag letade lite till på Google och hittade följande av en leverantör av solpaneler:

 

Alla solpaneler levereras med utförlig monteringsanvisning, backdiod samt avsäkring.

 

Någon som vet vad som händer om en solpanel inte har backdiod?

 

trådstartarjaget :)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är obra, eftersom då batteriet kommer att laddas ur när det är mörkt som tidigare nämnts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det ström igenom solpanelen då?

Trodde det var skikt i panelen som förhindrade detta.

Kan panelen förstöras då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Hej Laban 1

 

Det kan väl knappat va vare sig av ekonomiska eller elektriska själ som du inte vill ha en backdiod inkopplad mellan batteriet och solcellen.

 

En diod avsedd för solcellspanel kostar 35 kr hos Hjertmans. Såg i Claes Olsson katalogen att man fick en påse med 5 dioder som tål 3 A för 19 kr.

 

Eftersom man alltid rekomenderar en diod mellan solcellen och batteriet misstänker jag att batteriet kan laddas ur via solcellen när denna ger lägre spänning än vad batteriet har. Jag har aldrig kollat om så sker.

 

Att solcellspanelen skulle gå sönder utan diod tror jag inte. Jag har kört en 25 W solcellspanel mot två 75 Ah batteri utan diod i flera år. Att jag inte monterade den dioden jag hade, får vi nog beteckna som ren lättja.

 

De solcellspaneler som jag har ger en spänning på 17,4 V, vilket är ganska normalt. Ett blybatteri skall ha en laddningsspänning på Max 14,4 V för att bli fulladdat. Över en diod får man ett spänningsfall på 0,7 V. Det blir även lite spänningsfall i ledningen. Så det finns ju inte heller av denna anledning något själ att inte monterar en backdiod.

 

Till en mindre solcellspanel, Max 10 W / 100 Ah batterikapasitet, behöver man ingen laddningsregulator.

 

 

Om man har en större solcellspanel än 10 W/100 Ah batterikapacitet och ingen laddningsregulator, kommer laddningen att så småningom koka batterierna. Om man inte fyller på vatten efterhand kommer vattnet att sjunka under plattornas nivå och dessa delar kommer att dö, med efterhand minskad kapacietet som följd. Man kan lätt förstöra batterierna om man inte har en laddningsregulator. Och batterier är ju inte gratis dom heller.

 

 

Eller som man brukar säga; snålheten bedrar ofta visheten.

Jag har en Max Power regulator till mina solcellspaneler. Den kostar visserligen strax under 1000 kr (ungefär dubbelt mot en enklare regulator) Men den är så finurligt konstruerad att den omvandlar den överspänning som solcellen ger till ökad laddström 35%. En, ur mätteknisk sypunkt ej helt korekt mätning som jag gjort, visar att detta stämmer.

 

Det finns mycket skrivet här på Mg i ämnet. Du kan söka på tex Solcell, Batterier, laddning mm i rutan ovanför inlägget.

 

Har klistrat in några aktuella länkar i ämnet. Länkarna innehåller bl.a info om ett par bra böcker och var man får tag på dem.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=92480

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=74556

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=88901

 

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att dioderna är billiga då den biten inget problem!

 

Vad jag tänkte på främst var väl att om man har en 32 cellers panel på 15V så kanske man klarar sig utan regulator. Då kan ju 1V med framspänningsfall i diod och ledarresistans ha betydelse.

Särskilt som solcellen verkar ha lägre utspänning vid varmare väder.

 

Är det någon som prövat med 15V solpanel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar den billigaste regulatorn? 300:-?

 

Regulatorn ger bättre, mer kontrollerad och effektivare laddning till batteriet, inget batteri mår heller bra av överladdning även om strömmen är låg.

 

Vill minnas att teoretikerna sätter gränsen på 20W. Under det kan man köra med bara diod, över 20W bör man ha en regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...