Gå till innehåll
torsdag 11 december 2025
Ivansen

Smet till gummilister?

Rekommendera Poster

Finns det något undermedel för att rekonditionera gummilister? Jag har bytt ruta på hytten och är på väg att montera den, men inser att gummilisten som ska täta har blivit en smula torr med åren. Eftersom den ser specialtillverkad ut så gissar jag att det är svårt att hitta en ny. Därför söker jag efter något knep att få de gamla listerna hjälpligt i drift. Vaselin?

post-8478-1394234573,6278_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med glycerin, finns på apoteket. Men om det inte hjälper kanske du kan hitta din gummilist hos Kuntze, http://www.kuntze.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska prova med glycerin, och om det inte hjälper drämma upp listen på disken hos Kuntze. Logiskt sett borde man använt sig av standardprodukter. Angående glycerin, är det något man använder generellt vid montering eller endast om listerna är gamla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morsan och farsan strök glycerin på listerna för att de skulle hålla sig mjuka och fina runt fönstren. Kolla om det hjälper för att rädda listen. Annars kan du ju fuska lite och täta lite extra med Sikaflex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske funkar med samma silikonstift

som man har till gummin på bildörren?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt glycerin till lister på både bil och båt med bra resultat.  Men det ska vara glycerin utan nitrosmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när det snackas om gummilister så måste jag få tipsa om Autosol, Dom blir som nya till utseendet. Men det är ju förstås bara till utseendet. Dom blir ju inte mjuka & fina av det.

Trevlig Helg!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det har gått så långt att gummilisten har har krympt & blivit för kort finns det nått sätt att rädda den då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med autosol och gummilister har man ju svurit ett otal gånger över när man råkar nudda en fönsterlist med polermaskinen och den vita gelcoaten plötsligt blir gråsvart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hoppas att det blir bra med klarsiktsrutan.

Prova att smeta silikonfett på gummilisten. Kladda inte för mycket då det är skitsvårt att få bort.

ha det.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sprickor i gummit är det nog försent, annars demontera listen och lägg den i varmt vatten minst en timmes tid- montera listen igen (får ej bli kall innan den är utsträckt)Har du tur är listen som ny.

När den torkat stryker du på ett tunnt lager paraffinolja som framtida skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, det ska jag prova!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du behöver inte använda polermaskinen för att snygga till gummiliserna. Det räcker gott med en trasa och autosol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...