Bengt 0 Postad 19 Januari , 2006 Hej råkade i somras ut för att det brändes hål på en kolv. Vid en närmare koll så visade det sig att samma sak hänt föregående ägare som då bytte motor. Nu hände alltså samma sak med den motorn. Man misstänker nåt knas med installationen som sådan. Finns det någon som har en teori? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 19 Januari , 2006 Hål i kolven brukar bero på att motorn knackar, d.v.s tändningen är för tidigt inställd eller för hög kompression. Om föregående ägare köpt ett nytt shortblock använde han samma topp sedan tidigare, den kan ha varit planad av någon anledning, detta höjer kompressionen. Högre oktantal på bränslet kan avhjälpa problemet. Etanolinblandning är ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 20 Januari , 2006 Hål i kolv kan bero på för mager bränsle/luft blandning, med förhöjd förbränningstemperatur. Zigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Januari , 2006 Hej! Du har nog redan fått svar på dina frågor. Jag ändå inte låta bli att gå in på din sjöbod. Där såg jag att du hade 2 x AQ 15?. Rent generellt vill jag därför bara påpeka att sitter det vanliga kolvar i motorerna så kan det i vissa fall (höga varv, snålt ställda, felaktig tändning) vara svårt att få kolvarna att hålla. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt 0 Postad 23 Januari , 2006 Hej Motordatat i sjöboden är från en båtguiden i min båt sitter en VP260. Fick lite hjälp från en kompis som påpekade att bensinrören såg ut att vara av väl så klen diameter. Kan det leda till för mager blandning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Januari , 2006 Ja, teoretiskt skulle det kunna vara för tunna bensinrör/slangar. Men i praktiken brukar detta inte vara fallet. När jag höll på som mest med att leka hade jag en elektronisk flödesmätare för att förvissa mig om att båten/motorn fick tillräckligt med soppa. Nu sitter mätaren i min nuvarande båt. Men det finns säkert en massa kunniga båt dårar som kan ge dig tips om förgasarbestyckningar som passar din båt och motor. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 25 Januari , 2006 För mager blandning kan man se när man kör om temperaturen ligger rätt högt men ej på kok punkt är blandningen för mager och man kan skjuta kolvar.renovera förgasaren kan sitta lite skit i huvudmunstycken,sätter du i större munstycken sjunker arbetstemperaturen på motorn,om motorn går som den ska och ej hackar eller något vid gaspådrag så sitter det förmodligen med all säkerhet för små munstycken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser